از آمار صعودی مرگ‌ومیر تا شورش علیه قرنطینه!

از جهان کرونازده چه خبر؟

سیل کووید-19 در سراسر جهان جاری است؛ در جایی جان‌های بیشتری طلب می‌کند، در جای دیگر رام‌تر است و در جایی هم جان قرنطینه‌نشینان را به لب آورده تا خشم خود را در آتش و سنگ به سوی مأموران معذور پرتاب کنند‍!

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: براساس اعلام دانشگاه جان هاپکینز، تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان از 99میلیون نفر گذشته است و به ‌سرعت به سمت رقم تکان‌دهنده 100میلیون نفر طی حدود یک‌سال پیش می‌رود. کل موارد ابتلا هم‌اکنون 99میلیون و 105هزار و 389نفر است. حداقل 2میلیون و 127هزار و 206 نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند.

ایالت آمازوناس برزیل، که تحت تأثیر نوع جدید ویروس کرونا قرار گرفته است، خبر از قرنطینه و محدودیت‌های سخت می‌دهد، در حالی که مقامات چین با خوشه‌های جدیدی در شمال این کشور مقابله کردند و نیوزیلند نخستین مورد ابتلا به کرونا را بعد از دوماه گزارش کرد.

آخر هفته، فرماندار آمازوناس برزیل محدودیت‌های جدیدی برای کمک به مبارزه با افزایش موارد کووید-19 -که بیمارستان‌های محلی را از پا درآورده است، اعلام کرد.

ویلسون لیما گفت که از روز دوشنبه، 4میلیون مردم این ایالت فقط اجازه دارند برای فعالیت‌های ضروری مانند خرید غذا یا نیازهای پزشکی از خانه خارج شوند.

در هلند، معترضان به محدودیت‌های کرونایی در آمستردام و مرکز شهر آیندهوون با پلیس درگیر شدند. در آیندهوون معترضان با سنگ و آتش با پلیس رودررو شدند و پلیس هم با گاز اشک‌آور با آنان مقابله کرد.

فرماندار آمازوناس گفت: «مردم باید درک کنند که مجبوریم چنین مقررات سختی وضع کنیم. می‌خواهیم تا جایی که ممکن است جان‌های بیشتری را حفظ کنیم.»

مسری‌تربودن نوع جدید ویروس، بیمارستان‌ها را در مرکز ایالت آمازوناس دچار تنش کرده و این ایالت با کمبود منابع اکسیژن مواجه شده است.

مقام بهداشتی این ایالت گفت که 584 نفر در فهرست انتظار تخت بیمارستان هستند که 101نفر از آنان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند.

در چین، در شهر نانگونگ کار ساخت 2هزار و 600 اتاق درمان موقت به پایان رسیده است، چراکه شمال این کشور با خوشه‌های جدیدی از ویروس مواجه است.

خبرگزاری رسمی شینهوا گزارش داد این اتاق‌ها در نانگونگ- در استان هبی اطراف پکن- به بخاری، توالت، دوش و سایر امکانات رفاهی مجهز است.

به دلیل مجاورت با پایتخت، هبی توجه ویژه‌ای به خود جلب کرده و این استان برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس، مناطق وسیعی را قرنطینه کرده است. شیجیاژوانگ، مرکز استان هبی و شهر زینگتای تقریبا محصور شده‌اند. قرنطینه و آزمایش کرونا در مقیاس بزرگ نیز اِعمال شده است.

روز یکشنبه، کمیسیون ملی بهداشت چین، 19 مورد ابتلای دیگر را در استان هبی گزارش کرد. استان هیلونگ جیانگ در شمال‌شرقی چین هم 29 مورد دیگر ابتلا گزارش کرد.

پکن- جایی که به حدود 2میلیون نفر از ساکنان دستور داده شده آزمایش جدیدی انجام دهند- دو مورد تأییدشده جدید ابتلا به کرونا گزارش کرده است.

مقامات در نیوزیلند اولین مورد ابتلا به کووید-19 را بعد از دوماه گزارش داد.

زنی 56ساله پس از دو تست منفی کرونا از قرنطینه دولتی بیرون آمد، اما بعد تست کرونای او مثبت شد. او نخستین مورد ابتلا به کووید-19 از هجدهم نوامبر تاکنون است. این زن پس از سفری چهارماهه به اسپانیا، هلند و لندن، 30 دسامبر وارد آوکلند Auckland))، پرجمعیت‌ترین شهر نیوزیلند شد. او پس از آزمایش‌های منفی از قرنطینه مدیریت‌شده دولت در هتل پولمن آزاد شد و به همراه همسرش به جنوب نورت‌لند سفر و از 30 مکان بازدید کرد، از جمله اماکن معروف، AirBnbs و فروشگاه‌ها.

کریس هیپکینز، وزیر مقابله با کووید-19 در نیوزیلند گفت خیلی زود است که بدانیم آیا انتقال در جامعه آغاز شده است یا نه و چه تصمیمی باید بگیریم، اما گفت که توالی ژنوم و ردیابی تماس انجام می‌شود.

پس از تجمع صدها نفر علیه مقررات قرنطینه، خودرویی مقابل ایستگاه قطار در آیندهوون هلند به آتش کشیده شد. Photograph: Rob Engelaar/ANP/AFP/Getty Images

در هلند، معترضان به محدودیت‌های کرونایی در آمستردام و مرکز شهر آیندهوون با پلیس درگیر شدند. در آیندهوون معترضان با سنگ و آتش با پلیس رودررو شدند و پلیس هم با گاز اشک‌آور با آنان مقابله کرد که درگیری‌ها منجر به دستگیری 30نفر از معترضان شد. این کشور از اواسط دسامبر مقررات سخت قرنطینه را وضع کرده که حداقل تا نهم فوریه ادامه دارد.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، شورش‌های ضد قرنطینه در آخر هفته را محکوم و از آنها به‌عنوان اقدامات جنایتکارانه و نه اعتراض یاد کرد. روته به خبرنگاران گفت این هیچ ارتباطی با اعتراض ندارد؛ این خشونت جنایتکارانه است و ما با آن برخورد خواهیم کرد.

