مصوبه کمیسیون تلفیق اگر تصویب می‌شد، آثار بسیار خطرناکی داشت

روحانی: هیچ بندی از برجام عوض و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد

حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با اشاره به برخی اظهارات در خصوص بودجه گفت: من حیرت می‌کنم؛ برخی ۴۲۰۰ را ضرب می‌کند؛ بعد می‌گویند قیمت این جنس اینقدر نمی‌شود! عوارض و گمرک و جابه‌جایی پول را کنار می‌گذارند و فقط ۴۲۰۰ را می‌گیرند!

حسن روحانی رئیس‌جمهوری، با اشاره به برخی اظهارات در خصوص بودجه گفت: «من حیرت می‌کنم؛ برخی ۴۲۰۰ را ضرب می‌کنند؛ بعد می‌گویند قیمت این جنس اینقدر نمی‌شود! عوارض و گمرک و جابه‌جایی پول را کنار می‌گذارند و فقط ۴۲۰۰ را می‌گیرند!»

مهم‌ترین اظهارات روحانی در جلسه هیأت دولت به شرح زیر است:

ما طبق قانون بودجه را به مجلس تقدیم کردیم؛ امسال مثل همه سال‌ها دولت در حد توان بهترین بودجه‌ای که می‌توانست را تهیه کرد. توقع ما بود که بودجه به تصویب برسد. اینکه نمایندگان بودجه‌ای را تصویب یا رد کنند، حق آنهاست.

مصوبه کمیسیون تلفیق با لایحه دولت زمین تا آسمان فرق می‌کرد؛ اگر تصویب می‌شد، آثار بسیار خطرناکی داشت. اینکه ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد کنیم و بعد با شرایطی اجازه ورود به سرزمین مادر بدهیم و برای عده‌ای رانت درست کنیم؛ خب اینجور که ما هم بلد بودیم بودجه بنویسیم!

پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم ولی متأسفانه به این پیام‌ها توجه نکردند. نمی‌خواستیم در معادن کاری کنیم که طرف معدنش را تعطیل کند. ما نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع کشور ۵برابر کنیم؛ این یعنی درآمد؟! این یعنی تورم! تصمیمات کمیسیون تلفیق که معلوم بود چه می‌شود.

در این بودجه دوماه صحبت‌هایی شد، وعده‌هایی داده شد، تخریب‌هایی صورت گرفت که مورد انتظار ما نبود. می‌خواستیم این بودجه در صحن و کمیسیون تلفیق کامل‌تر شود.
‏متأسفانه اهدافی که داشتیم، مورد توجه نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت.

هدف ما این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم، ما می‌خواستیم کاری کنیم که اگر سال آینده دلار ما ۱۵هزار تومان، ۱۶هزار تومان، ۱۴هزار تومان یا ۱۲هزار تومان شد، بودجه ما لنگ نشود. اگر شما بودجه را بر مبنای ارز ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان ببندی، اگر قیمت ارز پایین آمد، چه کار می‌کنید؟ چگونه اداره می‌کنید؟ این می‌شود موهوم و یک درآمدی که واقعی نیست.

 من خدا را گواه می‌گیرم تمام تلاش ما از یک‌سال گذشته این است که پایان این دولت به دو آرزو دست پیدا کنیم. کشوری که در برابر کرونا از مشکلات اصلی عبور کرده باشد، کشوری که از تحریم‌ها و از مشکلات اصلی تحریم عبور کند. آرزوی ما همین دو هدف است و آن را دنبال می‌کنیم.

 ما در بودجه هم همین را گفتیم. وقتی ما در بودجه به دنیا علامت می‌دهیم و می‌گوییم ارز 11هزار و۵۰۰ تومان همه دنیا می‌فهمند یعنی چه، وقتی ما می‌گوییم این ارز را متعادل می‌کنیم، همه می‌دانند یعنی ما درآمد ارزی خیلی بیشتر از امسال را برای سال آینده پیش‌بینی کردیم.

 وقتی ما در بودجه می‌گوییم فروش نفت باید دومیلیون و ۳۰۰هزار باشد، این پیام را همه دنیا می‌گیرند و همه می‌فهمند یعنی چه. ما پیام‌های مهمی را در بودجه دادیم و متأسفانه برخی به این پیام‌های مهم توجه نکردند.

 ما می‌خواستیم مردم آینده بهتری را مدنظر داشته باشند و می‌خواستیم تولید حرکت بهتری داشته باشد، ما می‌خواستیم جهت تولید را سال آینده هم ادامه دهیم، ما نمی‌خواستیم در معادن کاری کنیم که دیگر برای طرف به‌صرفه نباشد و معدن خود را تعطیل کند و با مالیات‌های سنگین در آن را ببندد و ما نمی‌خواستیم این کار را بکنیم. ما نمی‌خواستیم کاری کنیم که محصولات در پتروشیمی و فولاد و در همه جا مشکلاتی پیش بیاید که بازار سرمایه ما دچار مشکل شود.

بعضی از اینکه ترامپ سرنگون شده، ناراحت هستند. حالا رسمی نمی‌گویند، ولی در جلسات خصوصی می‌گویند که اگر ترامپ می‌ماند، بهتر بود.

بعضی می‌بینند که خیلی از مشکلات کشور به خاطر تحریم‌ها بوده اما یک کلمه راجع به آمریکا حرف نمی‌زنند. بعضی‌هایشان که مدعی ضدآمریکایی‌بودن هستند، حتی یک فحش به آمریکا نمی‌دهند؛ چراکه از نظرشان فحش‌دادن ویژه دولت و مخصوصا شخص رئیس‌جمهوری است.

هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد. حرف‌های ناروا گفته نشود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.