امدادگری در خون ماست

5 ماه از افتتاح خانه هلال «قره شیران» می‌گذرد و مردم روستا آموزش‌های اولیه امدادی را فرا گرفته‌اند

روستای قره شیران اردبیل یکی از روستاهای توابع شهرستان «نیر» است که 7 کیلومتر با مرکز شهرستان فاصله دارد، اما همین 7 کیلومتر جاده دسترسی پر از پیچ‌وخم‌های خطرناک دائما شاهد تصادفات جاده‌ای است. از جاده مواصلاتی پر حادثه روستا که بگذریم موقعیت کوهستانی و گردشگری روستا باعث شده تا گردشگران و کوهنوردان ناآشنا به منطقه دچار سوانح بسیاری شوند. ناگفته نماند که سهم منطقه از بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله و سیلاب هم کم نیست. همه این شرایط دست‌به‌دست هم داد تا اهالی به فکر راه‌اندازی خانه هلال در روستایشان بیفتند. حالا 5 ماهی از راه‌اندازی خانه هلال روستای قره شیران می‌گذرد و اهالی درحال گذراندن دوره‌های آموزشی اولیه امداد هستند.

هوای کوهستانی و خنک منطقه تاریخی و گردشگری قره شیران زیبایی‌های این روستا را دوچندان کرده است. درست است بعد از زلزله ‌سال 75 و نوسازی بافت روستا دیگر رد و نشانی از خانه‌های کاهگلی در آن دیده نمی‌شود اما مردم هنوز با همان شیوه سنتی روستایی زندگی می‌کنند و بوی نان تازه از هر بامی به مشام می‌رسد. ساختمان دهیاری روستا که تا چندی پیش فقط امورات روستا در آن دنبال می‌شد حالا با تابلوی جدید خانه هلال، میزبان اهالی برای فراگیری آموزش‌های امدادی است. مدیریت این خانه هم برعهده «فرامرز مهدویان» دهیار 42 ساله روستا است: «در طول سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای تأمین زیرساخت‌های زندگی برای اهالی کردیم. سعی کردیم تمام حامل‌های انرژی را به روستا بیاوریم تا مردم زندگی راحت‌تری را تجربه کنند اما در کنار همه این امکانات مردم دغدغه امدادرسانی در روزهای سخت را داشتند.»

تجربه تلخ مردم از زلزله ‌سال 75 یکی از دلایل این دغدغه بود:  «‌سال 75 بود، زلزله شدیدی در منطقه ما رخ داد. درست است در این زلزله خسارت جانی به مردم وارد نشد و در روستا کسی جانش را از دست نداد اما خانه‌ها خسارت زیادی دیدند و تعداد زیادی دام از بین رفت. رسیدگی به مرکز شهرستان اولویت نیروهای امدادی بود و کار امدادرسانی به روستاها با تأخیر قابل توجهی صورت گرفت این درحالی بود که اگر مردم روستا آموزش دیده بودند و خانه هلال در روستا فعال بود نیازی به نیروهای امدادی خارج از روستا نبود.»

 

حوادث در کوه‌ها

مهدویان قبل از اینکه مسئول خانه هلال جمعیت هلال ‌احمر شود به صورت داوطلب با نیروهای امدادی جمعیت همکاری داشت و آنها را در انجام ماموریت‌هایی که حوالی روستای قره شیران و روستاهای اطراف رخ می‌داد همراهی می‌کرد: «منطقه ما یک منطقه کوهستانی و گردشگری است که همواره شاهد حضور گردشگران بسیاری در این بخش است. اکثر این گردشگران به منطقه آشنا نیستند و در حین سفر دچار دردسرهای فراوان می‌شوند. نمونه‌اش نجات دو کوهنورد در رشته کوه «بوینی یوغن» روستای کورعباسلو بود. نیروهای امدادی خبر از گرفتاری آنها در میانه کوه دادند و از ما خواستند تا با توجه به شناخت محل به کمک‌شان بیاییم. کمک به همنوع و امدادرسانی به دیگران هم در خون ماست و به همین خاطر سریع دست به کار شدیم. خبر رسید که دو کوهنورد در حین صعود به قله این کوه در میانه راه زمینگیر شدند. مسیر، صخره‌ای بود و آنها بدون تجهیزات! با حضور نجاتگران جمعیت هلال ‌احمر و نصب کارگاه‌های کوهستانی بعد از ساعت‌ها تلاش، موفق به نجات این دو نفر شدیم.»

 

50 نفر آموزش دیدند

در خانه هلال روستای قره شیران تا به حال 50 نفر از 500 نفر جمعیت این روستا آموزش کمک‌های اولیه را دیده‌اند، حتی کودکان روستا هم این روزها با پوشیدن کاورهای هلال به جمعیت هلال ‌احمر پیوسته‌اند: «تلاش می‌کنیم با آموزش کمک‌های اولیه، اهالی روستا را برای رویارویی با حوادث و بلایای طبیعی آماده کنیم. اهالی روستا با علاقه‌مندی بسیار از این آموزش‌ها استقبال کرده‌اند. با توجه به موقعیت کوهستانی منطقه و تسلط اهالی به مسیرهای کوهروی و مناطق گردشگری پیش‌بینی می‌کنیم اولین تیم تخصصی خانه هلال روستای قره شیران، تیم امداد کوهستان باشد تیمی که می‌تواند جمعیت هلال‌ احمر را در ماموریت‌های این حوزه یاری رساند.»

