بایدن قصد دارد به برجام برگردد

رابرت مالی: این‌طور نیست که اگر قبل از انتخابات ایران به توافق نرسیم، همه چیز تمام شود

مالی در پاسخ به این پرسش که آیا ماه ژوئن که دوره ریاست جمهوری روحانی به پایان خواهد رسید و محافظه‌کاران ممکن است قدرت را به دست گیرند، این امر ممکن است در گفت‌وگوها مانع ایجاد کند؟ گفت: «با آنکه مسائل ممکن است دشوارتر شود، فکر نمی‌کنم که چنانچه قبل از برگزاری انتخابات توافقی حاصل نشود، همه چیز تمام شود.»

شهروندآنلاین: رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با کوریره دلاسرا در مورد آینده توافق هسته‌ای و روابط با ایران مصاحبه کرده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه جدید آمریکا در امور ایران است که چند روز پیش به این سمت منصوب شد. او بدون اتلاف وقت فوری با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود که درگیر پرونده ایران هستند، تماس گرفت و اظهار داشت که ازسرگیری گفت‌وگو با جمهوری اسلامی پس از چهار سال دوره ریاست جمهوری ترامپ یکی از اولویت‌های دولت بایدن به شمار می‌آید.

انتصاب او که نیازی به تأیید مجلس سنا ندارد، مورد مخالفت تندروهایی قرار گرفته بود که نگران آن بودند که بازگشت به برجام امنیت اسراییل و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را به مخاطره بیندازد. اما 200 فرد و موسسه از جمله دیپلمات‌ها، دانشمندان، گروگانان سابق و زندانیان سیاسی آمریکایی طی نامه‌ای از مالی حمایت کردند. مالی در یک تماس تلفنی با روزنامه کوریره دلاسرا به برخی پرسش‌ها پاسخ داد.

او درباره ترور محسن فخری‌زاده گفت که اهداف بسیاری در این امر نهفته بود. یکی از آنها هدف قرار دادن فیزیکی ایران و ارسال پیامی به سایر کشورها در منطقه بود. یکی دیگر دشوار ساختن کار بایدن و شاید هم تلاش در جهت تحریک ایران بود. اما ترور این دانشمند هیچ تغییری در موضع بایدن و نیز ایران در قبال برجام ایجاد نکرد.

او در پاسخ به این پرسش که در حزب دموکرات کسانی وجود دارند که تا حدودی از راهبرد فشار حداکثری ترامپ حمایت می‌کنند و خواستار توافق گسترده‌تری هستند که موشک‌های بالستیک را نیز دربربگیرند، گفت که بایدن با صراحت گفت که خواستار بازگشت به برجام است. صحبت از یک توافق گسترده‌تر نیست مگر بعد از آنکه طرف‌ها بار دیگر برجام را رعایت و با هم آشتی کنند، در آن صورت گفت‌وگوهای تازه‌ای ممکن است وجود داشته باشد.

مالی در پاسخ به این پرسش که آیا ماه ژوئن که دوره ریاست جمهوری روحانی به پایان خواهد رسید و محافظه‌کاران ممکن است قدرت را به دست گیرند، این امر ممکن است در گفت‌وگوها مانع ایجاد کند؟ گفت: «بدیهی است که گفت‌وگو در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دشوارتر از دوره روحانی بود. اما درنهایت رهبر معظم نقشی برتر دارد. بنابراین با آنکه مسائل ممکن است دشوارتر شود، فکر نمی‌کنم که چنانچه قبل از برگزاری انتخابات توافقی حاصل نشود، همه چیز تمام شود.»

او درباره تحولات خاورمیانه طی چهار سال گذشته و نحوه تغییر سیاست خارجی آمریکا با حضور بایدن گفت که به سبب سیاست ترامپ و نیز تحولات مستقل از آن بسیاری از چیزها تغییر کرده است. با آمدن ترامپ ایران به کانون توجه سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد و توجه چندانی به دموکراسی در منطقه و نیز تلاش برای حل‌وفصل جنگ در یمن و لیبی نشد.

در رابطه با افغانستان نیز گفت که بایدن قبل از آنکه رئیس‌جمهوری شود، گفته بود که قصد پایان بخشیدن به جنگ در عراق و افغانستان دارد. اما توافق میان آمریکا و طالبان میراث دولت قبلی است و بایدن باید به دنبال جست‌وجوی توازنی دشوار میان سه مولفه باشد: تلاش برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها به همراه حضور بلندمدت یا دستکم دستیابی به اهداف بشردوستانه در افغانستان. این امر مستلزم بازنگری در عامل سوم است که همان توافق با طالبان است، اما ممکن است منجر به از دست دادن فرصت عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور در صورتی که طالبان منکر تعهدات خود شده و به گفت‌وگوها پایان بخشند، شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.