شغل اصلی داوران فوتبال چیست؟

قاضیان لیگ برتر در بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی، شهرداری و... فعالیت می‌کنند و شغل دوم‌شان داوری است

در سال‌های اخیر درباره وضعیت مالی داوران بارها صحبت شده است؛ داورانی که اکثر آنها تحصیلکرده هستند و شغل دوم‌شان قضاوت مسابقات فوتبال است.

داوران فوتبال ایران جزو مظلوم‌ترین اقشار در این رشته پرمخاطب هستند. در فوتبالی که بازیکنان و مربیانش قراردادهای میلیونی و میلیاردی امضا می‌کنند و دریافتی مناسبی دارند، داوران به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین‌ها در رقابت‌های فوتبال همواره در بخش آخر توجه قرار داشتند.

قضاوت‌کنندگان مسابقات فوتبال که خیلی‌های آنها سرشناس هستند و سال‌هاست نام‌شان را در این رشته ورزشی شنیده‌ایم، اکثرا انسان‌های تحصیلکرده‌ای هستند و البته منبع درآمد اصلی‌شان از فوتبال نیست. اگر این افراد بخواهند زندگی‌شان را از راه فوتبال بچرخانند، هرگز به جایی نمی‌رسند. همین حالا دریافتی یک داور وسط و نه کمک‌داور درصورتی که بیش از 20 مسابقه در سال سوت بزند، نهایتا به 20میلیون تومان سالیانه برسد که هرگز عدد بالایی نیست.

در این شرایط تقریبا همه داوران شاغل در لیگ فوتبال شغل‌های مختلفی دارند اما به خاطر عشقی که به قضاوت در فوتبال در وجودشان است، مسائل زیادی را به جان می‌خرند و سوت در دست می‌گیرند.

این اتفاقات در شرایطی رخ داده که داوران لیگ‌برتر این روزها بسیار تحت فشار هستند و با هر سوت مربیان تیم‌ها با مصاحبه و فعالیت‌های رسانه‌ای علیه آنها جبهه می‌گیرند و حتی کار به جایی می‌رسد که در فضای مجازی نیز هواداران مواضع زیادی علیه آنها می‌گیرند و توهین‌هایی نیز به این قشر مظلوم می‌شود.

در این شرایط بد نیست به بررسی وضعیت شغلی برخی داوران سرشناس بپردازیم تا مشخص شود حرفه اصلی آنها که اکثرا تحصیلکرده نیز هستند، چیست.

بیژن حیدری؛ جراح ارتوپد

داور 40ساله فوتبالی که بعد از علیرضا فغانی دومین داور در لیست بین‌المللی از ایران شناخته می‌شود، سال‌هاست در امر قضاوت حضور دارد اما شغل اصلی او هیچ سنخیتی با فوتبال ندارد. حیدری یک پزشک حادق در استان همدان محسوب می‌شود. او جراح ارتوپد است که در کل کشور نیز نامش در پزشکی سرآمد شده و یکی از بهترین پزشکان ارتوپد در سطح ایران محسوب می‌شود. حیدری اما در کنار طبابت عشق به فوتبال را فراموش نکرده و همواره یکی از داوران مطرح و خوب ایران بوده است.

سیدمهدی سیدعلی؛ معاون سازمان ورزش شهرداری تهران

این داور 42ساله چند روز قبل مدرک تحصیلی دکتری خود را در رشته مدیریت تربیت بدنی و علوم ورزشی دریافت کرد. او که سال‌هاست در فوتبال ایران حضور دارد، از دیرباز کارمند شهرداری تهران بوده و به تازگی به سمت معاونت اجرایی سازمان ورزش شهرداری نایل آمده است. تقریبا همه فوتبالی‌ها می‌دانند فعالیت‌های ورزشی شهرداری تهران زیرنظر سیدعلی انجام می‌شود که قابل توجه است.

پیام حیدری؛ معاون ورزشی شهرداری همدان

او به‌عنوان برادر کوچک‌تر بیژن حیدری یکی از داوران جوان فوتبال محسوب می‌شود. پیام حیدری 34ساله تحصیلاتش را تا مقطع فوق لیسانس ادامه داده و مدت زیادی است در شهرداری همدان به‌عنوان کارمند فعالیت می‌کند. او چندماهی است به سمت معاونت اجرایی شهرداری نیز رسیده و به مردم شهر خودش خدمت می‌کند.

