تجهیزات مستهلک را به من بسپار

داوطلبی که تجهیزات و ماشین‌آلات امدادونجات را رایگان تعمیر می‌کند

روی نوار ساحلی مازندران، امدادگر و هلال‌احمری نیست که «مسعود منظری» را نشناسد؛ تعمیرکار ادوات کشاورزی که بیش از 12‌سال است تجهیزات امدادی هلال‌احمر مازندران را رایگان تعمیر می‌کند.
هرماه سراغ یکی از شهرهای مازندران می‌رود و حتی از سرویس‌های دوره‌ای تجهیزات انبار هم غافل نمی‌شود. منظری به امدادگران و انباردارها نحوه نگهداری و تعمیر این تجهیزات را هم یاد می‌دهد تا در زمان حادثه اگر نیاز به تعمیر بود، بدون فوت وقت بتوانند از آن تجهیزات استفاده کنند.

هلال‌احمر را از سال‌های جنگ به یاد دارد؛ آمبولانس‌ها و امدادگرانی که پا به پای رزمنده‌ها در جبهه حضور داشتند و مداوای مجروحان و انتقال شهدا به بیرون از مناطق جنگی را انجام می‌دادند.

بعدها هم که جنگ تمام شد، با دیدن امدادگرانی که در جاده‌ها و پایگاه‌های ساحلی کشیک بودند، یاد ازخودگذشتگی آنها در جنگ می‌افتاد. مسعود منظری 52‌سال دارد و بیش از 12‌سال است که تجهیزات هلال‌احمر مازندران را به صورت رایگان تعمیر می‌کند.

او می‌گوید: «همیشه با دیدن افرادی که پایگاه هلال‌احمر می‌سازند و زمین وقف جمعیت می‌کنند، با خودم فکر می‌کردم من چگونه می‌توانم به هلال‌احمر کمک کنم؟ تا اینکه به این نتیجه رسیدم که می‌توانم مهارتم را رایگان در اختیار هلال‌احمر بگذارم. شغل من تعمیر ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی است. به هلال‌احمر رفتم و اعلام کردم حاضرم هر زمان که نیاز داشتند، تجهیزاتی مثل موتور برق و پمپ تخلیه آب و تجهیزات امدادی را به صورت رایگان تعمیر کنم.»

به کمک مصدومان می‌روم

ساکن شهرستان بابل است اما هر زمان در هر شهری از مازندران به کمکش نیاز باشد، با خودروی شخصی خودش را به آنجا می‌رساند و دست به آچار می‌شود.

او می‌گوید: «استهلاک تجهیزات امدادی هلال‌احمر زیاد است و باید به صورت مداوم به آن رسیدگی شود. برخی از این وسایل هم ممکن است برای مدت زیادی در انبار مانده باشند و اصطلاحا خوابشان زیاد باشد. برای همین نیاز به وارسی‌های دوره‌ای و نگهداری دارند. در این سال‌ها با هلال‌احمر تمام شهرستان‌های استان مازندران ارتباط مستمری داشتم. هروقت تجهیزات‌شان نیاز به تعمیر داشته باشد، به من اطلاع می‌دهند و من خودم را به هر شهری که باشد، می‌رسانم و وسیله را تعمیر می‌کنم.»

نگهداری و تعمیر اولیه این تجهیزات را به امدادگران و هلال‌احمری‌ها هم آموزش می‌دهد تا در صورت نیاز، بتوانند نواقص اولیه را برطرف کنند.

برای این کار کلاس‌های آموزشی رایگان دارد. به بهانه برگزاری این کلاس‌ها با دیگر آموزش‌های هلال‌احمر هم آشنا شده و جعبه کمک‌های اولیه از خودرو شخصی‌اش دور نمی‌شود: «بارها پیش آمده که در جاده و جاهای مختلف شاهد وقوع تصادف بودم یا حادثه‌ای در نزدیکی من رخ داده. چون آموزش کمک‌های اولیه دیده‌ام، سریع کیف امداد را از خودرو بیرون می‌آوردم و به کمک مصدومان می‌روم.»

امدادگران کار بزرگی می‌کنند

از کارافتادن دستگاه‌ها و تجهیزات امدادی در حین عملیات، مسعود منظری را در مأموریت‌های مختلفی با امدادگران جمعیت همراه کرده است. او می‌گوید: «در حوادثی مثل سیل، امداد ساحلی و اتفاق‌هایی نظیر آن برای راه‌اندازی دستگاه‌های پمپ و چیزهای دیگر به همراه امدادگران به محل حادثه رفته‌ام. سعی می‌کنم کمک حال امدادگران باشم و حادثه‌دیده‌ها را درک کنم. در حادثه سیل پارسال، پیرمردی که خانه‌اش را آب برداشته بود، به سراغ یکی از امدادگران رفت و از او خواست تا با پمپ، آب جمع‌شده در خانه را تخلیه کند. امدادگر می‌گفت خانه‌اش هم‌سطح با کوچه است و دوباره این آب به خانه برمی‌گردد. اما آن مرد به جز خانه خودش چیزی نمی‌دید و همه حواسش متوجه آبی بود که خانه را پر کرده است. حرف امدادگر را متوجه نمی‌شد. آخر پمپی به او دادم و مشغول تخلیه آب شد. بعد از چند دقیقه دید که کار بی‌فایده‌ای می‌کند و آب دوباره به خانه برمی‌گردد. تازه متوجه حرف امدادگران شد. آمد و از همه عذرخواهی کرد. به خاطر همین چیزهاست که فکر می‌کنم امدادگران کار بسیار بزرگی می‌کنند. مردم در شرایط بحران ممکن است رفتار تلخی از خود نشان بدهند، اما امدادگران همه این چیزها را تحمل می‌کنند و در شرایط سخت به کمک مردم می‌روند.»

