هیچ گفت‌وگو یا تماسی با دولت جدید آمریکا نداشته‌ایم

مشروح نشست خبری علی ربیعی با خبرنگاران

بنای ما هرگز شکایت حداکثری نبوده است،‌ مشکل ما این برنامه نیست. مشکل ما استانداردهای دوگانه در رسانه ملی است. بحث ما روح برنامه‌‌هایی است که به نحوی طراحی می‌شود که بیننده را به این نتیجه می‌رساند که آن برنامه نه برای نقد دولت، بلکه برای اثبات ادعاهای افرادی ساخته شده است که آن ادعاها را علیه دولت مطرح کرده‌اند. اینها بخشی از صحبت‌های مختصر و کوتاه سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته بود. درحالی که انتظار می‌رفت؛ علی ربیعی درباره توهین بی‌سابقه‌ای که یکی از برنامه‌های تلویزیونی به رئیس جمهوری شد، واکنش مفصلی داشته باشد، اما او به همین مقدار بسنده کرد و گفت:« سیاست دولت و معاونت حقوقی رئیس جمهوری شکایت حداقلی است نه حداکثری. ولی متاسفانه در برخی موارد توهین، تهدید، افتراء و نشر اکاذیب به صورت گسترده، حاد و با لطمه شدید به منافع و حقوق عمومی انجام می‌شود.»

شهروند آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری که به روال هفته گذشته‌ها به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، با اشاره به ماجرای توهین به رئیس و تعلیق مجری برنامه «زاویه» گفت: «دولت هیچ نظری در مورد تعلیق این مجری نداشته و ما سپاسگزار همه پرسنل زحمتکش صداوسیما هستیم.»
او اضافه کرد:« بنای ما هرگز شکایت حداکثری نبوده است،‌ مشکل ما این برنامه نیست. مشکل ما استانداردهای دوگانه در رسانه ملی است. بحث ما روح برنامه‌‌هایی است که به نحوی طراحی می‌شود که بیننده را به این نتیجه می‌رساند که آن برنامه نه برای نقد دولت، بلکه برای اثبات ادعاهای افرادی ساخته شده است که آن ادعاها را علیه دولت مطرح کرده‌اند.»
ربیعی در ادامه به افزایش نقش سه قوه در صداوسیما و بیشتر شدن اختیارات شورای نظارت بر این سازمان پرداخت و دراین‌باره گفت: «سیاست دولت و معاونت حقوقی رئیس جمهوری شکایت حداقلی است نه حداکثری. ولی متاسفانه در برخی موارد توهین، تهدید، افتراء و نشر اکاذیب به صورت گسترده، حاد و با لطمه شدید به منافع و حقوق عمومی انجام می‌شود.»

آمادگی ایران برای گفت‌وگو با عربستان سعودی

مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی بخش دیگری از صحبت‌های سخنگوی دولت بود. ربیعی از آمادگی ایران برای از سرگیری روابط با عربستان خبر داد و دراین‌باره گفت: «ما همواره اعلام کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو با همه کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی برای رفع اختلافات هستیم.»
او ادامه داد: «اعلام اشتیاق وزیر امور خارجه عربستان به تعامل با ایران را استقبالی مفید اما ناکافی از طرح های پیشین ایران در گسترش مناسبات دوستانه در منطقه می‌دانیم، اما تا وقتی به این اطمینان نرسیم که ذهنیت بازی حاصل جمع جبری صفر را کنار گذاشته‌اند، لفاظی‌های به ظاهر همکاری‌جویانه را بیش از حد جدی نمی‌گیریم.»

