دولت در کنار مجلس

ربیعی: دولت آماده است با همه توان در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند، انجام دهد

شهروندآنلاین- سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه  فاطمه(س) را الگویی جاودان در همه وجوه اجتماعی و کنشگری فعال در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در همه دوران‌ها عنوان کرد. علی ربیعی ادامه داد:«در عین حال الگوی مادری فداکار و خانواده‌ای سرشار از مهر و عطوف و تربیت است. فاطمه زهرا(س) این وجوه به‌ظاهر ناهمگن را در یک منظومه سازگار قرار داده بودند.»

دولت در کنار مجلس برای اصلاح بودجه

کلیات لایحه بودجه 1400 در صحن علنی مجلس رد شد هر چند سخنگوی دولت از اعلام آمادگی دولت گفت. «دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش‌بینی کنیم، انجام دهد.» ربیعی از تصویب لایحه تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور خبر داد. «ازجمله مهم‌ترین محورهای این لایحه دادن اختیار برای تملک اراضی در محدوده روستا و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت، صدور پروانه، گواهی عدم خلاف و پایان ‌کار ساختمان برای احداث بنا، کنترل و نظارت بر حسن اجرای صحیح طرح هادی واقع در محدوده روستاست.» به گفته سخنگوی دولت براساس این لایحه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند قبل از احداث هر گونه بنا در محدوده روستا از دهیاری پروانه ساخت اخذ کنند. «هر گونه ساخت‌وساز در محدوده روستا بدون پروانه ساخت ممنوع خواهد شد.»

سخنگوی دولت از تخصیص اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله در برخی استان‌های کشور خبر داد. «هیأت وزیران تا مبلغ ۹۳۰میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای بازسازی تأسیسات زیربنایی خسارت‌دیده ناشی از وقوع سیل و زلزله در سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال جاری در استان‌های سیل‌زده اختصاص داد.»

در مصوبه‌ای دیگر هیأت دولت با هدف گسترش دولت الکترونیک که از برنامه‌های محوری دولت بوده با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت‌وساز به مراجع متعدد، آیین‌نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت‌وساز در کشور و تسهیل فرایندهای مربوط را به تصویب رساند. به باور ربیعی به موجب این مصوبه، وزارت کشور موظف ‌است با همکاری وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و شهرداری تهران، بازبینی تمامی فرایندهای مربوط به پروانه ساختمانی را با استفاده از ظرفیت موجود در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی اجرایی کند. «دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد که با همکاری وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حداکثر ظرف ۶ ماه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ساخت‌وساز اقدام کند.»

در عمل تغییر نرخ ارز قابلیت اجرایی نداشت و موجب افزایش تورم نقدینگی و کاهش ارز پول ملی بود که باید ارزش پول ملی را بالا ببریم و نرخ ارز باید به قیمت واقعی خود برگردد. «افزایش آن در برخی موارد برای تولید موثر است اما سرجمع برای اقتصاد و معیشت کشور، علامت آن به سایر بازار‌ها طوری است که نرخ ارز باید به نرخ واقعی خود برگردد. افزایش سقف بودجه بدون منابع حقیقی تورم‌زاست و باعث چاپ اسکناس می‌شود.»

آمادگی دولت برای همکاری با مجلس

ربیعی از اعلام آمادگی دولت گفت: «این آمادگی را داریم که گفت‌وگوهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد و در زمان مشخص بتوانیم بودجه بدون اشکال را به تصویب مجلس برسانیم.» او ادامه داد:«به آیین‌نامه داخلی مجلس تسلط ندارم اما تصور می‌کنم لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق بودجه بازخواهد گشت و آمادگی داریم گفت‌وگوی زیادی در این زمینه به صورت فشرده و در زمان مشخص انجام دهیم تا بتوانیم با همفکری هم، بودجه مطلوب و بدون اشکال به تصویب مجلس برسد.» سخنگوی دولت با برشماری محورهای اصلی لایحه که دولت بر آن اصرار و اعتقاد داشت و در صورت تصویب می‌توانست آثار زیادی داشته باشد، اظهارکرد:«تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم‌زا نبودن بودجه، مدیریت منطقه‌ای مالیات، حمایت از معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی و عدم ایجاد رانت، اصول اساسی دولت در لایحه بودجه بود.» به گفته ربیعی در عمل تغییر نرخ ارز قابلیت اجرایی نداشت و موجب افزایش تورم نقدینگی و کاهش ارز پول ملی بود که باید ارزش پول ملی را بالا ببریم و نرخ ارز باید به قیمت واقعی خود برگردد. «افزایش آن در برخی موارد برای تولید موثر است اما سرجمع برای اقتصاد و معیشت کشور، علامت آن به سایر بازار‌ها طوری است که نرخ ارز باید به نرخ واقعی خود برگردد. افزایش سقف بودجه بدون منابع حقیقی تورم‌زاست و باعث چاپ اسکناس می‌شود.»

