اقبال خودروهای کمیاب ایرانی در بازار دست‌دوم‌ها

تولید 7 خودرو صفر شد و 7 خودروی دیگر به نزدیک صفر رسید؛ برخورد بازار با این خبرها چیست؟

تولید خودرو در 6 ماه ابتدای امسال چیزی حدود 30‌درصد نسبت به‌ سال گذشته کاهش داشته است و البته اگر آمارهای پارسال را با میزان تولید خودرو در ‌سال 96 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تولید خودرو در دو سال گذشته چیزی بیشتر از 50‌درصد کاهش داشته است. در این میان تولید برخی انواع خودرو به صفر رسیده است. بنا بر آماری که وزارت صنعت اعلام کرده است، در شهریور امسال تولید 7 مدل خودرو شامل سراتو، آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر۹۰ ایران‌خودرو، تندر۹۰ پارس‌خودرو، ساندرو و دانگ‌فنگ به صفر رسیده است و تولید برخی دیگر از انواع خودرو در 6 ماه ابتدای امسال تقریبا به عددهایی نزدیک به صفر رسیده است.

حالا این موضوع باعث شده است که تقاضای خودروهای صفر این دسته از مدل‌ها به سمت بازارهای دست دوم برود و رشد قیمت این خودروها را از رشد عمومی قیمت در بازار خودرو بیشتر کند. فعالان بازار خودرو می‌گویند که اگر میانگین رشد قیمت در بازار خودرو ظرف یک سال گذشته چیزی حدود 70‌درصد بوده است، رشد قیمت خودروهایی که تولیدشان به صفر یا نزدیک صفر رسیده است، در بازار دست‌دوم‌ها به حدود 120‌درصد هم می‌رسد. البته کمبود قطعه و رشد شدید قیمت قطعات این خودروها از چالش‌های دیگر مشتریان این بازار است.

تولید چه خودروهایی متوقف و یا نزدیک به صفر شد؟

تولید برخی انواع خودرو در شهریور امسال به صفر رسید و اگر به آمار تولید 6 ماهه خودروسازان توجه کنیم، تولید برخی از انواع خودرو هم با تولیدی نزدیک به صفر مواجه شده‎‌اند. اگر آخرین آمار تولید یعنی شهریور را در نظر بگیریم، چندین خودرو شامل سراتو، آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر۹۰ ایران‌خودرو، تندر۹۰ پارس‌خودرو، ساندرو و دانگ‌فنگ با توقف تولید مواجه شده‌اند. توقف تولید خودروهای مورد نظر به‌ طور مستقیم با تحریم در ارتباط است؛ چه آن‌که شرکت‌های خارجی مادر از ترس جریمه‌های آمریکا از ارسال قطعات محصولات مونتاژی خود به ایران خودداری می‌کنند.

در 6 ماه اول امسال تولید سمند به منفی 74درصد، تیبا به منفی 1.3درصد، دنا به منفی 38درصد، ویتارا به منفی 94درصد،‌ هایما به منفی 82.6درصد، سراتو به منفی 61درصد، آریو به منفی 97‌درصد و چانگان به منفی 55‌درصد رسیده است. تولید برخی از انواع خودرو در 6 ماه ابتدای امسال آن‌قدر ناچیز بوده است که معلوم نیست به اندازه پاسخگویی به تعهدات فروش قبلی بوده است یا نه؛ به عنوان مثال میزان تولید ویتارا و آریو تنها 120 دستگاه بوده است و تولید رانا، ‌هایما و دانگ فنگ به حدود دو هزار دستگاه می‌رسد که با این حساب چیزی حدود 300 یا 400 دستگاه از این خودروها در ماه تولید شده است. سراتو و چانگان هم با تولید نزدیک به سه هزار دستگاه در رده بعدی خودروهایی هستند که تولیدشان تقریبا نزدیک به صفر بوده است.

افزایش قیمت خودروهای کمیاب در بازار دست‌دوم‌ها

حالا توقف تولید این خودروها باعث شده است که مردم برای خرید خودروی محبوب‌شان دست به دامن بازار کارکرده‌ها شوند و همین موضوع یعنی افزایش تقاضا و کاهش عرضه موجب شده است که قیمت این خودروها در بازار دست‌دوم رشد قابل توجهی داشته باشد.

اگر رشد قیمت در بازار خودرو ظرف یک سال گذشته حدود 70‌درصد بوده باشد، رشد قیمت خودروهای دست‌دومی که تولیدشان متوقف شده است به حدود 100 تا 120‌درصد می‌رسد. در حال حاضر در بازار دست‌دوم‌ها یک دستگاه خودروی ال90 مدل 96 که البته تصادفی نباشد و از نظر فنی کاملا سالم باشد، بین 100 تا 110‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود

فعالان بازار خودرو می‌گویند که اگر رشد قیمت در بازار خودرو ظرف یک سال گذشته حدود 70‌درصد بوده باشد، رشد قیمت خودروهای دست‌دومی که تولیدشان متوقف شده است به حدود 100 تا 120‌درصد می‌رسد. در حال حاضر در بازار دست‌دوم‌ها یک دستگاه خودروی ال90 مدل 96 که البته تصادفی نباشد و از نظر فنی کاملا سالم باشد، بین 100 تا 110‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و خودروهایی با همین مشخصات اما از نوع سوزوکی گراندویتارا که اکنون دیگر تولید نمی‌شود در بازار خودرو‌های دست‌دومی 370 تا 415‌ میلیون تومان قیمت دارد.