با دولت جدید آمریکا هیج تماسی برقرار نشده

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع تماس احتمالی ایران با آمریکا هم گفت: «در حال حاضر هیچ گفت‌وگو یا تماسی با دولت جدید آمریکا نداشته‌ایم. ما همچنان منتظر مواضع رسمی دولت آمریکا در نحوه بازگشت به تعهدات این کشور و لغو تحریم‌های غیرقانونی به عنوان جزء جدایی‌ناپذیری از این تعهدات هستیم.»
او تاکید کرد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و هرگونه پیشرفتی در این رابطه به گام‌های عملی آمریکا در بازگشت به تعهداتش مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ بستگی دارد؛ البته آمریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه تنها برای آمریکا بلکه برای اعضای اروپایی برجام نیز در عمل به تعهداتشان بسیار محدود است.
ربیعی البته در عین حال ابراز امیدواری کرد تا تحریم‌های بانکی ایران به پایان برسد: «با توجه به تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن دولتی که دست‌کم ادعا دارد برخلاف دولت قبلی ضد علم نیست و ادعا می‌کند در مبارزه با پاندمی کرونا خوب عمل خواهد کرد، انتظار می‌رود انتقال منابع ارزی متعلق به خود ایران را برای مبارزه با کرونا و گسترش سلامت و تأمین غذا آزاد کند و تحریم بانکی برای اتصال منابع ارزی به سرعت پایان یابد.»

دخالت افراد غیرمرتبط و خارج از دولت در بورس

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری به مسائل اقتصادی پرداخت. بازار سرمایه و شائبه دخالت دولت در بورس موضوعی بود که ربیعی درباره آن توضیح داد. به گفته او طرح موضوع دخالت یا عدم دخالت دولت بی‌معنا است، اما دولت به سازوکارهای قانونی در بورس معتقد بوده و بر آن اصرار دارد. به عنوان مثال، انتخاب رئیس بورس، اقدامی است که ازطریق سازوکار شورای عالی بورس انجام می‌شود.
ربیعی با رد کردن دخالت دولت در نوسات بورس، گفت: «برخی اظهارنظرها و سیاست‌های نسنجیده از سوی افرادی غیرمرتبط و خارج از دولت بر بازار سرمایه تأثیرگذار و دخالت در بورس محسوب می‌شود. مثلا وقتی درباره قیمت ارز مبدا یا خوراک پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۰ بیش از تصویب نهایی اظهارنظر می‌کنند و باعث به هم خوردن بازار می‌شوند. یا در مورد اینکه چه کسی رئیس سازمان بورس شود در رسانه‌ها بحث می‌کنند.»
به گفته ربیعی نگاه دولت به بازار سرمایه صرفا حمایتی است: «حفظ استقلال بازار سرمایه و همچنین منافع مردم برای دولت یک اصل است و در این راستا از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کند.»
سخنگوی دولت همچنین مقایسه بازار بورس با عاقبت برخی موسسات مالی و اعتباری را نادرست دانست و گفت: «اتفاقی که در بازار سهام رخ داده،‌ هیچ شباهتی با موسسات مالی اعتباری غیرمجاز که محصول دولت پیشین بود،‌ ندارد. بازار سهام، بازاری کاملا شفاف و تحت نظارت است که براساس مکانیزم‌های خود فعالیت می‌کند و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در آن باید برای طولانی‌مدت باشد و نه کوتاه‌مدت.»

حمله به دولت با هر وسیله‌ای

ربیعی در انتهای این نشست خبری هم به نقدهای تندوتیز نمایندگان مجلس یازدهم هم اشاره کرد: «به نظر می‌رسد اینگونه اقدامات، استفاده از هر وسیله برای حمله به دولت و رئیس جمهوری صورت می‌گیرد و نتیجه این است که در میان‌مدت از کارکرد سازوکارهای نظارتی و کنترلی مجلس قانونی کاسته و به امری سیاسی تبدیل می‌شود.»
به گفته او دو قانون در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی توسط ریاست مجلس برای انتشار به روزنامه رسمی ارسالش شده؛ که یکی قانون کمک معیشت بود که دولت در حال چاره‌اندیشی برای تأمین منابع بود که نهایتا منتج به توافق بین دولت و رئیس مجلس شد و دوم قانون اقدام راهبردی که محاسبه موعد ۵ روزه مقرر در قانون مدنی به لحاظ تعطیل بودن دبیرخانه نهاد ریاست جمهوری در روزهای پنجشنبه و جمعه از شنبه محاسبه می‌شد که رئیس مجلس عجله کردند و این دو قانون را قبل از انقضای موعد برای انتشار به روزنامه رسمی فرستادند. اگر دولت قصد اجرا و ابلاغ نداشت آیین‌نامه آن را تصویب نمی‌کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.