ایران منتظر نخستین اقدام دیپلماتیک بایدن

تخت‌روانچی از آمادگی کامل ایران برای تبادل زندانیان آمریکایی خبر داد

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به ابراز تمایل دولت جدید آمریکا به گفت‌وگوی مستقیم با ایران اعلام کرد تهران چشم‌انتظار نخستین گام عملی رئیس‌جمهوری جو بایدن برای برداشتن تحریم‌ها و بازگشتن به برجام است.

مجید تخت‌روانچی در اولین گفت‌وگوی خود پس از تغییر دولت در آمریکا و به قدرت رسیدن جو بایدن به خبرنگار ارشد سیاست خارجی ان‌بی‌سی نیوز گفت: «هیچ گفت‌وگویی میان تهران و واشنگتن از زمان ورود بایدن به کاخ سفید انجام نشده است.»

سفیر ایران در سازمان ملل در پاسخ به اینکه آیا تهران گفت‌وگوی مستقیم را ترجیح می‌دهد یا گفت‌وگو با میانجیگری کشوری چون سوییس، افزود: «ما برنامه‌ای نداریم که آغازگر چیزی باشیم. این به اراده طرف آمریکایی بازمی‌گردد که تصمیم بگیرد چه اقدامی انجام دهد. ایران عجله ندارد.»

تخت‌روانچی با تأکید بر اینکه اگر بایدن به قول‌هایش درباره بازگشت به برجام عمل کند، ایران هم تعهدهای هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد، گفت: «توپ الان در زمین آمریکاست. این کاملا به دولت جدید ایالات متحده بستگی دارد. به محض اینکه آنها تعهدهایشان را اجرایی کنند، ایران بارها اعلام کرده به تعهدهای برجامی بازمی‌گردد و همه چیز را از سر می‌گیرد.»

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در عین حال از مقام‌های آمریکایی خواست برای بازگشتن به برجام اقدامی عملی انجام دهند. تخت‌روانچی از آمادگی کامل ایران برای تبادل زندانیان آمریکایی خبر داد و دریاره وعده انتقام حتمی از قاتلان سردار قاسم سلیمانی هم گفت: «دونالد ترامپ با ترور سردار سلیمانی یک بازی بسیار خطرناک را شروع کرد و ما هم گفته‌ایم این کار بدون مجازات نمی‌ماند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.