اتحادیه اروپا هم خواهان واکسن روسی است

رئیس سازمان غذا و دارو: واکسنی را وارد می کنیم که در کشور مبدا به اندازه کافی مصرف شده باشد

شهروندآنلاین- برزیل، آرژانتین، الجزایر و اتحادیه اروپا خریدار واکسن روسی هستند. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو تا واکسنی در کشور مبدا مورد استفاده قرار نگیرد، آن را مورد استفاده قرار نخواهیم داد. «سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت عالی‌ترین مرجع علمی در کشور است که از 10سال قبل تأییدیه سازمان بهداشت جهانی برای تولید واکسن را دریافت کرده. به این معنی که اگر ما واکسنی را تأیید کردیم، سازمان جهانی بهداشت مجوز مصرف آن را برای خودمان در ایران و حتی در سایر کشورها می‌دهد.» محمدرضا شانه‌ساز معتقد است اظهاراتی مبنی بر اینکه سازمان غذاوداروی ایران نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند، حرف بی‌ربطی است. «من تعجب می‌کنم که برخی در حیطه‌ای اظهارنظر می‌کنند که اصلا در حوزه کاری‌شان نیست.» به باور شانه‌ساز واقعیت این است که در درجه اول تولید واکسن مدنظرمان است، وزیر بهداشت هم شخصا به دلیل تخصصی که در این حوزه دارند، در درجه اول در بحث تولید و بعد در حوزه واردات کاملا نظارت دارند. «برنامه‌ ما به هیچ‌وجه این نیست تا واکسنی را که در کشور مبدا مصرف ندارد، وارد کنیم و به هیچ‌عنوان این خبر صحیح نیست و کاملا تکذیب می‌کنم.»

به گفته رئیس سازمان غذاودارو واکسنی که این روزها درباره آن بحث می‌شود یک واکسن روسی است، فاز سوم مطالعه بالینی را گذرانده و از ۱۵کشور مجوز مصرف اورژانس یا EUL را دریافت کرده است. «علاوه بر کشور سازنده، کشورهای دیگری مانند برزیل، آرژانتین، الجزایر و حتی اتحادیه اروپا خریدار این واکسن هستند.» شانه‌ساز ادامه می‌دهد: «ما نمی‌خواهیم تبلیغ این واکسن را کنیم، اما اظهارات غیرکارشناسی و بدون اطلاع کافی که انجام می‌شود، به نوعی فکر می‌کنم بیشتر اغراض سیاسی و تجاری پشت آن است تا اینکه نگرانی از بابت سلامت مردم باشد.»

ما نمی‌خواهیم تبلیغ این واکسن را کنیم، اما اظهارات غیرکارشناسی و بدون اطلاع کافی که انجام می‌شود، به نوعی فکر می‌کنم بیشتر اغراض سیاسی و تجاری پشت آن است تا اینکه نگرانی از بابت سلامت مردم باشد.»

رئیس سازمان غذاودارو با اشاره به اینکه اگر واقعا می‌توانستیم تولیدات خودمان را تا قبل از بهار برسانیم، تهیه و تأمین واکسن را از همین الان واکسن داخلی قرار می‌دادیم، می‌گوید: «از آنجایی که تولید واکسن خودمان به اواخر بهار کشیده می‌شود و در این مدت ممکن است تعدادی از هموطنان‌مان سلامت‌شان را از دست بدهند، به این جمع‌بندی رسیدیم که از انواع واکسن وارداتی مطمئن و باکیفیت استفاده کنند.» شانه‌ساز از برنامه‌ریزی برای وارد کردن چند میلیون دوز واکسن از کشورهای مختلف خبر می‌دهد. «باز هم تاکید می‌کنم در درجه اول تولید داخل مدنظرمان است و بعد انواع وارداتی مطمئن. در نظر داشته باشید که اظهارنظر افراد برای خودشان محترم است، اما نظر سازمان غذاوداروی وزارت بهداشت در این زمینه فصل‌الخطاب است.»

به باور شانه‌ساز ما پیچیده‌ترین داروها را تولید می‌کنیم، همه اینها در سازمان غذاودارو و آزمایشگاه مرجع بررسی شده و به آنها مجوز می‌دهد، بررسی و تأیید کردن این داروها و واکسن‌ها، بعضا مراحلی پیچیده‌تر از تولید دارد. «ما در سبد واکسن کرونا، کشور خاصی را هدف‌گذاری نکردیم، آنچه مدنظرمان است، کشورهای روسیه، هند، چین، کوبا و دیگر کشورهایی هستند که صاحب‌نظر هستند و در عین حال باید توجه کرد که این اولین بار نیست که روسیه به ما واکسن می‌دهد.» شانه‌ساز معتقد است به هیچ‌عنوان قرار نیست دستخوش تهدیدها، جو و شانتاژ رسانه‌ای شویم چون کارشناسان ما کارشان را بلدند، آزمایشگاه کنترل مرجع ما تأییدیه‌های لازم را از سازمان بهداشت جهانی دارد و به موقع در جهت سلامت مردم مجوزهای لازم را صادر می‌کنند و این واکسن‌ها ظرف چند هفته آینده و به زودی وارد کشور می‌شوند. «یکسری بحث شرایط تولید و سایت تولید است و یکی اینکه کشور مبداء از این واکسن به تعداد کافی مصرف کرده باشد، آن هم نه در قالب مطالعات بالینی، بلکه باید مطالعات بالینی‌شان به طور کامل در کشور خودشان انجام شده باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.