جبران آسیب شن و نمک دریا

شن و ماسه دریا، آب شور و رطوبت بالای هوا در مازندران باعث شده تا استهلاک تجهیزات امدادی و ماشین‌آلات جمعیت بالا برود.

با خودم فکر می‌کردم من چگونه می‌توانم به هلال‌احمر کمک کنم؟ تا اینکه به این نتیجه رسیدم که می‌توانم مهارتم را رایگان در اختیار هلال‌احمر بگذارم. شغل من تعمیر ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی است.

به هلال‌احمر رفتم و اعلام کردم حاضرم هر زمان که نیاز داشتند، تجهیزاتی مثل موتور برق و پمپ تخلیه آب و تجهیزات امدادی را به صورت رایگان تعمیر کنم

برای همین این تجهیزات و ابزارها نیاز بیشتری به تعمیرات دوره‌ای دارند. «معین مهدی‌لموکی» معاون داوطلبان هلال‌احمر استان مازندران می‌گوید: «شن و نمک دریا آسیب زیادی به تجهیزات ما می‌زند. در چنین شرایطی آقای منظری هرماه از شرقی‌ترین ساحل تا غربی‌ترین ساحل مازندران را طی می‌کند تا به صورت کاملا رایگان این تجهیزات را تعمیر کند، آن‌هم در گرمای شرجی اینجا یا زمستان‌های بسیار سرد. موتورهای برق و کف‌کش‌های آب که در سیل‌ سال گذشته مورد استفاده بود، در حین عملیات دچار خرابی می‌شد و نیاز به تعمیر داشت که به کمک این داوطلب این کارها انجام می‌گرفت.»

لموکی به نیاز انواع تخصص‌ها در فعالیت‌های داوطلبانه اشاره می‌کند که زمینه استفاده از آن در هلال‌احمر فراهم شده: «همان‌طور که ما از تخصص پزشکان در کاروان‌های سلامت استفاده می‌کنیم، دیگر داوطلبان با هر تخصصی که داشته باشند، می‌توانند به جمع هلال‌احمر بپیوندند و با تخصص خود به دیگران کمک کنند؛ مثل نانوایی که در مناطق حادثه‌دیده به پخت نان مشغول می‌شود یا دیگر داوطلبان. هلال‌احمر به دلیل گستردگی ارتباط‌هایی که در تمام شهرها و روستاهای کشور دارد و به صورت مستقیم در حوادث حاضر است، می‌تواند مرجع خوبی برای مراجعه این داوطلبان و مدیریت این ظرفیت‌های داوطلبی باشد.»

عرصه کار داوطلبی

آشنایی مسعود منظری با جمعیت و فعالیت‌های داوطلبانه در هلال‌احمر تنها به تعمیر تجهیزات امدادی خلاصه نمی‌شود؛ او یکی از اهداکنندگان مستمر خون شهرستان بابل است و در تأمین هزینه برای کمک به نیازمندان هم دستی در آتش دارد.

اگر خودروهای نجات هلال‌احمر نیاز به تعمیر داشته باشد، از دوست و آشنا برای تعمیر آنها کمک می‌گیرد و دوستان زیادی را داوطلب هلال‌احمر کرده است.

«مریم مومناتی» مسئول داوطلبان هلال‌احمر شهرستان بابل می‌گوید: «اغلب داوطلبان وقتی وارد عرصه کار داوطلبی می‌شوند، کم‌کم فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند. مقل آقای منظری که تنها به تعمیر تجهیزات امدادی نمی‌پردازد. او یکی از داوطلبان فعال اهدای خون است. برای تأمین جهیزیه، تأمین هزینه درمان بیماران و هزینه تحصیل و دیگر نیازهای مردم هم به هلال‌احمر کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که این داوطلب در کنار تعمیر تجهیزات انجام می‌دهد این است که امدادگران را با نحوه استفاده درست از تجهیزات و همچنین تعمیر اولیه آنها آشنا می‌کند. برای این کار وقت زیادی می‌گذارد و هر زمان که در هر شعبه و شهری به کمکش نیاز باشد، خود را به آنجا می‌رساند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.