امدادرسانی سریع در هنگام بروز حوادث

از وقتی خانه هلال در روستای قره شیران کار خود را شروع کرده است جوان‌های روستا عزم‌شان را برای روشن نگه داشتن این خانه جزم کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا خانه هلالی مجهز و توانمند در روستا داشته باشند. «مهران قویدل» یکی از این جوانان روستاست که هر روز برای کار در آژانس مجبور است مسیر بین روستا تا شهر نیر را طی کند: «مسیر روستای ما تا شهر یک مسیر پرپیچ‌وخم و خطرناک است همین مسأله باعث شده تا همواره شاهد تصادفات بسیار در محور باشیم. در هنگام بروز حوادث تا رسیدن نیروهای امدادی زمان زیادی صرف می‌شود این درحالی است که اگر اهالی روستا مسلط به کمک‌های اولیه امداد باشند می‌توانند در این مواقع به داد مصدومان برسند.»

او هم مانند دیگر اهالی روستا دغدغه امدادرسانی سریع در هنگام بروز حوادث را دارد: «‌سال گذشته بود که به دنبال بارش باران و راه افتادن سیلاب تمام خانه‌های روستاهای اطراف ما زیر آب رفته و مردم حیران مانده بودند. برقراری آرامش روحی و روانی، تسلط مردم منطقه به کمک‌های اولیه و کنترل بحران، فقدانی بود که به‌شدت در این شرایط حس کردیم. هرچند این بحران را با کمک نیروهای جمعیت هلال ‌احمر شهرستان نیر پشت سر گذاشتیم اما آنجا بود که همه بر ضرورت ایجاد یک نمایندگی هلال ‌احمر در مناطق روستایی تأکید داشتند.»

او و تمام هم‌سن‌وسالانش حالا در تلاشند تا با فراگیری دوره‌های تخصصی امدادی سهمی در کمک به هم‌ولایتی‌ها و حتی مسافران و گردشگران ورودی به منطقه را داشته باشند: «ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که رفتن به کوه و زندگی در کنار رودخانه‌های خروشان  مثل رودخانه‌های بالیقلو، بیوک‌چای و دالی‌چای شاید تنها تفریح بچه‌هایش بوده است. به همین علت به تمامی مسیرهای صعب‌العبور تسلط داریم و می‌توانیم در هنگام بروز حوادث در منطقه یاری‌رسان باشیم. به‌زودی تیم 8 نفره تخصصی امدادگران روستا آموزش‌های لازم را فرا می‌بینند و می‌توانند باعث قوت قلب اهالی به هنگام نیاز باشند.»

با راه‌اندازی خانه هلال در روستای قره شیران نه فقط 170 خانوار ساکن در این روستا بلکه اهالی روستاهای مشتقین، کورعباسلو، کریق بزرگ و سوغانلو هم دیگر با خیال راحت سر بر بالین می‌گذارند

زمستان‌های سرد، دغدغه مردم روستا

زمستان‌های سرد و برف‌های شدید همواره باعث نگرانی مردم روستای قره شیران بوده و قطع ارتباط آنها با خارج روستا دغدغه همیشگی‌شان. قویدل می‌گوید: «درست است این قطع ارتباط با تلاش راهداران و نیروهای هلال ‌احمر چند ساعت در روز بیشتر طول نمی‌کشید اما در همین مدت کوتاه ممکن بود اتفاقی رخ دهد و همین مسأله باعث نگرانی روستاییان می‌شد.

برای مثال‌ سال گذشته بانوی بارداری در یکی از روستای حوالی قره شیران نیاز به کمک داشت درحالی‌که جاده با برف بسیار مسدود شده بود. دهیار روستای قره شیران نیروهای امدادی را در جریان گذاشت اما مسیر نیم‌ساعته برای رسیدن نیروهای امدادی چند ساعت طول کشید. راه پرپیچ‌وخم و خطرناک روستا با کمک عوامل راهداری باز شد و نیروهای امدادی خود را به روستا رساندند و جان مادر و فرزند نوزادش را نجات دادند. حالا ما آموزش‌های اولیه را دیده‌ایم و نیروهای آموزش‌دیده می‌دانند تا رسیدن آمبولانس چه اقداماتی را برای نجات جان یک مصدوم، بیمار یا حادثه‌دیده می‌توانند انجام دهند. خانه هلال با وسایل لازم از سوی جمعیت هلال ‌احمر شهرستان تجهیز شده و این مسأله موجب دلگرمی اهالی شده است.»

با راه‌اندازی خانه هلال در روستای قره شیران نه فقط 170 خانوار ساکن در این روستا بلکه اهالی روستاهای مشتقین، کورعباسلو، کریق بزرگ و سوغانلو هم دیگر با خیال راحت سر بر بالین می‌گذارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.