حرف‌های بی‌ارتباط با بودجه

به گفته سخنگوی ربیعی در این روزها سیاسی‌ترین و بی‌ارتباط‌ترین عبارات و کلمات در مورد اقتصاد و بودجه را شنیدیم. از بحث کوبیدن بودجه به دیوار تا فروپاشی کشور ازجمله عباراتی بود که شنیده شد. «یکی از انتقادات این بود که وابستگی بودجه به نفت زیاد است و این باعث وابستگی به غرب می‌شود. انتقاد دیگر این بود که افزایش حجم بودجه تورم‌زاست.» او با اشاره به اینکه  به ما گفتند درآمدهای واهی در بودجه پیشنهادی پیش‌بینی شده است یا گفتند بودجه شرکت‌های دولتی فساد و رانت می‌آورد. عدم عدالت‌گرایی در بودجه هم از انتقادات دیگر به بودجه بوده است. «گفتند این میزان پیش‌بینی فروش نفت خائنانه است، اما کاری که تلفیق کرد، ۳۲هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت افزایش پیدا کرد و از طرفی میزان تولید نفت کاهش یافت. ما باید سهم خودمان را از بازارهای جهانی بگیریم و هر طور خواستیم مصرف کنیم.» او ادادمه داد: «ما اعلام کردیم شما هر کجا می‌توانید هزینه‌ها را کم کنید، اقدام کنید و هزینه‌های اضافی را کاهش دهید. اما نه تنها هزینه‌ها کاهش پیدا نکرد، بلکه ۳۵درصد به آن افزوده شد. آنها مدعی بودند بودجه دچار کسری است اما ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به این بودجه‌ای که می‌گفتند دارای کسری است اضافه شد.»

دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به موضع دولت به اظهارات دولت آمریکا مبنی براینکه ابتدا باید ایران به تعهدات پیشین خود در برجام برگردد، گفت: «موضع ما درباره این موضوع همیشه روشن بوده است. آمریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و با اقدامات متعددی ازجمله وضع تحریم‌های یک‌جانبه نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.» ربیعی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برخلاف آمریکا هرگز از برجام خارج نشده و تا یک‌ سال پس از خروج آمریکا به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده است اما در واکنش متناسب به خروج آمریکا و ناتوانی دیگر اعضای برجام در عمل به تعهدات‌شان ناگزیر از متوسل‌شدن به حق قانونی خود مطابق با بند ۳۶ برجام شدیم که این بند به ما اجازه می‌دهد در واکنش به عدم اجرای تعهدات سایر طرف‌ها، تعهدات خود را به طور جزئی یا کلی متوقف کنیم. «دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند یا قانون علت و معلول را معکوس کند. تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی آمریکاست. اما به محض آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما هم بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.»

دیدار با هیأت طالبان بیش از هر چیز نشانگر اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش‌های امنیتی در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد. در عین حال سیاست اصولی ما کما فی ‌السابق تابع این قاعده بنیادی است که صلح در افغانستان باید بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و در چارچوب خواست و اراده مردم افغانستان از همه اقوام و گروه‌ها انجام بگیرد.

سفر طالبان به تهران به معنی ارتباط ویژه ایران با این گروه نیست

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حضور هیأت طالبان در ایران و حساسیت‌ افکار عمومی نسبت به آن  گفت :«سفر هیأت طالبان با هماهنگی دولت افغانستان و در تداوم این سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رایزنی با همه گروه‌های سیاسی در افغانستان و به منظور تقویت صلح و ثبات در این کشور صورت گرفته است. به موجب برخورداری از مرزهای طولانی و پیوندهای تاریخی، مسائل افغانستان به طور مستقیم بر امنیت ما مانند سایر همسایگان افغانستان موثر است. به همین دلیل نمی‌توانیم نسبت به ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان بی‌اعتنا باشیم، اما این به معنای وجود یک رابطه ویژه بین ما و گروه طالبان نیست.»

او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در هماهنگی کامل با دولت کابل با همه گروه‌های سیاسی و قومی که در شرایط کنونی افغانستان و آینده سیاسی آن نقش دارند، رایزنی کرده و آنها را به مشارکت در گفت‌وگوهای ملی برای رسیدن به صلح پایدار تشویق کند. هدف از این دیدار رسیدن به اطمینان نسبت به حمایت همه گروه‌های سیاسی ازجمله طالبان از دولت مرکزی و تقویت روند صلح و تحکیم ثبات در افغانستان است.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم که طالبان در مسیر صلح و پرهیز از خشونت مصمم است. گفت: «دیدار با هیأت طالبان بیش از هر چیز نشانگر این اعتقاد همیشگی ما به این واقعیت است که چالش‌های امنیتی در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد. در عین حال سیاست اصولی ما کمافی السابق تابع این قاعده بنیادی است که صلح در افغانستان باید بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و در چارچوب خواست و اراده مردم افغانستان از همه اقوام و گروه‌ها انجام بگیرد.»

