پایان آخرین بازمانده لیست سیاه!

والتر برنستاین، فیلمنامه‌نویس مشهور درگذشت

درگذشت نویسنده فیلمنامه فیلم‌هایی مانند ‌«جبهه» (با بازی وودی آلن- که در ایران به نام بدل شناخته می‌شود)، «یک جور زن»، «بلوز پاریس»، «وضعیت رفع خطر» و «مولی مگوایرز» که نامش در لیست سیاه هالیوود جای گرفته بود، دوباره دنیا را به یاد دوران تاریک مبارزات ضدکمونیستی هالیوود انداخت.

والتر برنستاین در آخرین سال‌های زندگی

شهروندآنلاین: پایان آخرین بازمانده لیست سیاه! آخرین بازمانده لیست سیاه هالیوود درگذشت. والتر برنستاین، فیلمنامه‌نویس مشهور در زمان مرگ 101 سال داشت.

والتر برنستاین، نویسنده فیلمنامه فیلم‌هایی مانند ‌«جبهه» (با بازی وودی آلن– که در ایران به نام بدل شناخته می‌شود)، «یک جور زن»، «بلوز پاریس»، «وضعیت رفع خطر» و «مولی مگوایرز» که در اواخر دهه 40 و اوایل 50 در دوران مبارزات ضدکمونیستی سناتور مک‌کارتی در کنار نویسندگانی چون دالتون ترومبو و رینگ لاردنر جونیو نامش در لیست سیاه هالیوود جای گرفته بود، درگذشت. این نویسنده که هیچ‌گاه مانند اسطوره‌ای چون الیا کازان به راه خیانت و سازش نغلطید، بعد از سال‌های ممنوعیت نه‌تنها موفق شد تجربیات سال‌های فهرست سیاه را در یک فیلم به تصویر بکشد، بلکه به خاطر همان فیلم نامزدی اسکار را نیز گرفت تا پاداشی درخور برای سال‌ها پایمردی بر آرمان‌هایش گرفته باشد.

لیست سیاه

پایان آخرین بازمانده لیست سیاه!
بدل داستان روزهای لبست سیاه هالیوود را روایت کرده است

والتر برنستاین که بیشتر با نویسندگی فیلم «جبهه» شناخته می‌شود، سال‌ها اسمش در فهرست سیاه هالیوود بود. «جبهه» که در ایران به نام «بدل» به نمایش درآمده، هالیوود را در سال‌های فهرست سیاه نشان می‌دهد- و نویسندگانی که برای ادامه کار و زندگی مجبورند با نام‌های مستعار و به نام بدل‌هایی که از نگاه اداره سانسوز مشکلی نداشتند، کار کنند. عمق کار برنستاین در این فیلم باعث شد در آن سال نامزد اسکار شود.

والتر برنستاین که تمام عمر به داشتن افکار چپ معروف بود، سال ۲۰۰۵ در مصاحبه‌ای با سان‌فرانسیسکو کرونیکل گفته بود: یک کتابچه کوچک به نام «کانال‌های سرخ» وجود داشت که مجموعه‌ای از حدود ۱۵۰ نفر را که در صنعت سرگرمی فعالیت می‌کردند، دربرگرفته بود و به آنها «کمونیست‌ها» یا «جبهه کمونیست» می‌گفتند. اگر اسم کسی در آن کتابچه بود، خودبه‌خود از همه چیز حذف می‌شد. هشت اتهام درباره من وجود داشت که همه‌اش هم درست بود. من همه آن کارها را کرده بودم. برای مجله‌های کمونیستی نوشته بودم، از ارتش روسیه در جنگ و از «جمهوری‌خواهان» در نبرد علیه ژنرال فرانکو دیکتاتور اسپانیا حمایت کرده بودم».

میرات برنستاین

حضور در لیست سیاه باعث شد برنستاین برای ادامه کار در هالیوود مجبور به کنار آمدن با «جبهه‌»‌های مختلف و کار کردن با «بدل»های گوناگونی شود. همکاری کند تا بتواند برای هالیوود کار کند. تجربه‌ای که بعدا الهام‌بخش برنستاین شد تا «جبهه» یا همان «بدل» ‌را بنویسد. این فیلم با بازی وودی آلن در نقش دوست یک فیلمنامه‌نویس تلویزیونی که اسمش در فهرست سیاه بود، در سال ۱۹۷۶ به کارگردانی مارتین ریت ساخته شد.

او همچنین در نوشتن فیلمنامه‌هایی چون «هفت مرد باشکوه» ساخته جان استرجس و «ترن» ساخته جان فرانکن‌هایمر نیز همکاری داشت؛ بدون آنکه نامش در عنوان‌بندی بیاید. به هر حال بازگشت برنستاین به هالیوود تا سال ۱۹۵۹ میسر نشد و این کار با نوشتن فیلمنامه «یک جور زن» با بازی سوفیا لورن و به کارگردانی سیدنی لومت اتفاق افتاد. پس از آن این فیلمنامه‌نویس به نوشتن ادامه داد و نویسنده فیلمنامه‌ فیلم‌هایی چون «بلوز پاریس» به کارگردانی مارتین ریت در سال ۱۹۶۱، «وضعیت رفع خطر» به کارگردانی سیدنی لومت در سال ۱۹۶۴ و «مولی مگوایرز» به کارگردانی مارتین ریت در سال ۱۹۷۰ بود. کارهایی که اعتبار و احترام فراوانی برای برنستاین به ارمغان آوردند و باعث شدند این سناریست تحسین‌شده به عنوان «مبارز راه عدالت اجتماعی» خوانده شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.