فوتبال ایران در آستانه یک بحران

رد صلاحیت 10نفر از نامزدهای مدیریت و احتمال ورود دوباره فیفا

فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای خبر از رد صلاحیت 10نفر از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات خبر داد؛ موضوعی که احتمال فوتبال را در آستانه یک بحران فیفایی قرار می‌دهد.

با گذشت حدود سه هفته از پایان نام‌نویسی از کاندیداهای احراز پست‌های مدیریتی در فدراسیون فوتبال حالا مشخص شده که صلاحیت 10نفر تأیید نشده است. در بیانیه‌ای که فدراسیون فوتبال امروز حداقل با 48ساعت تأخیر منتشر کرده، این موضوع اعلام شده است.

ظاهرا قرار بوده فدراسیون فوتبال تا دو روز پیش اسامی نهایی افراد شرکت‌کننده در انتخابات فدراسیون فوتبال که قرار است در اسفندماه برگزار شود را به فیفا اعلام کند.

این بیانیه پس از آن منتشر شده که در فضای خبری و شایعه‌خیز فوتبال ایران، بحث‌های جدی مبنی بر رد صلاحیت تنی چند از شرکت‌کنندگان دانه درشت در انتخابات فدراسیون منتشر شده بود.

البته مطابق با بیانیه فدراسیون، موضوع عدم احراز صلاحیت به مسائل اداری و نحوه پرکردن فرم‌ها و… برمی‌گردد و مسئولیت این ردصلاحیت برعهده کمیته بدوی است و شاید افرادی که مسأله رد صلاحیت به آنها اعلام شده، بتوانند با رایزنی دوباره به رقابت انتخاباتی برگردند. اما این تنها یک سوی قضیه است و مسأله رد صلاحیت‌ها ابعادی فراتر از کاغذ بازی‌های معمول اداری دارد.

در این راستا، اخباری به گوش رسیده مبنی بر اینکه دوتن از اعضای صاحب رأی شرکت‌کننده در بخش ریاست فدراسیون فوتبال، به‌طور قطع رد صلاحیت خواهند شد که این مسأله به دلایل مختلفی مثل بازنشستگی و موضوع استعلامات مربوطه رخ داده است.

به جز این افراد، نام‌های مهم دیگری نیز که در انتخابات فدراسیون حاضرند و درحال حاضر نیز در فدراسیون سمت دارند، فاقد صلاحیت برای حضور در انتخابات تشخیص داده شده و ظاهرا به آنها اجازه شرکت در این رقابت داده نخواهد شد. با این وصف و اگر شایعات حقیقت داشته باشند، بدان معناست که انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال با حضور 3 نامزد برگزار می‌شود و باید دید توازن قدرت و نحوه آرایش نیروهای مجمع در نهایت چه کسی را روی صندلی داغ سئول خواهد نشاند.

نکته مهم و نادیده نگرفتنی دیگر هم نظارت فیفا بر مسائل انتخاباتی فدراسیون فوتبال است و اینکه مجمع فدراسیون فوتبال نیز به هرحال می‌تواند در چینش احتمالی و موضوعات آینده از همین حالا بسیار تأثیرگذار باشد. در نهایت این‌طور به نظر می‌رسد که مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی، انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که قرار است یک‌ماه دیگر برگزار شود، از پیچیدگی‌های خاصی پیروی خواهد کرد و هر لحظه امکان تغییر معادلات و اتفاقات جدید در آن وجود دارد.

در شرایط فعلی، مبهم‌بودن اخبار و شایعات و ضد و نقیض‌بودن برخی از آنها و همچنین تأخیر در اعلام و انتشار اسامی برای ارسال به فیفاست که این مسأله نهاد اول قانون‌گذار فوتبال جهان را نسبت به موضوع انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران را دوباره حساس خواهد کرد که با توجه به مسائل قبلی در این زمینه نهایت احتیاط باید مورد توجه قرار بگیرد.

این درحالی است که با توجه به تأکید فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر عدم دخالت دولت و وزارت ورزش بر انتخابات فوتبال، ممکن است درصورت رد صلاحیت کاندیداها مشکلات بعدی در این خصوص ایجاد شود که اگر کار به فیفا بکشد، یک بحران بزرگ برای فدراسیون پیش خواهد آمد. باید دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی در این‌باره رخ می‌دهد و انتخابات این رشته پرمخاطب چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.