سوالات امتحانی در دستان هکر ۱۶ساله

هکر شانزده ساله که اقدام به طراحی ماهرانه سایت برنامه آموزشی در فضای مجازی و دریافت سوالات امتحانی کرده بود، در ساوجبلاغ دستگیر شد.

در پی شکایت مدیر یکی از دبیرستان‌های شهر هشتگرد مبنی بر هک‌شدن سایت فضای آموزشی این دبیرستان و دسترسی به سوالات امتحاناتی دانش‌آموزان بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

کارشناسان با اقدامات اطلاعاتی و رصد فضای مجازی، عامل هک‌کردن سایت آموزشی مربوطه را که یک پسر شانزده ساله بود، شناسایی کردند. در بازجویی از این نوجوان  مشخص شد که او اقدام به طراحی اکانت جعلی برنامه آموزشی کرده و قبل از شروع امتحانات با معرفی خود به عنوان مدیر دبیرستان، سوالات را از دبیران دریافت کرده و آنها را در سایت آموزشی بارگذاری کرده است.

این پسر شانزده ساله که با مهارت خاصی اقدام به طراحی و ساخت اکانت جعلی سایت این برنامه آموزشی کرده بود، ابتدا منکر هر گونه جرمی شد اما در ادامه و در مواجهه با اسناد و مدارک موجود لب به اعتراف گشود. او  هدف از این کار را نوعی سرگرمی و تسهیل در دستیابی دانش‌آموزان به سوالات امتحانی عنوان کرد.

در بازرسی از خانه متهم تعدادی تجهیزات رایانه‌ای، مخابراتی، تلفن همراه و امثال آن کشف شد.

دستگیری هکر اطلاعات دانش‌آموزان

چندی پیش هم یک جوان شانزده ساله به اتهام دسترسی غیرمجاز به اطلاعات دانش‌آموزان در عنبرآباد کرمان دستگیر شد.

این دانش‌آموز هم بیستم خرداد امسال دستگیر شد. در پی اعلام شکایت تعدادی از دانش‌آموزان از طریق اداره آموزش‌وپرورش شهرستان با موضوع هک اطلاعات فردی و سوءاستفاده از هویت شخصی آنها، موضوع به‌ صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا شهرستان قرار گرفت.

شاکیان از وجود و احتمال انتشار تصاویر شخصی و اطلاعات خصوصی خود در تلفن همراه و پروفایل شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرده و از پلیس تقاضای توجه ویژه به این مورد را داشتند.

این فرد در فضای مجازی با استفاده از شماره‌های مجازی با ورود به گروه‌های مدارس، ضمن هک واتساپ و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات حریم شخصی افراد، اقدام به انتشار مشخصات دانش‌آموزان در اینستاگرام کرده بود که در این باره مأموران پلیس فتا شهرستان با اقدامات تخصصی در فضای سایبری، عامل هک و نفوذ به گروه‌های واتساپ مدارس را شناسایی و دستگیر کردند.

این متهم شانزده ساله در تحقیقات اولیه و در مواجهه با مستندات موجود به جرم خود اعتراف و انگیزه‌ خود از این اقدام را صرفا سرگرمی و اثبات توانایی‌هایش اعلام کرد.

مجازات هک

برابر ماده‌ یک قانون جرایم رایانه‌ای اگر کسی به‌ طور غیر مجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی دسترسی یابد به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا ۲۰ میلیون ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین برابر مواد ۱۶ و ۱۷ این قانون هر کس تصویر یا فیلم یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد و مبادرت به انتشار آن کند به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال و جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.