حمید حاج‌ملک؛ آتش‌نشان

دیگر داور دهه شصتی فوتبال که شغلش با فوتبال بیگانه است، حمید حاج ملک است. حاج‌ملک 39ساله در سازمان آتش‌نشانی فعالیت می‌کند و یک آتش‌نشان زحمتکش است. از او بارها در روز آتش‌نشان در مسابقات فوتبال تقدیر به عمل آمده است. حاج ملک مدتی به دلیل پارگی رباط‌صلیبی نتوانست در مسابقات حضور یابد اما حالا چندماهی است برگشته و عشق خود را دنبال می‌کند.

موعود بنیادی‌فر؛ استاد دانشگاه

موعود بنیادی‌فر که به تازگی دکتری مدیریت تربیت بدنی و علوم ورزشی خود را اخذ کرده نیز، یکی دیگر از داوران تحصیلکرده فوتبال ایران است. این داور 35ساله که اهل چهارمحال‌وبختیاری است، طی سالیان گذشته کارمند آموزش و پرورش بوده و در رشته تربیت بدنی به‌عنوان دبیر کار می‌کرده است. او حالا در دانشگاه‌های مختلف مدرس تربیت بدنی است و به‌عنوان یک استاد دانشگاه فعالیتش را ادامه می‌دهد.

حسن اکرمی؛ مدیر شرکت ساختمانی

داور شمالی فوتبال ایران یک مهندس عمران است و فعالیت‌های غیرفوتبالی خود را در عرصه ساختمانی دنبال می‌کند. این داور 36ساله یک شرکت ساختمانی دارد و به‌عنوان مدیر آن کارهای نقشه‌کشی و بنای ساختمان‌ها را انجام می‌دهد. اکرمی نیز طی چندسال گذشته در فوتبال ایران بارها نامش مطرح شده و به واسطه شخصیت آرامی که دارد، زیاد از او شنیده‌ایم.

اشکان خورشیدی؛ کارمند رسمی شهرداری

خورشیدی یکی از داوران مطرح و باتجربه فوتبال ایران محسوب می‌شود. او که 41سال سن دارد، تحصیلاتش را تا مقطع لیسانس ادامه داده و در شهرداری تهران به‌عنوان کارمند رسمی استخدام است. خورشیدی این روزها قضاوت بازی‌های مهم فوتبال را برعهده دارد و نامش برای اهالی این رشته بسیار آشناست.

رضا کرمانشاهی؛ مدیریت نمایشگاه خودرو

داور آخرین دربی برگزارشده پایتخت هم شغلش با فوتبال هیچ نسبتی ندارد. کرمانشاهی که اصالتا اهل پاکدشت است و 42سال سن دارد، در عرصه خریدوفروش خودرو فعالیت می‌کند و یک نمایشگاه خودرو را مدیریت می‌کند. او در این بخش بسیار هم موفق است و به واسطه رفقای زیاد فوتبالی و غیرفوتبالی‌ای که دارد، توانسته اعتبار خوبی برای خود جمع و جور کند.

محمدرضا اکبریان؛ کارمند شرکت صنعتی مپنا

داور 42ساله فوتبال ایران که بارها برای استقلال و پرسپولیس و دیگر تیم‌های بزرگ سوت زده، در عرصه حمل‌ونقل فعالیت می‌کند. او در یک شرکت صنعتی به نام مپنا فعالیت‌های حمل‌ونقل و صنعتی را دنبال می‌کند و دوران بیکاری‌اش در مسابقات فوتبال سوت می‌زند.

وحید کاظمی؛ دبیر ورزش در آموزش و پرورش

این داور شمالی و 37ساله که چند سالی است به لیست بین‌المللی ایران هم اضافه شده و در مسابقات خارجی نیز سوت می‌زند، کارمند آموزش و پرورش است و به‌عنوان یک دبیر ورزش و تربیت بدنی شغل اصلی‌اش را دنبال می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.