این خانه را با دست‌های خودمان ساختیم

داوطلبان گروه جهادی شهید زنگاری، چراغ خانه هلال شهر کارزین را روشن کردند

نزدیک به 3‌سال است که اعضای گروه جهادی «شهید زنگاری» مصالح و ابزار دست می‌گیرند و خانه‌‌های شهرستان قیر و کارزین را آباد می‌کنند؛ از تعمیر سقف گرفته تا ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای خانه‌های افراد نیازمند.
اعضای این گروه داوطلبی، اهالی شهر کارزین هستند که مهارت و تخصص خود را وقف بهتر کردن زندگی همسایه‌ها و همشهریان خود در استان فارس کرده‌اند.
حالا این گروه داوطلبی برای دایر کردن خانه هلال آستین بالا زده‌اند و ساختمان آن را هم خود اعضا به صورت داوطلبانه تکمیل می‌کنند. خانه هلال کارزین یک ماهی است که راه‌اندازی شده و فعالیت‌های خود برای آموزش کمک‌های اولیه و طرح‌های مشارکتی را آغاز کرده است.

ماجرا از فعالیت‌های داوطلبانه جمعی دوستانه در شهر کارزین آغاز شد؛ وقتی که حدود 10 نفر از اهالی این شهر گاه‌وبی‌گاه به سراغ محرومان شهر و روستاهای اطراف می‌رفتند و هزینه‌های ساخت سرویس بهداشتی و حمام خانه‌ها را برعهده می‌گرفتند و آن را می‌ساختند.

کم‌کم افراد بیشتری برای تعمیر خانه‌های فرسوده خود یا ساخت سرویس بهداشتی و حمام از آنها درخواست کمک می‌کردند. گروه بزرگ‌تری تشکیل شد تا پاسخگوی نیازهای موجود در شهر باشد.

«محمد ابراهیمی» از داوطلبان گروه جهادی شهید زنگاری و عضو فعال خانه هلال کارزین می‌گوید: «اوایل فعالیت‌های گروه کوچکی که ما تشکیل داده بودیم به صورت موردی بود، اما به مرور که درخواست‌ها برای کمک به افراد نیازمند بیشتر شد، ما هم از افراد بیشتری برای کار داوطلبانه کمک گرفتیم و کارها نظم بیشتری گرفت.

الان هر هفته دو گروه از داوطلبان با تخصص‌های مختلف به فعالیت‌هایی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم، رسیدگی می‌کنند. حدود 100 داوطلب تخصصی فعال در رشته‌های فنی داریم که شاید ماهی یک‌بار هم نوبت‌شان نرسد به حضور در برنامه‌های جهادی.»

داوطلبان عضو این گروه مهارت‌هایی مثل برقکاری، جوشکاری، بنایی، آجرکاری، لوله‌کشی و … دارند که براساس نیاز تعریف شده و برآورد اولیه، نیروهای لازم برای هر پروژه انتخاب می‌شوند.

ابراهیمی می‌گوید:«خیران محلی و اعضای گروه کمک‌های نقدی خود را در اختیار ما می‌گذارند و از طریق این کمک‌ها هزینه تهیه مصالح و ابزارهای لازم را تأمین می‌کنیم. حتی فروشندگان محلی وقتی می‌فهمند که ما این وسایل و مصالح را برای کار داوطلبانه می‌خریم، آن را با قیمت ارزان و بدون درنظر گرفتن سود شخصی به ما می‌فروشند.

داوطلبان عضو گروه هم برای انجام کارها دستمزدی دریافت نمی‌کنند و هر کاری باشد بدون دریغ انجام می‌دهند.»

فعالیت‌های این گروه جهادی تنها به آبادانی خانه‌ها و مدارس و مساجد شهر محدود نمی‌شود؛ از تأمین کمک هزینه‌های درمان نیازمندان گرفته تا کمک به خرید جهیزیه و هزینه تحصیل و دیگر نیازهای افراد بی‌بضاعت را در پرونده کاری خود دارند

همه این هزینه‌ها به کمک مردم خود کارزین تأمین می‌شود که شغل‌شان اغلب کشاورزی است و سطح درآمدی بالایی ندارند. با این‌حال می‌دانند که قطره‌قطره کمک‌هایی که می‌کنند، می‌تواند کار بزرگی را در شهرشان رقم بزند.»

 

از درمان بیماران تا تعمیر سقف‌های فرسوده

بیش از 70 خانواده نیازمند کارزین این روزها از بسته‌های معیشتی و حمایت‌های گروه جهادی و داوطلبان خانه هلال استفاده می‌کنند. همه این بسته‌ها و دیگر هزینه‌های مورد نیاز گروه جهادی با کمک‌های مالی مردم شهر تأمین می‌شود.

