همت، سنددار شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران از صدور اولین سند در کشور برای بزرگراه شهید همت خبر داد

شهروندآنلاین- اولین سند به نام بزرگراه شهید همت خورد. داستان بزرگراه‌های پایتخت به دهه 40 برمی‌گردد؛ دوران پس از اصلاحات که کارخانه‌های مونتاژ یکی بعد از دیگری در گوشه‌وکنار پایتخت سبز شدند؛ مونتاژ آریاشاهین، ژیان، شورلت ایران، پیکان و… کارخانه‌ها رونق گرفتند تا تهران از ترافیک درامان نماند. ترافیک، میهمان پایتخت شد. شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی به فکر حل مشکل ترافیک افتادند و این‌گونه بود که بزرگراه‌ها به تهران آمدند. بزرگراه شاهنشاهی(بزرگراه مدرس) و بزرگراه ایوبی (شیخ فضل‌الله نوری) و بزرگراه پارک وی(چمران) به یادگار مانده از ترافیک‌های دهه 40 هستند.

اولین بزرگراه پایتخت در سال 45 محل عبورومرور خودرو‌ها شد. آذرماه همان سال بود که اعلام شد در بزرگراه مدرس خودرو‌ها با سرعت حداکثر صد کیلومتر در ساعت بر پهنای سه باند می‌توانند رانندگی کنند. وزیر راه وقت برای افتتاح اولین اتوبان تهران آمد و با قطع نوار سه رنگ اولین خودرو لاستیک‌هایش را روی آن چرخاند. اتوبانی که در آن دوره با پنجاه میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

سنددار شدن در راستای حفظ حقوق بیت‌المال

برای نخستین‌بار در کشور و تاریخ بلدیه یکی از مهم‌ترین بزرگراه‌های کشور سنددار شد. بخشی از بزرگراه شهید همت به طول حدود 70 هزار مترمربع به نام شهرداری تهران سند خورد. به گفته مدیرکل ثبت اسنادواملاک استان تهران سند این بزرگراه توسط منطقه ثبتی شهرآرا در ثبت اسنادواملاک استان تهران صادر و به شهرداری تهران تحویل داده شد.

همت در حالی سنددار می‌شود که پیش از این هیچ سندی برای بزرگراه‌ها صادر نشده بود. مدیران شهری می‌گویند این سنددار شدن در راستای مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال و پیگیری‌ها از سوی سازمان املاک و مستغلات شهرداری و با هماهنگی و همکاری سازمان ثبت اسنادواملاک کشور انجام شده است. به گفته عبدالحسین رامشی اداره ثبت اسنادواملاک استان تهران، صدور اسناد مالکیت کاداستری برای املاک عام‌المنفعه و املاک متعلق به شهرداری از جمله، اتوبان‌ها، خیابان‌ها، معابر و میادین را در دستور کار قرار داده است.

رامشی با بیان اینکه هرگونه توجیه و تأخیر در تثبیت اراضی و املاک متعلق به دولت و بیت‌المال در بانک جامع املاک جایز نیست، می‌گوید: «صدور سند علاوه بر پیشگیری و جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده و جعل و تعرض سودجویان، در ایجاد و نهادینه شدن انضباط حقوقی به‌ویژه در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های کلان، مؤثر و کارآمد است.» او از آمادگی کامل ثبت اسناد و املاک استان تهران خبر داد. مدیرکل ثبت اسنادواملاک استان تهران با اشاره به تکلیف قانونی دستگاه‌های متولی اراضی و املاک دولتی درخصوص تثبیت املاک در بانک جامع کاداستر ادامه می‌دهد: «نهادها از این فرصت ایجاد شده و تعامل گسترده ثبت اسناد استفاده کنند و با ارایه مستندات و نقشه‌های مربوط به دارایی‌های غیرمنقول به ادارات ثبت اهتمام جدی‌تری داشته باشند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.