یک پیروزی دیگر برای ایران

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به اعتراض آمریکا: صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را داریم

ایران در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا را به دیوان بین‌المللی دادگستری کشاند و اعلام کرد که واشنگتن با اعمال تحریم‌ها، عهدنامه «مودت» ميان آمریکا و ایران، امضاشده در سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) میان دولت آیزنهاور و دولت شاهنشاهی ایران را نقض کرده است

شهروند آنلاین: دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد و مستقر در شهر لاهه هلند، روز چهارشنبه رأی خود را در قبال ایرادات مطرح‌شده از سوی واشنگتن برای رسیدگی این نهاد به شکایت ایران از ایالات متحده اعلام کرد.

بر اساس حکم دیوان، این نهاد قضائی صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را دارد.

ایران در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا را به دیوان بین‌المللی دادگستری کشاند و اعلام کرد که واشنگتن با اعمال تحریم‌ها، عهدنامه «مودت» ميان آمریکا و ایران، امضاشده در سال ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) میان دولت آیزنهاور و دولت شاهنشاهی ایران را نقض کرده است.

تهران بر این اساس خواستار لغو تحریم‌هایی شد که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ علیه این کشور وضع شده بود.

با وجود این واشنگتن از همان آغاز روند رسیدگی به این شکایت، همواره تأکید داشت که دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت قانونی رسیدگی به این پرونده را ندارد. واشنگتن همچنین استدلال می‌کرد که اعمال این تحریم‌ها الزامی بودند زیرا ایران «تهدیدی جدی» برای امنیت بین‌المللی است.

با رأی روز چهارشنبه دیوان در قبال ایرادات مطرح‌شده از سوی آمریکا، امکان رسیدگی ماهوی به این دادخواست فراهم شد.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری منتشر شده است، قضات دیوان به اتفاق آراء، اعتراض مقدماتی آمریکا به صلاحیت این دادگاه برای رسیدگی به این شکایت را رد کردند؛ زیرا از نظر آنها موضوع شکایت، تفسیر یا اعمال معاهده مودت امضا شده در سال ۱۹۵۵ میلادی نبوده است.

قضات دیوان همچنین به اتفاق آراء اعتراض آمریکا به عدم صلاحیت دیوان برای رسیدگی به موضوعات مربوط به فعالیت‌های تجاری و معاملات ایران (یا اتباع و شرکت‌های ایرانی) با کشورهای ثالث (یا اتباع و شرکت‌های آنها) را رد کردند.

قضات دیوان با 15 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، اعتراض ایالات متحده مبنی بر غیرقابل قبول‌بودن شکایت مطرح‌شده از سوی ایران را رد کردند.

قضات دیوان همچنین با 15 رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف، اعلام داشتند که این دیوان به موجب بند ۲ پیمان مودت، صلاحیت رسیدگی به دادخواست دریافت‌شده از سوی ایران در تاریخ شانزدهم ژوئیه ۲۰۱۸ میلادی را دارد و این درخواست قابل قبول است.

واکنش ایران به حکم دادگاه لاهه

ایران تصمیم روز چهارشنبه دیوان بین‌المللی دادگستری را که خود را برای رسیدگی به دادخواست لغو تحریم‌های ایالات متحده «صالح» می‌دانست، یک «پیروزی» توصیف کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پیامی توییتری نوشت: «یک پیروزی دیگر برای ایران.»

ایالات متحده آمریکا پیش از این در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی، پس از آنکه دیوان بین‌المللی دادگستری طی حکمی اعلام کرد که این کشور باید در موضوع وضع تحریم‌ها علیه ایران محدودیت‌هایی قائل شود و موانع صدور اقلام بشردوستانه به ایران را برطرف کند، به «پیمان مودت با ایران» پایان داد.

در آن زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، اعلام کرد که «ایران از دادگاه بین‌المللی دادگستری برای حمله به آمریکا سوءاستفاده کرده است.»

واکنش آمریکا

واشنگتن تصمیم و رأی روز چهارشنبه دیوان بین‌المللی دادگستری را که به نفع ایران صادر شد، ناامیدکننده خواند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت‌ امور خارجه آمریکا با بیان اینکه «ما به دیوان بین‌المللی دادگستری احترام زیادی قائلیم» گفت: «از اینکه دیوان استدلال‌های حقوقی ما را مبنی بر اینکه رسیدگی به ادعای ایران از صلاحیت این دیوان خارج است، نپذیرفت، ناامید شدیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.