از جنگنده F-35  چه می‎‎‌دانیم؟

این جنگنده تک‌سرنشین و تک‌موتوره ساخت کمپانی بزرگ Lockheed Martin آمریکاست. این جنگنده چندمنظوره نسل پنج جهت شناسایی، حمله زمینی و دفاع هوایی با توانایی پنهانکاری و رادارگریزی و همچنین ضربه‌زدن سریع به دشمن تولید شده است.
این جنگنده حدود 18 متر طول داشته و ارتفاع آن 4/5 متر است و با وزن کمی بیش از 13 تن، توانایی حمل 8160 کیلوگرم اسلحه و 8300 کیلوگرم سوخت را دارد. به دلیل استفاده از انواع گوناگون سنسورها، کامپیوتر هواپیما قادر به تشخیص دقیق دشمن از دوست بوده و به دلیل توانایی فوق‌العاده در مکان‌یابی قادر است موقعیت و مکان دقیق دشمن را سریع شناسایی کرده و وارد عمل شود.
سطح صیقلی بدنه جنگنده به گونه‌ای طراحی شده که انرژی رادار را مانند یک آینه کج شده از منبع آن منحرف کرده و باعث رادارگریزی بیشتر آن می‌شود.
سیستم یکپارچه ساختار بال و بدنه این هواپیما نه‌تنها در رادارگریزی و پنهانکاری آن تأثیر داشته، بلکه توانایی حمل انواع سلاح‌های جنگی، از هوا به هوا گرفته تا موشک‌های کروز، هدایت لیزری، هدایت ماهواره‌ای، ضدکشتی و سلاح هسته‌ای را در زیر بال آن ممکن می‌سازد. این جنگنده از جمله منعطف‌ترین جنگنده‌های ساخته‌شده در جهان محسوب می‌شود که علاوه بر تسلیحات ساخت آمریکا، قابلیت حمل و استفاده از سلاح‌های دیگر کشورهای جهان را نیز دارد.
منبع: Washington Post
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.