نمایشگاه مجازی کتاب تمدید شد

آیا می‌شود به آمار بالای فروش کتاب در نمایشگاه مجازی اعتماد کرد؟

همچنان آمار تفکیکی فروش عنوان نشده تا بتوان میزان مشارکت مردمی را در نظر گرفت؛ چراکه در این نوع نمایشگاه‌ها عموما سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های مختلفی نیز شروع به خریدهای عمده می‌کنند و همین امر ممکن است این شبهه را ایجاد کند که میزان مشارکت مردم بالا بوده است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از ابتدا با مشکلات متعددی مواجه بود، به ‌تدریج برخی از آنها را رفع کرده است و همچنان ادامه دارد. البته انتقادهایی همچنان از نمایشگاه در جریان است. با این حال بر اساس اعلام برگزارکنندگان، نمایشگاه در ششمین روز برگزاری خود به آمار فروش حدودا ۲۹میلیارد تومانی رسیده است. بنا بر اعلام خانه کتاب و ادبیات ایران، با آغاز ششمین روز این رویداد تاکنون ۵۶۲هزار و ۶۳۳ نسخه کتاب به مبلغ ۲۹۰میلیارد و ۴۴۳میلیون و ۷۵۳هزار و ۸۶۴ ریال در سراسر کشور به فروش رسیده است. بر اساس این گزارش، همچنین تاکنون ۹۸هزار و  ۹۷۳ سفارش در این نمایشگاه ثبت شده که از این تعداد ۷۱هزار و ۱۲۴ سفارش در انتظار ارسال است و ۲۷هزار و  ۸۴۹ سفارش ارسال شده است. از مجموع کل بسته‌های ارسال‌شده، ۹هزار و  ۶۲۸ بسته از سوی ناشر و ۱۸۱هزار و  ۸۴۸ بسته از سوی پست ارسال شده است. همین آمار و ارقام باعث شده نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از اول بهمن‌ماه آغاز شده بود، به مدت دو روز تمدید شود و تا ساعت ۲۴ هشتم بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

البته همچنان آمار تفکیکی فروش عنوان نشده تا بتوان میزان مشارکت مردمی را در نظر گرفت؛ چراکه در این نوع نمایشگاه‌ها عموما سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های مختلفی نیز شروع به خریدهای عمده می‌کنند و همین امر ممکن است این شبهه را ایجاد کند که میزان مشارکت مردم بالا بوده است. در هر حال مشکلاتی که هنوز در نمایشگاه مجازی کتاب دیده می‌شود، از این قرار است:

  1. بعضی ناشران همچنان از کیفیت پایین دسترسی به پلن‌های خود جهت به‌روزرسانی گله دارند.
  2. اگر بخواهید کتابی را به‌ شکل مجازی ورق بزنید، تنها به چند صفحه ابتدایی پی‌دی‌اف کتاب دسترسی خواهید داشت که عموما فهرست کتاب است! در واقع نمی‌توانید ببینید فحوای کتاب و قلم نویسنده به چه شکل است.
  3. بازدیدکننده باید در یک نشست تمام نمایشگاه را دور بزند، چون امکان نشانه‌گذاری برای کاربر وجود ندارد. در واقع کاربر نمی‌تواند بفهمد تا کدام غرفه را به شکل مجازی بازدید کرده، چراکه هر بار با ورود به سایت، عناوین ناشران به شکل تصادفی تغییر می‌کند و روز از نو، روزی از نو!
  4. بعضی نام‌های هنوز اشتباه روی صفحه ظاهر می‌شوند. به‌عنوان مثال به نشر «نیماژ» رجوع کنید و ببینید که با عنوان «نیما» درج شده یا نشر «گویا» با عنوان «گوی»!
  5. بعضی صفحات مربوط به ناشران باز نمی‌شود و نمی‌توان فهمید که آیا این مشکل مربوط به سایت است یا مربوط به ناشر.

با این حال بسیاری از نویسندگان و مترجمان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های مختلف برگزاری همین نمایشگاه مجازی را هم با وجود مشکلاتش به فال نیک گرفته‌اند و از مردم خواسته‌اند سری به سایت نمایشگاه بزنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.