صدای پیک چهارم کرونا به گوش می رسد

وزیر بهداشت هشدار داد

وزیر بهداشت معتقد است که در تهران نگرانی‌هایی وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که پروتکل‌ها در تهران نصف شده و به 39درصد رسیده است.

شهروندآنلاین: سعید نمکی در تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: «امروز اثبات شده ویروس کرونا به مراتب مهاجم‌تر و شدت بیماری‌زایی و مرگ ناشی از آن بیشتر می‌تواند باشد و به همین دلیل مردم باید هوشیار باشند؛ زیرا به رغم تلاش برای مهار و شناسایی نمی‌دانیم این ویروس از کدام روزنه وارد خواهد شد و ما را گرفتار خواهد کرد.»

او با تأکید بر اینکه اگر هوشیار نباشیم از این ویروس دوباره ضرر بزرگی می‌بینیم، ادامه داد: «این زنگ خطر بزرگی است و در آینده نزدیک گرفتار خواهیم شد؛ زیرا بین رعایت پروتکل‌ها و موارد بستری رابطه مستقیم وجود دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در تهران اتوبوس، مترو، بازارها و مراکز خرید ازجمله اماکن پرخطر هستند، تأکید کرد: «نتوانستیم ظرفیت مترو و اتوبوس را در این مدت افزایش دهیم .این گرفتاری است که ما باید برای مردم آن را حل می‌کردیم و تا کنون حل نشده است.»

نمکی با درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: «از مردم درخواست می‌کنم در زمینه دورهمی‌ها، حضور در مراسم‌ها، مراکز خرید و مسافرت دقت کنند؛ زیرا اگر کاهش فاصله‌گذاری بیش از این استمرار داشته باشد بیشتر از این گرفتار خواهیم شد.»

او با بیان اینکه باید بتوانیم کانون‌های جدید بیماری را شناسایی کنیم، افزود: «باید در افزایش تست‌ها و شناسایی کانون‌های جدید بیماری همکاری کنند تا شاهد موج جدید بیماری نباشیم.»

مازندران همچنان ملتهب

وزیر بهداشت در تشریح وضعیت کرونا در استان‌های مختلف کشور گفت: «متأسفانه استان‌های شمالی به‌‎ویژه مازندران استان ملتهبی است و بیش از هزار و ۱۰۰ بستری در استان مازندران داریم و اگر چه با همکاری همه دستگاه‌ها به حداقل ممکن رسیده است اما هنوز هم رقم بالایی است.»

او ادامه داد: «موارد فوتی در استان‌های شمالی رقم غیرقابل قبولی است. در استان‌های گلستان و گیلان نگران‌ خیز بیماری هستیم. در استان‌های جنوبی شاهد افزایش مختصر به‌ویژه در هرمزگان با توجه به افزایش سفر به جنوب هستیم و امیدوارم این سفرها کام مسافران و میزبانان را تلخ نکند.»

امیدواریم به زودی بتوانیم واکسن را برای گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور کنیم

او درباره واکسن کرونا گفت: «در ثبت واکسن ۴ منبع مهم در جهان وجود دارد که یکی از آنها اروپایی است، یک منبع مربوط به کشور چین و یک سازنده در کشور روسیه و دو شرکت تولیدکننده در کشور هندوستان که پرونده‌های آنها رسیدگی و کارشان رو به اتمام است و بعلاوه آنچه که در سبد کوواکس داریم و کمپانی‌های معتبر اروپایی و آسیایی قرار دارند. امیدواریم به زودی بتوانیم واکسن را برای گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور کنیم.

 واکسن ایرانی به مراحل نهایی رسیده است

نمکی در خصوص واکسن ساخت داخل گفت: «واکسنی که در انستیتو پاستور با انتقال دانش فنی کشور کوبا پیگیری شد به نهایت رسیده است.»

او ادامه داد: «کارآزمایی بالینی واکسن برکت به خوبی در حال پیشروی است و انستیتو رازی اجازه تست را گرفته و به‌زودی این مرحله نیز شروع خواهد شد. مجموعه دیگری نیز احتمالا تا هفته آینده اجازه کارآزمایی بالینی را دریافت می‌کند.»

نمکی درباره ویروس انگلیسی گفت: «هفتمین مورد مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور دیروز در مسافر هموطنی که از هلند آمده و در یکی از استان‌های جنوبی کشور مستقر است، شناسایی شده است. خوشبختانه تا امروز هیچ رد پایی از ویروس در نزدیکان و کسانی که اولین تماس را با این بیمار داشتند، پیدا نکردیم.»

وزیر بهداشت ادامه داد: «انگلیسی‌ها ابتدا می‌گفتند قدرت سرایت بیماری می‌تواند ۷۰درصد بیشتر باشد و امروز اثبات شده ویروسی به مراتب مهاجم‌تر و شدت بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر بیشتری داشته باشد و به ما این آلارم را می‌دهد که مردم باید بیشتر هوشیار باشند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.