بهمن در راه است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشنایی می‌گوید: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که تا روز چهارشنبه هوا صاف است اما در مناطق کوهستانی باید منتظر وقوع بهمن باشیم.

ملیحه محمودخواه- صادق ضیاییان در خصوص وضعیت آب و هوا تا پایان هفته می‌گوید: «تا روز پنجشنبه (نهم بهمن‌ماه) دما به تدریج کم می‌شود و در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل شاهد افرایش 6 درجه‌ای هوا هستیم. به همین دلیل این افزایش دما می‌تواند سبب ذوب برف‌ها و وقوع بهمن شود. این اتفاق در دامنه‌های رشته‌کوه البرز و زاگرس کاملا محتمل است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور از روز پنجشنبه (نهم بهمن‌ماه) گفت: «ورود این سامانه سبب بارش برف و باران و وزش باد در برخی نقاط شمال‌غرب و غرب می‌شود. این سامانه روز جمعه (دهم بهمن‌ماه) تقویت می‌شود و علاوه بر شمال‌غرب و غرب، در جنوب‌غرب، سواحل غربی و مرکزی خزر و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی سبب بارش می‌شود.»

او اضافه کرد: «نواحی مرکزی و شرقی خلیج‌فارس روز سه‌شنبه (هفتم بهمن‌يماه) مواج پیش‌بینی می‌شود.»

ضیائیان در پایان درباره وضعیت جوی کشور تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: «آسمان تهران فردا (بهمن‌ماه) صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با غبار محلی و در بعدازظهر وزش باد با بیشترین و کمترین دمای ۱۲ و ۱- درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. آسمان پایتخت پس‌فردا (هشتم بهمن‌ماه) صاف همراه با غبار محلی خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۱۳ و  یک درجه سانتیگراد می‌رسد.»

توصیه‌هایی برای رفتن به کوه

مهدی پورابراهیم، مسئول پایگاه امداد کوهستان دنا و مدرس فدراسیون کوهنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «هر کوهنوردی قبل از رفتن به کوه باید شرایط جوی منطقه را در نظر بگیرد. رطوبت، دما و سرعت باد مکمل یکدیگر هستند و هر سه این موارد می‌تواند سبب وقوع بهمن شود.»

او با اشاره به اینکه هر کوهنورد باید اطلاعات کافی از وقوع بهمن داشته باشد، ادامه می‌دهد: «وقتی دما پایین بیاید، برف تازه ایجاد بهمن می کند به همین دلیل به کوهنوردان توصیه می‌کنیم که چند روزی تا تثبیت برف منتظر بمانند و پس از آن به کوه بروند؛ زیرا بارش‌های قبلی سبب وقوع بهمن شود.»

پورابراهیم با تأکید بر اینکه بارش‌های جدید می‌تواند بافت برف را از هم گسسته کند، ادامه می‌دهد: «‌بین دانه‌های برف باید پیوستگی وجود داشته باشد و برف جدید می‌تواند این گسستگی را از بین ببرد.»

مسئول پایگاه امداد کوهستان دنا تأکید می‌کند: «باید قبل از هر صعود شرایط هوا در نظر گرفته شود و بهترین مرجع دریافت اطلاعات مراکز و پایگاهای امدادونجات هستند که مدام جدیدترین اطلاعات هواشناسی را دارند، به همین دلیل بهتر است اگر کارشناسان امدادونجات معتقدند که شرایط جوی مناسب نیست، کوهنوردان به رفتن اصراری نداشته باشند؛ زیرا گاهی همین اصرار به رفتن به می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد.»

او با تأکید بر اینکه افزایش دما نیز می‌تواند سبب وقوع بهمن شود، ادامه می‌دهد: «هر عاملی که پیوستگی برف را از بین می‌برد، می‌تواند بهمن ایجاد کند، به همین دلیل افزایش دما نیز این پیوستگی را برهم می‌زند و با اولین تحریک بهمن ایجاد می‌شود. به همین دلیل در ماه‌های سرد سال باید قبل از رفتن به کوه شرایط جوی را در نظر گرفت و به این فکر نکرد که هوا گرم است. گاهی همین گرمای هوا می‌تواند حادثه‌ساز باشد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.