«سجاد ایزدی» مسئول خانه هلال و از بانیان تشکیل گروه جهادی شهید زنگاری می‌گوید: «افرادی که ما برای ساخت و تعمیر خانه یا بخشی از محل سکونت‌شان به آنها کمک می‌کنیم خانواده‌های نیازمندی هستند که خودشان به دلایل مختلف توان این کار را ندارند.

ایزوگام خانه‌ها، تعمیر سقف و دیوارکشی حیاط و تعمیر فاضلاب و کارهای دیگری که در خانه نیازمندان به یک معضل تبدیل شده توسط داوطلبان گروه جهادی برطرف می‌شود. در میان داوطلبانی که در کارهای فنی به ما کمک می‌کنند یک نفر هست که می‌گفت وقتی کوچک بوده در خانه‌شان حمام و سرویس بهداشتی نبود.

وقتی این داوطلب کوچک بود شاهد این بود که فردی آمده و برای خانه آنها سرویس بهداشتی و حمام ساخته و از حس خوبش در آن روزهای کودکی می‌گفت. برای همین هم وقتی با فعالیت‌های گروه آشنا شد به ما پیوست تا او هم داوطلبانه به آباد کردن خانه‌های همشهریانش کمک کند.

حس رضایتی که بعد از حل شدن مشکل همشهریان‌مان شاهدش هستیم بزرگ‌ترین انگیزه‌ای است که باعث می‌شود همه ما به کاری که می‌کنیم و راهی که می‌رویم امیدوار باشیم.»

فعالیت‌های این گروه جهادی تنها به آبادانی خانه‌ها و مدارس و مساجد شهر محدود نمی‌شود؛ از تأمین کمک هزینه‌های درمان نیازمندان گرفته تا کمک به خرید جهیزیه و هزینه تحصیل و دیگر نیازهای افراد بی‌بضاعت را در پرونده کاری خود دارند.

 

داوطلبان، خانه هلال را ساختند

یک ماهی از راه‌اندازی خانه هلال در شهر کارزین می‌گذرد؛ اتاقی در ساختمان گروه جهادی شهید زنگاری که به دست داوطلبان همین مرکز تکمیل شده است.

«محمدصادق حسنی» از داوطلبان این مرکز می‌گوید: «در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که آموزش‌های عمومی که هلال ‌احمر برگزار می‌کند تا چه اندازه می‌تواند برای مردم مفید باشد.

برای همین تصمیم گرفتیم تا خانه هلال را در ساختمان شهید زنگاری راه‌اندازی کنیم. وقتی کارهای گروه جهادی گسترده‌تر شده بود برای راه‌اندازی دفتر این گروه دنبال جای مناسبی می‌گشتیم.

همان زمان خانواده شهید زنگاری به صورت اتفاقی پیشنهاد دادند که ما از این ساختمان به‌عنوان دفتر و محلی برای نگهداری وسایل و تجهیزات گروه استفاده کنیم.

گره بزرگی از کار ما به همین سادگی باز شده بود. طبقه دوم این ساختمان که در اختیار ما قرار داشت ساختمان نیمه‌کاره‌ای بود. اعضای گروه همان‌طور که به تکمیل خانه‌های نیمه‌کاره نیازمندان می‌پرداختند برای تکمیل اینجا هم آستین بالا زدند.

یکی از اتاق‌های این مرکز را هم به خانه هلال اختصاص دادیم. هلال‌ احمر و گروه‌های داوطلبانه‌ای مثل گروه جهادی شهید زنگاری اهداف مشترک زیادی دارند که نقطه وصل ما با هلال ‌احمر شد.»

خانواده‌های زیادی در این شهر هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی و گران شدن هزینه ساخت، توان تکمیل خانه‌های خود را نداشتند و سقفی که قرار بود بالای سرشان باشد، نیمه‌کاره رها شد.

این گروه جهادی در تکمیل خانه‌های شهر هم به خانواده‌های کارزین کمک می‌کنند. حسنی می‌گوید: «گاهی پیش آمده که همشهریان ما به دلیل مشکل اقتصادی از تکمیل خانه‌ درحال ساخت خود باز مانده است.

این افراد به ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند از داوطلبان تخصصی ما کمک بگیرند. اغلب همین افراد هم خودشان به جمع داوطلبان ما اضافه می‌شوند و می‌خواهند کاری که از دست‌شان برمی‌آید را برای دیگر اهالی این شهر انجام دهند.»

فعالیت‌های گروه جهادی تنها در شهر کارزین خلاصه نمی‌شود و در تمام شهرستان‌‌های قیر و کارزین و روستاهای آن، اگر نیازی به حضورشان باشد، خودشان را می‌رسانند؛ از کمک به تعمیر و ساخت مدرسه گرفته تا بازسازی خانه افراد بی‌بضاعت و کمک‌های مالی برای حل مشکلات‌شان.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.