جنگ واکسن در اروپا، طوفان در آمریکا

از جهان کرونازده چه خبر؟

کرونا‌ همچنان خبرساز است. در آلمان سیاستمداران می‌گویند این کشور ممکن است از واکسن‌های روسی و چینی استفاده کند. در آمریکا متخصصان با ترس از غلبه نوع انگلیسی ویروس کووید-19 می‌گویند: «طوفان در راه است»! سازمان بهداشت جهانی از انگلیس می‌خواهد سرعت واکسیناسیون را پایین بیاورد تا به بقیه هم واکسن برسد. تیم سازمان جهانی بهداشت در چین از قرنطینه آزاد شده و در بازار چین دنبال ریشه‌های کرونا می‌گردد. در فرانسه رستوران‌داران «اعتراض غذایی» راه انداخته‌اند. بایون‌تک و فایزر با 75میلیون دوز واکسن به دنبال جلب رضایت اتحادیه اروپا هستند و …

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: در آلمان سیاستمداران می‌گویند این کشور ممکن است واکسن‌های روسی و چینی را به کار بگیرد. رهبران منطقه گفته‌اند آلمان ممکن است در تلاش برای افزایش سطح واکسیناسیون در کشور، از واکسن‌های روسی و چینی استفاده کند.

با توجه به اینکه رهبران سیاسی آلمان درمورد وقفه در واکسیناسیون تحت فشار قرار دارند، مارکوس سودر، نخست‌وزیر دولت ایالتی باواریا، گفت آلمان باید تأیید واکسن‌های Sputnik V  روسیه و واکسن چینی را بررسی کند.

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان هم اعلام کرد که او استفاده از واکسن‌های روسی و چینی را بلامانع دانسته، در صورتی که اتحادیه اروپا هم آنها را تأیید کند. او در مصاحبه‌ای با Frankfurter Allgemeine Sonntagszeiting گفت این واکسن‌ها می‌توانند به پایان همه‌گیری کمک کنند.

در آلمان سیاستمداران می‌گویند این کشور ممکن است واکسن‌های روسی و چینی را به کار بگیرد. رهبران منطقه گفته‌اند آلمان ممکن است در تلاش برای افزایش سطح واکسیناسیون در کشور، از واکسن‌های روسی و چینی استفاده کند. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان هم گفت این واکسن‌ها می‌توانند به پایان همه‌گیری کمک کنند.

صبح روز دوشنبه، در حالی که روسای 16 ایالت آلمان برای اجلاس ملی واکسن آماده می‌شدند، دیتمار ویدکه، نخست‌وزیر ایالت براندنبورگ، گفت رهبران می‌توانند واکسن‌های کشورهای دیگر را بررسی کنند. او بهARD  آلمان گفت این واکسن‌ها ابتدا باید ارزیابی‌های نظارتی را بگذرانند و شاید این کار به همان سرعتی انجام شود که برای بایون‌تک و سایر واکسن‌ها انجام شد.

او گفت: «به نظر من ارزیابی این واکسن‌ها ضروری و ممکن است و اگر ایمن هستند و کارایی دارند باید استفاده شوند.»

در ایالات متحده «طوفان در راه است»! متخصص برجسته بیماری‌های عفونی روز یکشنبه پیش‌بینی کرد که ویروس کشنده انگلیسی کووید-19به سویه اصلی ویروس در ایالات متحده تبدیل خواهد شد و می‌تواند مانند طوفانی مهیب به کشور ضربه بزند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده مرکز تحقیقات ویروس کرونای دانشگاه جان هاپکینز، این پیش‌بینی نگران‌کننده در حالی است که کل موارد ابتلای تأییدشده کرونا در ایالات متحده از مرز 26 میلیون نفر عبور کرده است، در حالی تعداد فوت‌شدگان به سمت نقطه عطف نیم‌میلیون نفر پیش می‌رود و روز یکشنبه از 440 هزار نفر عبور کرد که بالاترین میزان مرگ‌ومیر در جهان است.

مایکل اوسترهلم، اپیدمیولوژیست، که پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات 2020 در هیأت مشاوره ویروس کرونا در دولت بایدن فعالیت ‌کرد و مدیر مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینه‌سوتاست، به آمریکا هشدار داد در بهار امسال برای گسترش نوع پرخطر و بسیار مسری کرونا آماده باشد!

اوسترهلم به NBC گفت: «طوفان در راه است. ما چیزی را در این کشور خواهیم دید که هرگز شبیه آن را ندیده‌ایم. من آن طوفان مهیب را می‌بینم.»

 واکسن‌های روسی و چینی
بوریس جانسون بیمار را در حال دریافت واکسن کرونا در بارنت، شمال لندن، تماشا می‌کند.
Photograph: WPA/Getty Images

سازمان بهداشت جهانی از انگلیس خواسته است تا پس از واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر برای اطمینان از رعایت انصاف در واکسیناسیون جهانی، برنامه واکسیناسیون خود را متوقف کند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، گفته است که هدف او ارایه نخستین دوز واکسن به تمام بزرگسالان در انگلیس تا پاییز است.

