سه ساله شدن پیش‌دبستانی

اساسنامه «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» تصویب شد

اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصویب شد. به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از این پس تمام وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که قبلا در این حیطه مسئولیتی داشتند، در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دنبال می‌شود. رضوان حکیم‌زاده می‌گوید این اساسنامه دوره کودکی را در دو دوره در نظر گرفته؛ یک دوره از بدو تولد تا سه سالگی که محوریت تربیت کودکان با خانواده است و دوره دوم هم از سه تا شش سالگی یعنی دوره پیش‌دبستانی. حکیم‌زاده با اشاره به اینکه دوره پیش‌دبستانی قبلی دو ساله بود، ادامه می‌دهد: «این دوره به سه سال ارتقا یافته. کودکان از سن ۳ تا ۶ سال، مشمول دوره پیش‌دبستانی می‌شوند.»

شهروندآنلاین: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصویب شد. به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌‌وپرورش از این پس تمام وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که قبلا در این حیطه مسئولیتی داشتند، در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دنبال می‌شود. رضوان حکیم‌زاده می‌گوید این اساسنامه دوره کودکی را در دو دوره در نظر گرفته؛ یک دوره از بدو تولد تا سه سالگی که محوریت تربیت کودکان با خانواده است و دوره دوم هم از سه تا شش سالگی یعنی دوره پیش‌دبستانی.

«در سه‌ سال اول تمرکز بر حضور خانواده و در سه سال دوم به اهمیت یادگیری‌های پایه و پرورش همه‌جانبه کودکان تأکید شده تا جایی که می‌توانیم دسترسی کودکان را تسهیل، حضورشان را تشویق و شرایط این حضور را در مراکز تعلیم و تربیت کودکان فراهم کنیم.»

هنوز اجباری نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌‌وپرورش با تأکید بر این مسأله که هنوز صحبتی در مورد اجباری‌شدن این دوره مطرح نیست، می‌گوید: «باید آیین‌نامه‌ها و مقررات تدوین شوند و به تصویب برسند. اما موضوع مهم تمایز رویکرد در این دو دوره سه ساله است.» حکیم‌زاده ادامه می‌دهد: «در سه‌ سال اول تمرکز بر حضور خانواده و در سه سال دوم به اهمیت یادگیری‌های پایه و پرورش همه‌جانبه کودکان تأکید شده تا جایی که می‌توانیم دسترسی کودکان را تسهیل، حضورشان را تشویق و شرایط این حضور را در مراکز تعلیم و تربیت کودکان فراهم کنیم.»

و اما برنامه‌های درسی …..

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش برنامه درسی پیش‌دبستانی از قبل مشخص و در چارچوب برنامه پیش‌دبستانی 11هدف معین شده، اما در حال حاضر نکته مهم این است که باید مجددا متناسب با سه سال اول اهداف، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها تصویب شود. «اهداف کلی دوره پیش‌دبستان عبارت از رشد توانایی‌های جسمی و روانی مانند شادابی و سلامت و امنیت، برخی مهارت‌های پایه یادگیری، رشد مهارت کاربرد زبان فارسی، آشنایی با نمادهای ایرانی و اسلامی و احساس تعلق به آنها، انس با قرآن و علاقه به آن، پرورش ذوق هنری و زیبایی‌شناسی است.» به باور حکیم‌زاده در اساسنامه بر رشد همه‌جانبه کودکان در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی، حرکتی، اجتماعی، معنوی، زیستی و بدنی و اهتمام به تکوین هویت ملی و اسلامی تأکید شده است.

«برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت یکپارچه دوره کودکی، صدور مجوز، تعیین شهریه، برنامه‌‎ریزی برای ارایه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان، تدوین دستورالعمل ضوابط ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز ارایه‌دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش دوره کودکی، تدوین چارچوب صلاحیت‌ها و شایستگی نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفه‌ای و… برخی از وظایفی‌اند که طبق اساسنامه بر عهده این سازمان خواهد بود.»

از صدور مجوز و شهریه تا مراکز نگهداری کودکان

به باور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش متناسب با دوره سنی زیر سه‌ سال اهداف برنامه درسی در این ابعاد تدوین خواهد شد و برای آنکه با مرحله بعدی همسو باشد، قطعا هماهنگی میان اهداف دو دوره لازم  است، برخی وظایف سازمان را نیز باید شرح داد. «برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت یکپارچه دوره کودکی، صدور مجوز، تعیین شهریه، برنامه‌‎ریزی برای ارایه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان، تدوین دستورالعمل ضوابط ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز ارایه‌دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش دوره کودکی، تدوین چارچوب صلاحیت‌ها و شایستگی نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفه‌ای و … برخی از وظایفی‌اند که طبق اساسنامه بر عهده این سازمان خواهد بود.» به گفته حکیم‌زاده همه امور مربوط به صدور مجوز برای مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و سایر مراکز که تحت هر عنوانی برنامه‌هایی برای تعلیم و تربیت کودکان دارند، برعهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودکان خواهد بود. حکیم‌زاده ادامه می‌دهد: «یک دوره زمانی پیش‌بینی شده که سازمان تشکیل شود و بعد از یک دوره سه ‌ماهه استقرار یابد و همزمان نوشتن دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها انجام شود. البته کار تدوین دستورالعمل‌ها از اکنون آغاز شده و ادامه می‌یابد تا در یک بازه زمانی شش‌ ماهه به اتمام برسد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.