ایلان ماسک و اختراع رابط انسان-کامپیوتر

ایلان ماسک، مالک کمپانی تسلا، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که نورالینک، یکی از کمپانی‌هایی که در سال 2016 تأسیس کرده و در زمینه فناوری عصبی و ارتباط مغز با کامپیوترها فعالیت دارد، مغز یک میمون را سیم‌کشی! کرده است تا بتواند بازی‌های کامپیوتری انجام دهد. نورالینک یک تراشه کوچک در جمجمه این میمون کار گذاشته که با سیم‌های ظریفی به مغز میمون متصل می‌شود و به او اجازه می‌دهد که با استفاده از ذهنش بازی کند.
نورالینک سال‌هاست که تلاش دارد یک واسط برای اتصال مغز به کامپیوترها بسازد. هدف از این واسط افزایش سرعت انتقال اطلاعات از مغز انسان به کامپیوتر یا دیگر ماشین‌هاست. این سیم‌های رابط بین مغز و تراشه اجازه می‌دهد که اطلاعات و دستورها سریع‌تر از کورتکس مغز، که مرکز حافظه، توجه، ادراک، تفکر، زبان و خودآگاه انسان است به اپلیکیشن‌ها، گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها یا سایر ماشین‌ها منتقل شود.
ایلان ماسک گفت که هدف میان‌‌مدت این اختراع، توانبخشی افراد دارای آسیب‌های نخاعی و ناتوانی حرکتی است. کاشت این تراشه به آنها اجازه می‌دهد که صرفا با فکرکردن موس کامپیوتر را تکان داده یا تلفن همراه یا هر وسیله دیگری را کنترل کنند.
ایلان ماسک اضافه کرد که درنهایت این اختراع نورالینک به انسان‌ها اجازه می‌دهد که از طریق تله‌پاتی با هم ارتباط برقرار کنند یا با ذخیره اطلاعات و وضعیت خود حتی پس از مرگ نیز همچنان وجود داشته باشند یا این اطلاعات ذخیره‌شده را در وجود یک انسان یا ربات دیگر بارگذاری کنند.
منبع: CNBC
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.