با این حال، سازمان بهداشت جهانی گفت هدف کشورها باید «توزیع منصفانه»  دو میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان تا پایان سال 2021 باشد.

مارگارت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت که او از مردم انگلستان درخواستی دارد؛ اینکه «شما می‌توانید صبر کنید» زیرا اطمینان از توزیع عادلانه جهانی واکسن «از نظر اخلاقی کاملا کار درستی است.»

انگلیس یکی از سطوح بالای پوشش واکسن را به همراه رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی دارد، اما بسیاری از کشورهای فقیرتر هنوز واکسیناسیون را شروع نکرده‌اند. بوریس جانسون این هفته گفت هدف بریتانیا واکسیناسیون آسیب‌پذیرترین افراد تا پانزدهم فوریه است.

در ایالات متحده «طوفان در راه است»! متخصص برجسته بیماری‌های عفونی روز یکشنبه پیش‌بینی کرد که ویروس کشنده انگلیسی کووید-19به سویه اصلی ویروس در ایالات متحده تبدیل خواهد شد و می‌تواند مانند طوفانی مهیب به کشور ضربه بزند.

دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی گفت طرح جهانی واکسن Covax انتظار دارد که از اواسط فوریه تا پایان ژوئن 35.3 میلیون دوز واکسن کووید-19 آسترازنکا را به 36 ایالت در مناطق کاراییب و آمریکای لاتین تحویل دهد. سازمان بهداشت پان امریکن (PAHO) گفت که منطقه آمریکا برای کنترل بیماری همه‌گیر نیاز به ایمن‌سازی حدود 500 میلیون نفر دارد.

در چین تیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) از بازار ووهان بازدید کرده‌اند، جایی که نخستین‌بار کووید- 19 در آن شناسایی شده است. تیمی از سازمان بهداشت جهانی که متخصصان تحقیق در مورد ریشه کووید-19 را در اختیار دارد، از بازار  Huanan، مرکز عمده‌فروشی غذاهای دریایی  در ووهان چین که ابتدا ویروس کرونا آنجا شناسایی شده است، بازدید کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند، از آنجا که نخستین موارد کووید-19 در  بازار هوانان شناسایی شد، آنجا هنوز هم در ردیابی ریشه ویروس نقش دارد.

این تیم از زمان آزاد شدن از قرنطینه دو هفته‌ای در روز پنجشنبه، از بیمارستان‌ها و بازارها، همچنین نمایشگاه بزرگداشت نبرد ووهان با ویروس بازدید کرد که شامل یادمان قرنطینه 76 روزه شهری 11 میلیون نفری بود.

WHO، که تلاش کرده است این مأموریت و انتظارات از آن را مدیریت کند، روز جمعه گفت که اعضای تیم به دلیل محدودیت‌های بهداشتی، به بازدیدهایی که میزبان چینی آنها ترتیب می‌دهد بسنده می‌کنند و هیچ ارتباطی با اعضای جامعه نخواهند داشت.

 واکسن‌های روسی و چینی
تیم تحقیقاتی WHO روز یکشنبه از بازار غذاهای دریایی هوانان در ووهان بازدید کردند. Photograph: Getty Images

این تیم قرار بود اوایل ماه ژانویه به ووهان برسد و تأخیر در دیدار از چین باعث انتقاد از رئیس WHO شد، به‌گونه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، او را متهم به «چین‌محور» بودن کرد.

در اتحادیه اروپا که در چند روز اخیر نزاع‌شان بر سر تأخیر در دریافت واکسن، انتقادبرانگیز شد، شرکت‌های بایون‌تک و فایزر متعهد شده‌اند 75 میلیون دوز اضافی واکسن به این اتحادیه بدهند.

شرکت‌های بایون‌تک و فایزر روز دوشنبه گفتند که آنها ارسال واکسن خود را به اتحادیه اروپا افزایش خواهند داد و تعهد کردند در بهار حداکثر 75 میلیون دوز اضافی به اتحادیه اروپا ارسال کنند. اتحادیه اروپا در مجموع 600 میلیون دوز واکسن سفارش داده است.

در فرانسه وزیر دارایی به صاحبان رستوران‌ها هشدار داده است که اگر با وجود مقررات تعطیلی، رستوران خود را باز کنند و به مشتریان خدمات ارایه دهند، خطر از دست دادن کمک‌هزینه کرونایی دولت در انتظار آنان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخطار برونو لومر، وزیر دارایی، در پی آن بود که استفان توریلون، آشپزی در شرق فرانسه فراخوان اعتراض داد و  از رستوران‌داران خواست روز دوشنبه درهای رستوران خود را برای «اعتراضی غذایی» باز کنند. از آن زمان چندین آشپز و هزاران نفر این حرکت را دنبال کرده‌اند.

رستوران‌ها از 30 اکتبر در فرانسه تعطیل‌ است، بدون امیدی برای اینکه به زودی به کار خود بازگردند.

منبع: گاردین

اینجااینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.