آمادگی دولت برای پاسخ به مجمع درباره FATFاست

سخنگوی دولت درباره صحت خبر عدم حضور افرادی از طرف دولت در جلسات کمیسیون‌های مجمع تشخیص برای پیگیری موضوع FAF، گفت: «خیر  دولت صریحا در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرده که هر وقت مجمع دعوت کند برای ادای توضیحات و پاسخ به سوالات آمادگی حضور در مجمع را دارد. قبلا در جلسات متعددی، آثار اقتصادی این تصمیم (عدم پیوستن به FATF) توسط وزرای مختلف مطرح شده است. در دور جدید بررسی لوایح مذکور هم با توجه به اینکه کانون مسأله مورد بحث، یک امر حقوقی است، بنابراین در دولت تصمیم گرفته شد خانم دکتر جنیدی به عنوان نماینده دولت در جلسات بررسی آن حضور پیدا کند. تا کنون نیز بیان استدلال‌ها و آثار سوء قرارگرفتن در لیست سیاه FATF به طور مشخص و شفاف بیان شده است. حالا این تصمیم‌گیرندگان در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام از افراد متشخص و متعهد هستند که قطعا مسئولانه تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنند.»

«این روزها تخریب دولت و اتهام‌زنی به او هزینه‌ای برای هیچ کس ندارد و به‌ رغم اینکه دولت می‌داند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او صورت می‌گیرد اما باز هم برای گشودگی فضای نقد در جامعه از آن استقبال می‌کند.»

اتهام‌زنی به دولت هزینه‌ای ندارد

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت گفت‌وگوی دولت با مردم گفت: «همواره در مورد ضعف اطلاع‌رسانی دولت مواردی مطرح شده که من چند نکته را مطرح می‌کنم. پیش از کرونا سفرها و ارتباطات رودررو با مردم در سطح خوبی توسط ارکان دولت صورت می‌گرفت. در ایام کرونا نیز با توجه به رعایت نکات بهداشتی این ارتباطات پابرجا بوده، البته با عنایت به پروتکل‌های وضع‌شده توسط ستاد ملی این ارتباطات به اشکال دیگری وجود دارد. من هم از موضع سخنگویی همه تلاشم را کرده‌ام که سوالی را بدون پاسخ نگذارم.»

سخنگوی دولت گفت: «معتقدم در هیچ دوره‌ای اینچنین و به‌ طور گسترده رسانه‌های خارجی علیه دولتی نتاخته‌اند و در هیچ دوره‌ای هم مخالفان دولت این چنین بی‌پروا و با حجم بالای منابع مالی دستاوردهای دولت را به چالش نکشیده و تخریب نکرده‌اند. در هیچ دوره‌ای هم دولت این چنین مورد بی‌مهری برخی از رسانه‌ها قرار نگرفت و این رسانه‌ها در اختیار مخالفان دولت بوده و عرصه حملات سنگین و در برخی موارد اتهامات بزرگ به دولت شده‌اند.»

ربیعی گفت: «این روزها تخریب دولت و اتهام‌زنی به او هزینه‌ای برای هیچ کس ندارد و به ‌رغم اینکه دولت می‌داند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او صورت می‌گیرد اما باز هم برای گشودگی فضای نقد در جامعه از آن استقبال می‌کند.»

او تصریح کرد: «اتهام می‌زنند که دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را به اقوام و نزدیکان خود پرداخت کرده است. اگر این چنین است معرفی‌نکردن آنها به قوه ‌قضائیه خیانت است ولی درمجموع این سخن درست است که مدیریت موفق با همراهی افکار عمومی میسر است و قضاوت افکار عمومی یکی از شاخصه‌های مهم و تأثیرگذار مدیریت در جامعه است.»

علت صدای آژیر در غرب تهران

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر شاهد دو رخداد حاشیه‌ساز عدم فرود هواپیمای ترکیش ایرلاین در فرودگاه امام و به صدا درآمدن آژیر خطر در غرب تهران بودیم که هیچ کدام با واکنش صریح مسئولان دولتی مواجه نشد و شاید همین موضوع یکی از دلایل ایجاد تشکیک در اصل این ماجراها بود؛ چرا دولت گزارشی مستند در این زمینه به مردم ارایه نمی‌کند تا جلوی گمانه‌زنی‌های داخلی و موج‌سواری رسانه‌های خارجی را بگیرد؛ گفت: «این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما اوکراینی ندارد. این موضوع توسط وزیر راه‌و‌شهرسازی مطرح شد ایشان همان جمله‌ای را که در دولت گفتند در سایت راه‌وشهرسازی گفتند؛ علت صدا بر اثر اتصالی سیم‌ها بوده است. وزیر مربوطه به‌سرعت در این مورد موضع‌گیری کرد که بالاترین سمت برای پاسخگویی به این موضوع است. موضوع تغییر مسیر هواپیما هم ربطی به این مسأله نداشته است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.