در ایتالیا، دولت پس از تأخیر در دریافت واکسن کرونا گفت در مورد تأخیر در تحویل واکسن کووید-19 علیه فایزر و آسترازنکا اقدام قانونی خواهد کرد. جوزپه کنته، نخست‌وزیر ایتالیا، تأخیر در تأمین واکسن را غیرقابل قبول و به معنای نقض جدی تعهدات قراردادی دانست و افزود ایتالیا از همه راه‌های قانونی موجود استفاده خواهد کرد.

با افزایش تلفات رسمی کووید-19 در انگلیس به بیش از 97هزار نفر و بیش از 1000 مرگ در روز، پیش‌بینی می‌شود تا پایان این ماه، این کشور با حادثه تلخ بیش از 100هزار جانباخته کرونا- که یکی از آمارهای دهشتناک مرگ‌ومیر در جهان است- مواجه شود.

در اسپانیا، میگل آنخل ویارویا، رئیس ستاد ارتش روز شنبه استعفا کرد، زیرا بر اساس گزارش‌ها معلوم شد او و سایر ژنرال‌های ارشد قبل از گروه‌های دارای اولویت مانند ساکنان خانه‌های سالمندان و کارمندان پزشکی خط مقدم، واکسن کرونا تزریق کرده‌اند.

آلمان اعلام کرد اولین کشور اروپایی است که شروع به استفاده از درمان آنتی‌بادی تجربی می‌کند که با کمک آن کرونای دونالد ترامپ درمان شد.

جنس اسپان، وزیر بهداشت آلمان، گفت که دولت 200هزار دوز واکسن کرونا به مبلغ 400 میلیون یورو [356 میلیون پوند] خریداری کرده است.

او با بیان اینکه آنچه به اصطلاح کوکتل آنتی‌بادی مونوکلونال نامیده می‌شود هفته آینده در بیمارستان‌های دانشگاه توزیع می‌شود، افزود: «آلمان اولین کشور در اروپاست که از آن در مبارزه با بیماری همه‌گیر استفاده می‌کند.»

در فرانسه، دولت گفته است اگر کنترل‌های مرزی و منع رفت‌وآمد 12ساعته در حال اجرا نتواند گسترش انواع جدید کووید-19را مهار کند، قرنطینه ملی سوم ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. الیور وران، وزیر بهداشت فرانسه گفت که اگر اقدامات فعلی- از جمله محدودیت رفت‌وآمد روزانه در سراسر کشور از ساعت 6 عصر- ناکافی باشد، ممکن است قرنطینه دیگری در راه باشد.  فرانسه دوبار در سال 2020 قرنطینه شد، یک‌بار بین مارس و می و دیگری بین اکتبر تا دسامبر. اکنون بیش از یک‌میلیون نفر در فرانسه واکسینه شده‌اند. وزارت بهداشت این کشور گفت تا بیست‌وچهارم ژانویه یک‌میلیون و 26هزار و 871 نفر واکسن زده‌اند.

22 ژانویه 2021، میدان Trocadero نزدیک برج ایفل در پاریس. . Photograph: Gonzalo Fuentes/Reuters

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده در آخر هفته از 25میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا عبور کرد و آمار تلفاتش به 420هزار مرگ نزدیک شده است. به گفته دو مقام کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، محدودیت‌های سفر را برای مسافران غیرآمریکایی از برزیل، ایرلند، انگلستان و 26 کشور دیگر اروپایی که اجازه سفر به خارج از مرزهای آزاد را دارند، برقرار خواهد کرد.

در روسیه، مرکز پاسخگویی بحران ویروس کرونا روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور برای نخستین‌بار از یازدهم نوامبر کمتر از 20هزار مورد جدید ابتلا ثبت کرده است. روسیه 19هزار و 290 مورد ابتلای جدید روزانه از جمله 2هزار و 382 مورد در مسکو گزارش کرد و رقم ملی ابتلا را به 3میلیون و 738 هزار و 690 نفر رساند. مقامات همچنین 456 مورد مرگ را در 24ساعت گذشته گزارش کردند تا تعداد کل مرگ‌ومیر به 69هزار و 918 نفر برسد.

با افزایش تلفات رسمی کووید-19 در انگلیس به بیش از 97هزار نفر و بیش از 1000 مرگ در روز، پیش‌بینی می‌شود تا پایان این ماه، این کشور با حادثه تلخ بیش از 100هزار جانباخته کرونا -که یکی از آمارهای دهشتناک مرگ‌ومیر در جهان است- مواجه شود.

درخت کریسمس محله خلوت کاونت گاردن را در مرکز لندن روشن می‌کند. Photograph: Victoria Jones/PA

در مالزی، پس از گزارش 11 مورد مرگ‌ومیر جدید، تعداد جانباختگان بر اثر ویروس کرونا به 689نفر رسیده است. دولت مالزی همچنین 3هزار و 48 مورد جدید ابتلا گزارش کرد و تعداد کل مبتلایان این کشور به 186هزار و 849 نفر رسید. مالزی بالاترین میزان ابتلای روزانه خود را روز شنبه گزارش کرد.

منبع: گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.