احتمال شیوع پاندمی جدید «نیپا» از چین

نیپا هر لحظه می‌تواند شیوع یابد

ده مورد از واگیرترین بیماری‌های جهان که سازمان جهانی بهداشت آنها را شناسایی کرده است، مورد توجه شرکت‌های دارویی قرار نگرفته‌اند.

شهروندآنلاین: ویروسی که در سال ۱۹۹۸ در مالزی به عنوان ویروسی که واکسن ندارد و ممکن است در جهان همه‌گیر شود و در سازمان بهداشت جهانی به نام «نیپا» ثبت شد، حالا می‌رود که خطرناک‌تر شود. ویروس نیپا که از خفاش‌های میوه‌خوار به انسان‌ها منتقل می‌شود، بین ۴۰ تا ۹۰درصد موجب مرگ می‌شود. در سال ۲۰۱۹ هجده نفر در هند به این ویروس مبتلا شدند که ۱۷ نفر آنها فوت کردند. این ویروس به مغز وارد می‌شود و با ایجاد عفونت‌ در مغز و موجب سردرد، تب، تنگی نفس، گیجی، توهم‌ و حالات بد روحی می‌گردد و درنهایت فرد پس از چند روز به کما می‌رود.

سازمان بهداشت جهانی ابتدا این ویروس را یکی از ویروس‌های خطرناک برای جامعه‌ بشریت خواند و کشف واکسن آن را در دستور کار اضطراری محققان خود قرار داد ولی پس از حدود ۲۲ سال هنوز واکسنی برای درمان این ویروس کشف نشده است. گفته می‌شود که احتمال همه‌گیری این بیماری در جنوب و جنوب شرقی آسیا وجود دارد. دانشمندان دریافتند که داروهای هپاتیت سی می‌تواند به کاهش شدت و میزان مرگ‌ومیر بیماری ویروس نیپا کمک کند ولی هنوز واکسن و راه درمانی برای این ویروس یافت نشده است. در واقع ۲۰ ویروس در جهان شناخته شده‌اند که کشنده هستند و نیپا یکی از این ۲۰ مورد است.

روز گذشته مدیر اجرایی بنیاد دسترسی به دارو که یک سازمان غیر انتفاعی واقع در هلند است، درباره شیوع ویروس نیپا در چین هشدار داده است. این ویروس با میزان مرگ‌ومیر تا حدود ۷۵درصد، به صورت بالقوه می‌تواند عامل یک بیماری همه‌گیر جدید باشد.

یک گزارش مستقل هشدار داده است که بزرگ‎‌‌ترین شرکت‌های دارویی جهان با وجود واکنش فزاینده به شیوع ویروس کرونا، آمادگی کمی برای بیماری همه‌گیر بعدی دارند.

او گفت: «ویروس نیپا یکی دیگر از بیماری‌های عفونی در حال ظهور است که نگرانی زیادی ایجاد می‌کند. نیپا هر لحظه می‌تواند شیوع یابد و یک بیماری همه‌گیر مقاوم به دارو را به وجود بیاورد.»

نیپا می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شدید و التهاب حاد بافت مغزی شود و بسته به محل شیوع، میزان مرگ‌ومیر آن از ۴۰ تا 90درصد است. خفاش‌های میوه‌خوار میزبان طبیعی این ویروس هستند.

بر اساس گزارش دوسالانه این بنیاد، این بیماری ویروسی یکی از ۱۰ بیماری است که به وسیله سازمان بهداشت جهانی به عنوان بزرگ‌ترین خطر بهداشت عمومی معرفی شده است، ولی شرکت‌های دارویی به آنها توجهی ندارند. این بیماری میزان مرگ‌ومیر بالاتری نسبت به کرونا دارد، ولی سرعت انتقال آن کمتر است.
این گزارش می‌گوید که علی‌رغم هشدار‌هایی که سال‌های قبل درباره ویروس‌های خانواده کرونا داده می‌شد، صنعت داروسازی و همچنین جامعه به طور کلی برای مواجهه با این بیماری آماده نبودند.

پیش از شیوع کووید-۱۹ هیچ پروژه‌ای در مورد بیماری‌های حاصل از این ویروس‌ها در خطوط تولیدکنندگان دارو وجود نداشت، اما با تبدیل‌شدن به یک بیماری همه گیر جهانی، این صنعت طی چند ماه واکسن‌های زیادی تولید کرد. در حال حاضر ۶۳ واکسن و دارو برای کووید-۱۹ تأیید شده یا در دست تولید است.

شیوع این بیماری در بنگلادش و هند به دلیل مصرف میوه و فرآورده‌های میوه‌ای آلوده (شربت درخت نخل) به ادرار یا بزاق خفاش میوه‌خوار بود. انتقال انسان به انسان نیز در میان خانواده و افراد نزدیک به فرد آلوده گزارش شده است، اما سرعت انتقال این ویروس در حال حاضر چندان زیاد نیست و نگرانی اصلی این است که پیش از تولید واکسن و دارو برای چنین بیماری‌هایی شاهد جهش‌هایی در این ویروس‌ها باشیم که همانند کرونا موجب همه‌گیری در سراسر جهان شود. هشدار‌های سازمان بهداشت جهانی به منظور جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.