از «Sputnik V» در دنیا چه خبر؟

مکزیک «Sputnik V» می‌زند، اروپا منتظر مجوز آژانس دارویی

پس از انتشار اخباری از آزمایش‌های واکسن روسی «Sputnik V» مکزیک مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده است. از سوی دیگر، برخی کشورهای اروپایی استفاده از این واکسن را منوط به چراغ سبز آژانس دارویی اروپا (EMA) کرده‌اند و آن را تنها شرط استفاده دانسته‌اند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مکزیک به دنبال انتشار نتایج مثبت آزمایش واکسن «اسپوتنیک وی»، روز سه‌شنبه واکسن کرونای Sputnik V  روسیه را برای استفاده اضطراری در این کشور تأیید کرد؛ مکزیک یکی از کشورهایی است که بسیار از پاندمی آسیب دیده است.

این اقدام کمک به تلاش‌های این کشور آمریکای لاتین برای ادامه برنامه ایمن‌سازی خود در برابر محدودیت عرضه سایر تولیدکنندگان واکسن است.

هوگو لوپز گاتل، معاون وزیر بهداشت، در کنفرانسی خبری گفت: «آژانس نظارتی Cofepris به‌تازگی مجوز استفاده اضطراری از واکسن Sputnik V را صادر کرده است.»

این واکسن سال گذشته به این دلیل که قبل از آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ در روسیه تأیید شد، با انتقاداتی روبه‌رو شد، اما تجزیه و تحلیل داده‌های 20هزار شرکت‌کننده در آزمایش فاز 3، که روز سه‌شنبه در مجله پزشکی The Lancet  منتشر شد، نشان می‌دهد این واکسن دو دوزه بیش از 90درصد کارایی در برابر کووید-19 علامت‌دار دارد.

وزیر بهداشت اسپانیا روز چهارشنبه گفت این کشور استفاده از واکسن کرونای Sputnik V  روسیه  را بلامانع می‌داند، اگر ناظران داروها در اروپا آن را مجاز بدانند. آنگلا مرکل هم روز سه‌شنبه ورود همه واکسن‌ها را به اتحادیه اروپا «خوش آمد» گفت، البته پس از تأیید ناظران.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک، هفته گذشته پس از مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که روسیه توافق کرده است 24 میلیون دوز «اسپوتنیک وی» را تأمین کند.

مکزیک با بیش از 1.8 میلیون مورد تأییدشده ابتلا به ویروس کرونا و تقریبا 160 هزار مرگ، سومین  کشور در جهان از نظر تلفات کرونا پس از ایالات متحده و برزیل است.

این کشور از بیست‌وچهارم دسامبر ایمن‌سازی گسترده در برابر کرونا را آغاز کرده است، اما تا کنون فقط از واکسن تولیدشده غول دارویی ایالات متحده «فایزر» و شریک آلمانی آن «بایون تک» استفاده کرده است.

مکزیک همچنین مجوز استفاده از واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا را صادر کرده و قراردادی با آرژانتین برای تولید این واکسن بسته است.

«اسپوتنیک وی» در بیش از 10 کشور دیگر ازجمله کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق، ونزوئلا، ایران، کره جنوبی، آرژانتین، الجزایر، تونس و پاکستان ثبت و بررسی شده است.

اما وضعیت «اسپوتنیک وی» در دیگر کشورها چگونه است؟ وزیر بهداشت اسپانیا روز چهارشنبه گفت این کشور استفاده از واکسن کرونای Sputnik V  روسیه  را بلامانع می‌داند، اگر ناظران داروها در اروپا آن را مجاز بدانند.

پروفسور ایان جونز از دانشگاه ریدینگ در توضیحی در مجله پزشکی The Lancet  نوشت: «داده‌های جدید ممکن است شک و تردید در مورد واکسن روسی را که به دلیل عجله و نبود شفافیت مورد انتقاد قرار گرفته بود، برطرف کند. نتیجه گزارش‌شده در اینجا روشن و اصل علمی واکسیناسیون به اثبات رسیده است، به این معنی که اکنون واکسنی دیگر می‌تواند به مبارزه برای کاهش شیوع کووید-19بپیوندد.»

مجارستان تنها کشور اتحادیه اروپاست که قبل از تصمیم EMA اجازه استفاده از Sputnik V را دارد و تاکنون 40 هزار دوز دریافت کرده است. فرانسه هم گفته است اگر این واکسن «هنجارهای علمی اروپا» را برآورده کند، آن را عرضه می‌کند

کارولینا داریاس، وزیر سیاست‌های سرزمینی اسپانیا در پاسخ به این سوال نمایندگان پارلمان که آیا مادرید استفاده از واکسن روسی را بررسی می‌کند؟ گفت: «این دولت با صمیم قلب از هر واکسنی که از طرف آژانس دارویی اروپا (EMA) مجاز باشد، استقبال خواهد کرد. این تنها شرط است.»

اظهارات وزیر بهداشت اسپانیا نظر صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل را تداعی می‌کند که روز سه‌شنبه ورود همه واکسن‌ها را به اتحادیه اروپا «خوش آمد» گفت، البته پس از تأیید ناظران.

در همین حال، فرانسه گفته است اگر این واکسن «هنجارهای علمی اروپا» را برآورده کند، آن را عرضه می‌کند.

مجارستان تنها کشور اتحادیه اروپاست که قبل از تصمیم EMA اجازه استفاده از Sputnik V را دارد و تاکنون 40 هزار دوز دریافت کرده است.

همچنین خبرگزاری Tass به نقل از صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، روز چهارشنبه گفت نیکاراگوئه استفاده از واکسن کرونای Sputnik V  روسیه را تصویب کرده است.

روزاریو موریلو، معاون رئیس‌جمهوری این کشور، اوایل این هفته اعلام کرد که نیکاراگوئه نخستین محموله واکسن‌های خود را به زودی دریافت خواهد کرد. همچنین 504 هزار دوز واکسن آکسفورد/آسترازنکا قرار است وارد این کشور آمریکای مرکزی شود.

نیکاراگوئه همچنین قراردادی برای خرید «کووَکسین» شرکت هندی بهارات بیوتک امضا کرده است.

واکسن فایزر/بایون تکبرای نیکاراگوئه مناسب نیست، زیرا باید در دمای منفی 70 درجه سانتیگراد نگهداری شود و این کشور فاقد تجهیزات لازم برای نگهداری دوزها در چنین دمای پایینی است.

در این میان کرملین هم روز چهارشنبه اعلام کرد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید واکسن کرونای Sputnik V  در خارج از کشور است.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.