کمبود قطعات انگیزه فروش خودروهای کمیاب

فیروز نادری، فعال بازار خودرو، با تأیید این موضوع در این زمینه به «شهروند» توضیح می‌دهد: «اگرچه خط تولید این مدل خودروها متوقف شده است اما همچنان بازار دست‌دوم‌های‌شان داغ است؛ زیرا مشتریان این مدل خودرو‌ها به فکر جایگزینی برای آنها نیستند و جایگزین‌هایی که برای آنها وجود دارد، خودرو‌های چینی است که کیفیت بالایی ندارند.»

او ادامه می‌دهد: «البته مشتریان بازار خودرو حق دارند زیرا جایگزینی برای این خودرو‌ها وجود ندارد و به همین جهت مردم به خرید خودرو‌های دست دوم روی آورده‌اند.» این فعال بازار خودرو همچنین تأکید می‌کند: «اگرچه این خودرو‌ها در بازار خودرو‌های دست دوم وجود دارد؛ اما هم این خودرو‌ها و هم قطعات‌شان قیمت‌های بالایی دارند و ممکن است برخی قطعات آنها در بازار پیدا نشود که این مسأله چالش اصلی افرادی است که خودروهایی را که تولیدشان در بازار متوقف شده، به فروش برسانند.»

80‌درصد قطعات خودرو تقلبی است

توقف تولید برخی از انواع خودروهای ایرانی موجب شده است که قطعات این خودروها هم به سختی در بازار پیدا شود. فروشندگان لوازم یدکی می‌گویند که قطعات خودروهایی که تولیدشان متوقف شده است، از قبل در انبار فروشندگان موجود است اما درمجموع پیداکردن قطعات این خودروها به راحتی نیست و با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شوند.

فروشندگان لوازم یدکی می‌گویند که قطعات خودروهایی که تولیدشان متوقف شده است، از قبل در انبار فروشندگان موجود است اما درمجموع پیداکردن قطعات این خودروها به راحتی نیست و با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شوند

در حال حاضر درِ صندوق ساندرو به قیمت هشت‌ میلیون تومان، چراغ جلوی آن یک‌میلیون‌و۳۰۰‌هزار تومان، مجموعه فن آن یک‌میلیون‌و۲۰۰‌هزار تومان و دیسک و صفحه آن یک‌میلیون‌و۱۰۰‌هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که به‌سختی یافت می‌شوند و البته پوسته سقف این خودرو هم به هیچ عنوان موجود نیست. قطعات مربوط به جعبه گیربکس این خودروها سخت‌ترین قطعه‌ای است که در بازار می‌توانید پیدا کنید و البته ناچارید آن را به فروشندگان سفارش دهید و حتی چند ماه معطل نیز بمانید.

ال 90 هم یکی دیگر از خودروهایی است که قطعات آن به‌سختی در بازار پیدا می‌شود. در حال حاضر چراغ خطر این خودرو بین 800 تا 900‌هزار تومان قیمت دارد و البته فروشندگان می‌گویند که قطعاتی همچون گلگیر عقب یا درِ صندوق این خودرو به سختی در بازار پیدا می‌شود. همچنین یک دست دیسک و صفحه این خودرو ۲.۵‌میلیون تومان و بلبرینگ کلاچ آن ۸۰۰‌هزار تومان قیمت دارد. درباره لوازم خودروی دانگ فنگ اچ‌سی کراس ایران‌خودرو گفته می‌شود که قطعات موتوری آن در بازار وجود دارد؛ زیرا این خودرو موتورش مشابه پژو 206 تیپ پنج است اما برخی لوازم یدکی آن ازجمله لوازم جلوبندی، چراغ‌ها، در و کاپوت به راحتی پیدا نمی‌شود.

بازار قطعات سایر خودروهای متوقف‌شده هم به همین صورت است و البته قطعات الکترونیک این خودروها نیز جزو قطعاتی هستند که به دشواری پیدا می‌شوند. البته عیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو، هم به «شهروند» می‌گوید که بیشتر قطعات خودرویی که در حال حاضر در بازار پیدا می‌شود، تقلبی است و قطعات اصل به‌ندرت پیدا می‌شود. او می‌گوید که همین موضوع باعث خرابی مجدد خودرو و افزایش تعداد مراجعات رانندگان به مکانیکی‌ها شده است. رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو توضیح می‌دهد: «نزدیک به 80‌درصد قطعات یدکی موجود در بازار تقلبی است و البته تشخیص قطعه اصل از تقلبی دشوار است و کار هر کسی نیست.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.