زمینه‌ساز حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و حاکمیتی باشیم

دکتر همتی در آیین بزرگداشت روز زن:

رئیس جمعیت هلال‌احمر در آیین پاسداشت مقام زن بر رویکرد مثبت این جمعیت به اعطای پست‌های مدیریتی به بانوان تأکید کرد و خواستار تلاش رئیس حوزه ریاست و مشاور امور بانوان هلال‌احمر برای شناسایی، معرفی و تقویت توانمندی بانوان هلال‌احمر شد.

دکتر کریم همتی در آیین پاسداشت مقام زن که به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با حضور معصومه ابتکار برگزار شد، با تبریک روز زن و روز مادر تأکید کرد: «امروزه هلال‌احمر جزو معدود ارگان‌هایی است که وجه غالب خدمات آن، فعالیت‌های اجتماعی است. حوزه امدادونجات هم بخشی از خدمات هلال‌احمر است که بیشتر به چشم مردم می‌آید و مردم، هلال‌احمر را با شاخصه حضور در حوادث و بحران‌ها می‌شناسند.»
ورود بانوان به عرصه خدمات هلال‌احمر
او در ادامه با اشاره به اینکه حوزه امدادونجات هلال‌احمر از قدیم‌الایام به عنوان حوزه کاری خشن و مردانه شناخته می‌شده، افزود: «گذر زمان و حوادث و اتفاقاتی که در جامعه افتاده، باعث شد بانوان وارد صحنه شده و در فعالیت‌های اجتماعی هلال‌احمر که امروزه با ارایه این خدمات در جامعه شناخته می‌شود، فعالیت‌های چشمگیری داشته باشند.»
همتی با آرزوی توفیق و موفقیت برای بانوان همراه با هلال‌احمر گفت: «بعد از زلزله بم تا امروز، شاهد حضور چشمگیر همکاران خانم در عرصه‌های مختلف هلال‌احمر هستیم و در میان نجاتگران، داوطلبان و جوانان، بانوانی که در کنار هلال‌احمر حضور دارند، کم نیستند، اما آنچه امروز به توجه بیشتری نیاز دارد؛ حضور زنان در بخش‌های مدیریتی و حاکمیتی جامعه است.»
او در ادامه افزود: «رئیس‌جمهوری امروز در سخنان خود اشاره کرد که در بخش‌های میانی مدیریت در سطح کشور حدود 25درصد از بانوان حضور دارند. نسبت حضور زنان در پست‌های مدیریتی جمعیت هلال‌احمر از این میزان هم کمتر است که جا دارد این رقم افزایش پیدا کند.»
رویکرد هلال‌احمر به حضور زنان در پست‌های مدیریتی مثبت است
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «از زمان ورود به هلال‌احمر سعی کردیم همچون رویکردی که در دانشگاه پیگیری می‌کردیم از حضور زنان در پست‌های مدیریتی استفاده بیشتری داشته باشیم که 54 نفر در این فاصله زمانی در پست‌های مدیریتی هلال‌احمر مشغول به خدمت شده‌اند.»
همتی با اشاره به اینکه بخشی از معضل حضور کمرنگ زنان در جامعه به عدم تمایل بانوان به ارایه توانمندی خود بازمی‌گردد، تأکید کرد: «کار خوبی که می‌توان انجام داد، تقویت رویکرد حضور زنان است. بانوان در هلال‌احمر و در حوزه معاونان داوطلبان و جوانان به خوبی می‌توانند ایفای نقش کنند. ما هم وظیفه داریم برای ارتقای مشارکت و توانمندی‌های بانوان تلاش کرده و زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.»
2 میلیون عضو آماده به خدمت، همراه هلال‌احمرند
همتی افزود: «این جمعیت حدود 8500 نیروی پرسنل رسمی، پیمانی، قراردادی و … دارد و 2 میلیون نفر نیز اعضای هلال‌احمر هستند که آماده‌اند در حوادث و بحران‌ها در کنار این نهاد باشند. این داوطلبان از زلزله رودبار و منجیلی، زلزله کرمانشاه و … در کنار مردم حضور دارند، اما حدود 600 تا 650 هزار نفر به شکل پررنگ و فعال‌تر هستند. بخش عمده‌ای از این افراد به خصوص در سیل و زلزله سال 96 بانوانی هستند که در کنار هلال‌احمر به مردم خدمت کردند.»
مبنای خدمت هلال‌احمر؛ حضور در فعالیت‌های بشردوستانه است
