جشنواره ای برای زرد و آبی‌ها

فروش بلیت اینترنتی جشنواره فیلم فجر با بررسی کدملی مدعوین

شهروندآنلاین- جشنواره فجر در شهرهای آبی و زرد به ترتیب با 50 و 30درصد ظرفیت سالن مجاز به برگزاری هستند. به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، فروش بلیت اینترنتی بوده و کدملی مدعوین از نظر ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری بررسی می‌شود. به باور محسن فرهادی، سینما و تئاتر در گروه سوم شغلی قرار دارند، بنابراین این گروه شغلی در مناطق زرد و آبی کرونایی مجاز به فعالیت هستند. «پروتکل‌های بهداشتی به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا توسط وزارت بهداشت و با همکاری وزارت ارشاد نوشته شده است.»

فرهادی این بازگشایی را منوط به چند اصل می‌داند. «فروش بلیت در محل و وجود هرگونه صف ممنوع است.» به گفته او، هر نوع اعطای بلیت فیزیکی ممنوع است و فروش بلیت باید به شکل اینترنتی ارایه شود و بلیت صندلی سالن‌ها با پلن از قبل طراحی‌شده از طریق سامانه‌ای که خود سینماها قول طراحی آن را داده‌اند، انجام شود. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه فروش بلیت برای سینما و تئاتر باید با ارایه کدملی باشد، گفت: «اخذ این کدهای ملی با نرم‌افزار ماسک که نتایج مبتلایان قطعی به کرونا در آنها شناسایی می‌شود، ارتباط مستقیم دارد و منجر می‌شود از ارایه بلیت به مبتلایان قطعی به بیماری که تست مثبت کرونا داشتند، به مدت ۱۴روز خودداری شود.»

اخذ این کدهای ملی با نرم‌افزار ماسک که نتایج مبتلایان قطعی به کرونا در آنها شناسایی می‌شود، ارتباط مستقیم دارد و منجر می‌شود از ارایه بلیت به مبتلایان قطعی به بیماری که تست مثبت کرونا داشتند، به مدت ۱۴ روز خودداری شود.

هر یک‌ساعت یک‌بار یک سانس

به گفته معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، داخل سالن‌های سینما و تئاتر باید فاصله حداقل یک‌ساعت ما بین سانس‌های نمایشی قائل شوند؛ به صورتی که در این فاصله بحث هوادهی سالن و ضدعفونی‌کردن صندلی‌ها برای سانس بعدی صورت گیرد. باید شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود که ورود و خروج از سالن با ازدحام همراه نباشد. «تمامی  شاغلانی که ارتباط مستقیم با تماشاگران دارند یا هنرپیشه‌های تئاتر باید به صورت دوره‌ای تست کرونا بدهند. در مورد شاغلان تست‌های سریع را کافی می‌دانیم و نیازی به تست PCR نیست، مگر اینکه ریپید تست‌های آنها مثبت شده باشد که برای حصول اطمینان بیشتر توصیه به انجام تست تشخیصی PCR می‌کنیم. این تست‌ها باید هفته‌ای یک‌بار از شاغلان گرفته شود.»

فرهادی معتقد است پاسخ تست‌ها پس از 30دقیقه آماده خواهد بود. در مورد بازیگران تئاتر چون ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر دارند، بهتر است با تست PCR منفی وارد بازی شوند؛ البته این موضوع اجباری نیست و همچنان ریپید تست‌ها کفایت می‌کند. «مابقی موارد بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و… همانند گذشته است.»

داخل سالن‌های سینما و تئاتر باید فاصله حداقل یک‌ساعت مابین سانس‌های نمایشی قائل شوند؛ به صورتی که در این فاصله بحث هوادهی سالن و ضدعفونی‌کردن صندلی‌ها برای سانس بعدی صورت گیرد. باید شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود که ورود و خروج از سالن با ازدحام همراه نباشد.

ناظران بهداشتی در سالن‌های سینما و تئاتر

فرهادی ادامه می‌دهد: «براساس پروتکل‌ها، ما حضور ناظر بهداشتی مقیم در سینما و تئاتر را درخواست کردیم به این صورت که سینما و تئاتر باید یک ناظر بهداشتی که دارای مدرک کارشناسی مهندسی بهداشت محیط و بالاتر است و دوره‌های لازم را گذرانده است، به هر شکل که صلاح می‌داند (استخدامی، قراردادی و…) به کار گیرد.» به گفته او، زمانی که بازرس بهداشت محیط وزارت بهداشت برای بررسی بیشتر وارد مرکز می‌شود، باید صورتجلسه و چک ‌لیست‌ها از سوی ناظر مقیم به بازرس ارایه شود. «برای این کار سامانه‌ای طراحی کردیم تا کارشناسان آزاد این امر در بخش خصوصی که واجد شرایط هستند، بکارگیری شوند. آنها کد ممیزی مخصوص دریافت کردند و می‌توانند با سینماها و تئاترها با تعرفه هیأت‌وزیران مشغول به کار شوند. کماکان نظارت‌ها را با قوت و شدت قبل انجام می‌دهیم، با این تفاوت که ناظران بهداشتی مستقر می‌توانند مشاوره‌های لازم را به شاغلان سالن‌های سینما و تئاتر ارایه دهند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.