واکسن روسی بزنیم یا نه؟

مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای «اسپوتنیک ۵» صادر شد اما گویا طرفدار آنچنانی ندارد

مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای روسیه در ایران صادر شد. این خبری بود که سخنگوی سازمان غذاودارو آن را اعلام کرد و گفت: مجوز مصرف اضطراری واکسن کرونای «اسپوتنیک ۵» (Sputnik V) محصول شرکت گامالیا از کشور روسیه در ایران صادر شد.

کیانوش جهانپور توضیح داد که در بیست‌وچهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذاودارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا از کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد.

سخنگوی سازمان غذاودارو اظهار کرد: «روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و… کماکان ادامه دارد.»

این در حالی است که مینو محرز از تأیید این واکسن در کشور انتقاد کرده و می‌گوید: «معلوم نیست از چه زمانی تاکنون سازمان غذاوداروی کشور جزو منابع بین‌المللی شده‌ است. سازمان غذاوداروی ایران زمانی می‌تواند دارو و واکسنی را تأیید کند که پیش از آن دارو یا واکسن مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته باشد. وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تأیید هیچ منبعی نیست، سازمان غذاوداروی داخلی نمی‌تواند آن را تأیید و توزیع کند. وقتی هنوز هیچ اطلاعاتی از واکسن درز نشده، بر حسب چه فرآیندی آن را تأیید می‌کنند؟»

مینو محرز از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا و مسئول پروژه ساخت واکسن ایرانی در موضعی تند اعلام کرد که «واکسن روسی کرونا را تزریق نمی‌کند.» به گفته محرز «تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.»

اما مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره واکسن روسی گفت: «تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان، این واکسن را تزریق نمی‌کنم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است. واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد.»

او افزود: «از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تأیید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذاوداروی اتحادیه اروپاست در صورتی که این واکسن تأییدیه هیچ کشوری را ندارد زیرا به دلیل تعصبات حاضر نیستند اطلاعات واکسن را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند. البته روسیه جزو اتحادیه اروپاست، چرا تاکنون واکسن را برای تأییدیه به سازمان بهداشت اروپا نفرستاده؟»

این در حالی است که سه روز پیش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه اعلام کرد که ایران واکسن روسی کرونا را تأیید کرده است.

گفته می شود قرار است ایران دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی خریداری کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.