او در ادامه با بیان اینکه بیشترین فعالیت و مبنای خدمت هلال‌احمر، حضور چشمگیر در خدمات داوطلبانه و انسان‌دوستانه است، تأکید کرد: «علیرغم تمام خدمات و زحماتی که داوطلبان در کنار هلال‌احمر بر دوش داشته‌اند، امکان جذب آنها فراهم نبوده، اما امسال حدود 800 نفر از نجاتگران هلال‌احمر جذب این مجموعه خواهند شد و نزذیک 1000 نفر از همین داوطلبان و امدادگران نیز تا پایان دولت جذب هلال‌احمر می‌شوند.»
همتی گفت: «حدود 50 تا 60 نفر از نجاتگرانی که جذب هلال‌احمر می‌شوند، بانوانی‌اند که دارای درجه ایثار هستند و تلاش می‌کنیم در بخش‌هایی مشغول به خدمت شوند که منافاتی با شأن و منزلت آنها نداشته باشد، از جمله در مراکز ستادی و EOC استان‌ها و شهرستان‌ها.»
او با اشاره به اینکه 50درصد نیروهای حاضر در صحنه و همراه با هلال‌احمر، بانوان هستند، اما نسبت و بهره آنها در عرصه‌های مدیریتی کم است، ابراز امیدواری کرد که با حفظ شأن و منزلت بانوان باعث ارتقای توانمندی این عزیزان بوده و همکاران حوزه ریاست و مشاور امور بانوان هلال‌احمر در شناسایی بانوان توانمند هلال‌احمر و معرفی آنها تلاش بیشتری کنند.
فعالیت برون‌مرزی هلال‌احمر در 14 کشور آفریقایی، آسیایی و عربی
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین به تشریح مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های هلال‌احمر پرداخت و با اشاره به فعالیت سازمان‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه این نهاد گفت: «حوزه برون‌مرزی هلال‌احمر در بخش بهداشت و درمان و امدادرسانی بین‌المللی فعال است و این جمعیت در 14 کشور، 15 مرکز درمانی دارد. مراکزی که فعالیت برخی از آنها مایه افتخار و آبروی کشور است.»
همتی افزود: «اخیرا از مرکز درمانی هلال‌احمر ایران در کشور غنا بازدید کردم. این مرکز نزدیک 1000 بیمار در روز پذیرش دارد که باعث افتخار هلال‌احمر است و اکثر مردم در غنا با خدمات هلال‌احمر آشنایی کامل دارند. این نشان می‌دهد هزینه‌های انجام‌شده برای ایجاد مراکز درمانی بین‌المللی، وجه مثبت و روند و رویه مناسبی داشته است.»
او ادامه داد: «در حوزه داخلی و در بخش درمان نیز بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار و مجتمع درمانی هلال در تهرنپارس فعال است. همچنین هولدینگ هلال‌احمر؛ تدارکات پزشکی، شرکت‌های سها و … تنها حوزه‌ای در کشور است که در بخش تولید عرضه و بازاریابی فعالیت دارد.»
24 بالگرد امدادی، آماده ارایه خدمات در حوادث و بحران‌های احتمالی
رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین به سابقه خدمات امداد هوایی هلال‌احمر نیز اشاره کرد و گفت: «بخش امداد هوایی هلال‌احمر بعد از زلزله بم مورد توجه بیشتری قرار گرفت. ما در زمان زلزله بم تنها دو بالگرد در اختیار داشتیم، اما در حال حاضر 24 بالگرد برای ارایه خدمات امدادی در حوادث و بحران‌ها آماده هستند.»
همتی با بیان اینکه شعب و دفاتر هلال‌احمر به شکل مویرگی در سراسر کشور وجود دارد، تأکید کرد: «ما باید در حوزه تاب‌آوری و آموزش‌های همگانی در جامعه تلاش بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر با دستور رئیس‌جمهوری، پیگیر راه‌اندازی 38 هزار خانه هلال هستیم و تا پایان دولت این خانه‌ها از 4 هزار به 5 هزار می‌رسد. براساس دستورالعمل فعالیت این خانه‌های هلال، اهالی روستاها را در بحث آموزش، ساماندهی و … توانمند کرده و یک دپوی مختصر از اقلام امدادی در اختیار این خانه‌ها قرار می‌دهیم تا در حوادث و بحران‌ها به عنوان تیم‌های ارزیاب و اولین تیم‌های امدادی در کنار مردم باشند. این اقدام، نقطه قوتی است که بدون استرس و با ارایه آموزش‌های لازم، با حوادث و بحران‌ها مواجه شویم.»
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.