سرگردان بین دموکراسی و سرکوب

آنگ سان سو چی کیست؟

ارتش میانمار پس از دستگیری آنگ سان سوچی بار دیگر قدرت را در دست گرفته است. اما آنگ سان سوچی کیست و آیا نماد دموکراسی است یا سرکوب؟
او در خانواده‌ای سرشناس متولد شد. پدرش ژنرال آنگ سان به سلطه بریتانیا در میانمار پایان داد و نیروهای مسلح میانمار را بنیانگذاری کرد. سوچی که سال‌ها ساکن انگلستان بود، در سال 1988 به وطنش سفر کرد که سرنوشتی متفاوت برای او رقم زد و ناخواسته در مسیر سیاست قرار گرفت. در میانمار اعتراضات علیه حکومت نظامی در 1988 به سرکوب و کشتار منجر شد. سوچی حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» را بنیان گذاشت که برنده انتخابات 1990 شد، ولی ارتش قدرت را واگذار نکرد. سوچی چند ماه بعد دستگیر شد و 15سال در حصر خانگی باقی ماند و برای این مبارزات برنده جایزه صلح نوبل شد که پسرش «الکساندر اریس» از سوی او این جایزه را دریافت کرد.
در نوامبر 2010 با اجرای فرمان آزادی آنگ سان سوچی، دوران حبس خانگی او به پایان رسید و بین سال‌های 2012 تا 2016 نماینده پارلمان میانمار بود.
با برنده شدن حزب او در انتخابات سال 2015، سوچی به عنوان رئیس دولت انتخاب و قدرت را با ارتش شریک شد. با اینکه سوچی قول آزادی زندانیان سیاسی را داده بود، اما دستگیری منتقدان حکومت و روزنامه‌نگاران ادامه داشت. در سال 2017 برای سکوتش در برابر کشتار اقلیت روهنگیا توسط ارتش که موجب آواره شدن 750هزار پناهجو شد، مورد انتقادهای بین‌المللی قرار گرفت.
او در دیوان بین‌المللی دادگستری از (ارتش) میانمار در برابر اتهام نسل‌کشی دفاع کرد. او گفت: «دادگاه باید وضعیت ایالت راخین را دقیق و بی‌طرفانه بررسی کند. درک وضعیت پیچیده در راخین سخت است.» بسیاری اعتقاد دارند که سوچی دیگر سزاوار نوبل صلح نیست، ولی او همچنان در میانمار محبوب است. آنگ سان سوچی روز دوشنبه توسط همان ارتشی بازداشت شد که روزی از آن دفاع می‌کرد.
منبع: Aljazeera
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.