تابلوی پارلمان بنکسی رکورد زد

شامپانزه‌های 12میلیون دلاری که نماینده مجلس انگلیس‌اند!

تابلوی جدیدی از بنکسی، نقاش مشهور و ناشناس بریتانیایی به مبلغ 12میلیون دلار به فروش رسید. ‏بنکسی در این نقاشی پارلمان بریتانیا را تصویر کرده و به جای نمایندگان پارلمان تعداد زیادی شامپانزه ‏کشیده است. این نقاشی که ابعادش بسیار بزرگ است از لحاظ قیمت فروش رکورد شکنی کرده ‏است.

این بالاترین قیمتی است که تاکنون برای اثر هنری یک هنرمند خیابانی پرداخت شده است‎. ‏بنکسی هنرمند مرموز و ناشناس اهل بریستول‌سال 2009 این نقاشی را خلق کرد. این نقاشی همان‌سال ‏بیش از 300‌هزار نفر را به تماشا کشاند و به یکی از پربازدیدترین آثار هنری‌سال تبدیل شد‎. ‎این نقاشی ‏در حراجی ساتبیز با قیمت پایه 1.5‌میلیون پوند عرضه شد و طی 13 دقیقه نفسگیر به قیمت 9‌میلیون ‏پوند معادل 12‌میلیون دلار رسید و فروخته شد‎. یک‌سال پیش هم نقاشی دیگری از بنکسی با عنوان ‏‏«دختری با بادکنک» حراج شد و با قیمت یک میلیون پوند به فروش رسید. «دختری با بادکنک» سرانجام ‏ناخوشایندی داشت و با مکانیسمی خودکار که در قاب نقاشی تعبیه شده بود،‌ پاره پاره شد‎.

بنکسی به سبب مضمون سیاسی نقاشی‌های خیابانی‌اش به یک چهره مشهور در انگلیس و جهان تبدیل ‏شده، گرچه هنوز صد‌درصد هویت حقیقی او فاش نشده است‎. نقاشی‌های دیواری «بنکسی» بیشتر شامل ‏مسائل سیاسی و موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری ‏ است. تاکنون بارها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها‌هزار پوند فروخته ‏شده‌ است.

این هنرمند که اعتقاد دولت را مبنی بر وندال بودن گرافیتی قبول ندارد، هنرش را در فضاهای عمومی ‏خلق می‌کند و حتی تا آن‌جا پیش می‌رود که عناصر و احجام فیزیکی را هم می‌سازد. البته او هیچ‌گاه ‏مستقیما گرافیتی‌هایش را نفروخته است. دانشمندان دانشگاه «کوئین مری» لندن معتقدند، الگوی توزیع ‏آثار بنکسی حاکی از آن است که شخصیت حقیقی او «رابین گانینگهام» هنرمند انگلیسی است. پیش از ‏این نیز نشریه «دیلی‌میل» در‌سال 2008 «گانینگهام» را به‌عنوان هنرمند معروف با اسم مستعار «بنکسی» ‏معرفی کرده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.