انسولین محدود به منتخب‌ها

توزیع انواع انسولین در داروخانه‌های منتخب و دولتی

شهروندآنلاین- انواع انسولین در داروخانه‌های منتخب و دولتی به صورت مستمر توزیع می‌شود. به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیماران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن «تیتک» به راحتی به نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که انسولین مصرفی آنها موجود است، دسترسی پیدا کنند. سیدحیدر محمدی می‌گوید: «انسولین قلمی به صورت مستمر و با تعداد محدود اما روزانه به داروخانه‌های منتخب و دولتی توزیع می‌شود.» به باور محمدی، با ثبت نسخه در سامانه تیتک هر بیمار تنها به اندازه مصرف ماهانه خود امکان تهیه انسولین قلمی را دارد و دیگر مانند گذشته هیچ فردی نمی‌تواند مازاد بر نیاز ماهانه خود، انسولین قلمی تهیه و حتی ذخیره کند. «در صورت ورود اطلاعات تکراری برای یک بیمار، سامانه اجازه عرضه دارو را به داروخانه نمی‌دهد.»

به باور او، انسولین قلمی ارزبرترین داروی مصرفی کشور است. «ثبت در سامانه تیتک علاوه بر جلوگیری از نشت دارو به بازار آزاد و قاچاق معکوس آن، باعث شده تقاضای انسولین حدود یک‌دهم کاهش پیدا کند.» به گفته مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیماران برای اطمینان از دسترسی به دارو از آسان‌ترین راه ممکن می‌توانند با مشورت پزشک معالج خود از انسولین رگولار و NPH که به وفور در داروخانه‌های سراسر کشور وجود دارد، استفاده کنند.

هلال احمر: نیازمند افزایش سهمیه هستیم

آبان‌ماه به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شد که عضو هیأت‌مدیره انجمن داروسازان کشور اعلام کرد میزان انسولین قلمی توزیع‌شده در کشور محدود بوده و پاسخگوی درخواست‌های زیاد بیماران نیست. «ارایه کدملی برای دریافت انسولین تصمیم جدیدی نیست و به منظور احراز هویت افراد مبتلا به دیابت از طریق کدملی بیماران صورت می‌گیرد.» هرچند چند روز قبل از این خبر، رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال‌‌احمر گفت با توجه به افزایش 2 تا 4درصدی مراجعات به داروخانه‌های هلال‌احمر برای دریافت انسولین، نیاز به افزایش سهمیه انسولین داریم. «علت عرضه انسولین از طریق احراز هویت بیماران به دلیل کمبود دارو نیست، بلکه تفاوت قیمتی بسیار زیاد این دارو در داخل کشور نسبت به کشورهای همجوار و جلوگیری از نشت دارو و اطمینان از دسترسی مصرف‌کننده واقعی به انسولین قلمی است.»

به گفته دکتر عسکری، جمعیت هلال‌احمر کشور مجموعا ۳۷ داروخانه در سطح کشور دارد و امسال مراجعات برای دریافت انسولین دو تا چهار برابر افزایش یافته است. «سهمیه دریافتی هلال‌احمر که از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی تأمین می‌شود، افزایشی نداشته است.»

عسکری گفته بود بیماران می‌توانند با دفترچه بیمه همراه با مهر پزشک معالج به داروخانه‌های هلال‌احمر مراجعه کنند و داروهای خود را تحویل بگیرند. «درحال حاضر مشکل ما بیماران دارای نسخ آزاد هستند که امیدواریم این مشکل حل شود.»

رئیس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر گفته بود مشکل دیگر لزوم افزایش سهمیه انسولین به داروخانه‌های هلال است که برای این منظور نیز باید منتظر پاسخ معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.