غسال آیت‌الله مصباح‌یزدی کیست؟

همه چیز در مورد رضا مطلبی کاشانی

توکلی و رجایی با اشاره به صحبت‌های کاظم صدیقی در یادداشت خود نوشته‌اند: «غسال آیت‌الله مصباح، همان غسال مرحوم آیت‌الله حق‌شناس است.» همین اشاره کافی است که ذهن‌ها به سمت رضا مطلبی کاشانی برود.

شهروند آنلاین: با انتشار یادداشت دیروز توکلی و رجایی، همه می‌پرسند که فرد مورد اشاره توکلی کیست؟ پیداکردن غسال یادشده شاید کار سختی بود، اما توکلی و رجایی در یادداشت خود راهنمایی لازم را کرده و کدی را برای شناختن این فرد با عنوان ابربدهکار بانکی آورده‌اند.

توکلی و رجایی با اشاره به صحبت‌های کاظم صدیقی در یادداشت خود نوشته‌اند: «غسال آیت‌الله مصباح، همان غسال مرحوم آیت‌الله حق‌شناس است.» همین اشاره کافی است که ذهن‌ها به سمت رضا مطلبی کاشانی برود؛ همان ابرسرمایه‌داری که چندی پیش شراکت او و حجت‌الاسلام پناهیان حاشیه فراوان آفرید.

ماجرا این بود که خبری منتشر شد مبنی بر رابطه مالی حجت‌الاسلام پناهیان با رضا مطلبی کاشانی که ظاهرا در یک ساختمان شریک بودند. پناهیان در واکنش به این خبر گفته بود ساختمانی را به صورت شراکتی با فرد دیگری ساخته‌اند و او سهم آن فرد [رضا مطلبی کاشانی] را خریده، چون مطلبی کاشانی به آن پول نیاز داشته و چون نام آن شخص در گواهی پایان کار ذکر شده، همه جا گفته‌اند پناهیان با فلان کارخانه‌دار شریک است.

در پی همین ماجرا برای بسیاری سوال شد که رضا مطلبی کاشانی کیست؟

رضا مطلبی کاشانی تنها چهره غیرسیاسی حاضر در تولیت آستان قدس است، اما با بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در فعالیت‌های خیریه مشارکت دارد. احمد توکلی پیشتر درباره او نوشته بود: «نفوذ رضا مطلبی کاشانی خطرناک است، چون با لباس تاجر خیر متدین به علما و مسئولان تقرب می‌جست. البته آرزو و چشمداشت طعمه‌ها، وسوسه‌هایش را کارساز می‌کرد.» به گفته توکلی، در این وضعیت اقتصادی مطلبی کاشانی فقط ۴۰میلیارد تومان خمس پرداخت کرده است.

رضا مطلبی کاشانی مالک تک ماکارون نیز هست. او در ماجرای دریافت ارز وارداتی، حدود ۶میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده که این رقم می‌تواند میزان نفوذ مطلبی کاشانی را نشان دهد. در ادامه این گزارش نام بعضی موسسات غیراقتصادی که رضا مطلبی در آنها حضور دارد را با هم مرور می‌کنیم.

موسسه آموزشی امام خمینی(ره)

سال ۹۱، مطلبی نفر اول فهرست 6نفره موسسان موسسه پژوهشی آموزشی اندیشه‌های امام خمینی(ره) بود. اگر نام ۵ نفر دیگر را مرور کنیم، به اسامی آشنایی می‌رسیم. مشهورترین آنها کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران است که با مطلبی در یک موسسه فعالیت دارد.

نام دیگری سیدمهدی خاموشی است که زمانی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود. او هم‌اکنون با رضا مطلبی کاشانی در موسسه آموزشی امام خمینی حضور دارد. سردار محمد حجازی جانشین فرمانده قدس سپاه و غلامرضا فیاضی نماینده خراسان‌شمالی در مجلس خبرگان رهبری از دیگر موسسان این موسسه آموزشی هستند. با توجه به احتمال شباهت اسمی، تحقیق درباره فعالیت‌های این موسسه مقدور نبود.

مجمع خیرین امید کشور

مجمع خیرین امید کشور شرکت دیگری است که رضا مطلبی کاشانی در هیأت‌مدیره آن حضور دارد. حبیب‌الله بوربور (پدر سارا بوربور همسر مجتبی رضاخواه نماینده مجلس یازدهم) و مجتبی رحماندوست در هیأت‌مدیره این شرکت حضور دارند. این موسسه ظاهرا هنوز گزارشی از فعالیت خود به مردم ارایه نداده است.

علمی- فرهنگی علامه عسگری

موسسه علمی- فرهنگی علامه عسگری، دیگر جایی است که نام رضا مطلبی کاشانی در میان مدیران آن دیده می‌شود. از سال ۹۲ در این شرکت رضا مطلبی کاشانی به سمت رئیس هیأت‌مدیره و خزانه‌دار و اسدالله امیراصلانی به سمت عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل انتخاب شدند. امیر اصلانی متهم ردیف اول پرونده مشهور به المکاسب بود که در نهایت تبرئه شد. با روی کارآمدن دولت احمدی‌نژاد او مدیر موسسه مالی- اعتباری توسعه شد. چندی پیش از او به‌عنوان چهره برگزیده صنعت بانکداری تقدیر به‌ عمل آمد. او در دانشکده غیردولتی غیرانتفاعی اصول دین نیز با بعضی شخصیت‌های سیاسی برجسته مثل آیت‌الله تسخیری و… همکاری داشته است.

بنیاد خیریه غدیر

نام بنیاد دیگری که رضا مطلبی کاشانی در آن حضور دارد، بنیاد خیریه غدیر است. مطلبی در این موسسه با مرتضی نبوی، سیدمصطفی میرلوحی و ابراهیم انصاریان (نزدیکان مهدوی کنی) در بنیاد خیریه غدیر نیز همکاری دارد. فرد دیگری که نام او در بنیاد خیریه غدیر دیده می‌شود، داوود مددی است. مددی از جمله همراهان محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاستش بر شهرداری تهران بود.

کمک مردمی به بیماری‌های سرطانی

موسسه غیردولتی کمک‌های مردمی به بیماران سرطانی که بعدا به نام شناخت و مهار سرطان (شمس) تغییر نام داد، نام یکی دیگر از موسسات غیرانتقاعی است که امیر اصلانی در آن حضور دارد. مهم‌ترین شریک او در این شرکت، علیرضا زاکانی رئیس فعلی مرکز پژوهش‌های مجلس است. جالب‌ترین قسمت این موسسه اینجاست که وقتی نام این موسسه به شناخت و مهار سرطان تغییر کرده، زاکانی و مطلبی همزمان از این موسسه خارج می‌شوند.

خیریه و نیکوکاری ریحانه

شرکت دیگر مطلبی کاشانی، خیریه و نیکوکاری ریحانه است. این خیریه سه عضو هیأت‌مدیره دارد. دونفر اول رضا مطلبی کاشانی و مهرداد نوری هستند (فردی که در سایر شرکت‌های رضا مطلبی نیز حضور دارد و به نوعی مهم‌ترین شریک او محسوب می‌شود. از «تک ماکارون» و «آرد داران» تا «زایشگاه الوند» و البته همین خیریه ریحانه)

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.