دست‌های خالی مجید مجیدی در روز پیروزی دیوید فینچر!

با معرفی نامزدهای جوایز گلدن‌‌گلوب التهاب دوباره به دنیای سینما بازگشت

در بخش بهترين فيلم خارجى همان ‌طور که پیش‌بینی می‌شد فیلم‌های «دور دیگر»، «لا لیورونا»، «زندگی در پیش رو»، «میناری» و «دوتایی ما» نامزد شدند -تا دست مجید مجیدی و فیلم «خورشید» کاملا خالی بماند. نامزدنشدن این فیلم به این معناست که «خورشید» در جوایز آکادمی اسکار نیز شانس زیادی برای موفقیت ندارد.

پولاد امین، شهروند آنلاین: روز گذشته با معرفی نامزدهای هفتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن‌گلوب فصل جوایز سینمایی به نقطه جوش رسید. فصلی که امسال بر اثر رکود حاصل از شیوع جهانی کرونا از گرمای همیشگی خود دور شده بود، اما معرفی نامزدهای گلدن‌گلوب که بیشتر رسانه‌ها آن را مقدمه‌ای بر مهم‌ترین جوایز سینمایی سال یا همان اسکار می‌دانند، التهاب را دوباره به دنیای سینما بازگرداند؛ التهابی که «سارا جسیکا پارکر» و «تراجی پی.هنسون» -برندگان پیشین جایزه گلدن‌گلوب- با اعلام مجازی فهرست نامزدهای هفتادوهشتمین دوره این جوایز در سایت جوایز گلدن‌گلوب کلید خورد.

گلدن‌گلوب در مسیر اسکار!

گلدن‌گلوب که عملا در کلیت خودش با معرفی فیلم‌های موفق سال شمایی کلی از اسکار همان سال را ترسیم می‌کند و از این نظر بیشترین اهمیت را در روزهای پیشااسکار در قیاس با دیگر جشنواره‌ها و مراسم و جوایز حلقه‌ها و انجمن‌های مختلف دارد، امسال محل رقابت فیلم‌های «پدر»، «منک»، «سرزمین آوارگان»، «زن جوان امیدبخش» و «دادگاه شیکاگو ۷» در بخش بهترین فیلم درام و فیلم‌های «بورات ۲»، «همیلتون»، «موسیقی»، «پالم اسپرینگز» و «جشن پایان سال تحصیلی» در بخش بهترين فيلم موزيكال يا كمدى خواهد بود. فهرستی از فیلم‌های برتر سال که به وسیله انجمن مطبوعات خارجی‌ هالیوود تعیین شده و البته برخلاف همیشه که به دلیل ریشه رسانه‌ای انتخاب‌کنندگان نامزدها در قیاس با جوایز آکادمی اسکار نگاه تخصصی‌تری را دنبال می‌کرد، امسال به عقیده کارشناسان سینمایی همان راهی را طی کرده که اسکار در دهه اخیر رفته -و سینما را قربانی تلقی‌های کودکانه از سینما کرده است!

در بخش بهترين فيلم خارجى نیز همان‌ طور که پیش‌بینی می‌شد فیلم‌های «دور دیگر»، «لا لیورونا»، «زندگی در پیش رو»، «میناری» و «دوتایی ما» نامزد شده‌اند -تا دست مجید مجیدی و فیلم «خورشید» کاملا خالی مانده باشد. نامزدنشدن این فیلم به این معناست که «خورشید» در جوایز آکادمی اسکار نیز شانس زیادی برای موفقیت ندارد -مگر اینکه قانون جدید اسکار مبنی بر معرفی 10 فیلم در بخش بین‌الملل به داد این فیلم برسد و نامش را در کنار دیگر فیلم‌های موفق سال مطرح کند.

موفق‌ترین‌ها

از نظر رسانه‌های غربی فهرست کاندیداهای گلدن‌گلوب امسال -مثل چند سال اخیر- سرشار از شگفتی بوده است. فهرستی که در آن در بخش سینما فیلم «منک» جدیدترین ساخته «دیوید فینچر» با نامزدی در 6 رشته موفق‌ترین فیلم لقب گرفته و بعد از آن نیز فیلم «دادگاه شیکاگو ۷» با نامزدی در 5 رشته دیگرفیلم موفق سال بوده است. در میان فیلم‌های سینمایی برترین فیلم‌ها شامل «پدر»، «سرزمین آوارگان»، «زن جوان امیدوارکننده»، «بورات 2»، «همیلتون»، «پالم اسپرینگز»، «موسیقی» و «جشن آخر سال تحصیل» دیگر فیلم‌هایی هستند که بیشترین نامزدی را کسب کرده‌اند.

در بخش تلویزیون نیز رأی‌دهندگان به سریال «تاج» محصول نتفلیکس روی خوش نشان داده‌ و این سریال را در 6 رشته نامزد دریافت گلدن‌گلوب کرده‌اند. سریال «شتز کریک» نیز در ۵ شاخه شانس کسب جایزه دارد. «امیلی در پاریس»، «بزرگ»، «تد لاسو»، «سرزمین لاوکرافت»، «مندلورین» و «اوزارک» نیز در میان آثار تلویزیونی بیشترین موفقیت را کسب کرده‌اند.

در کلیت جوایز گلدن‌گلوب می‌توان گفت که محصولات نتفلیکس با ۴۲ نامزدی موفق‌ترین آثار امسال بوده‌اند و آمازون و هولو نیز هر کدام ۱۰ نامزدی کسب کرده‌اند. موفقیت شگفت‌انگیزی که پيام روشنى برای دنیای سینما دارد و می‌گوید که پايان سلطه استوديوهاى هاليوودى بر دنیای سینما فرا رسیده است.

جوایز اصلی

همان‌ طور که گفته شد رقابت بهترین فیلم درام بین فیلم‌های «پدر»، «منک»، «سرزمین آوارگان»، «زن جوان امیدبخش» و «دادگاه شیکاگو ۷»؛ و رقابت بهترین فیلم‌های کمدی یا موزیکال نیز بین آثاری چون «بورات ۲»، «همیلتون»، «موسیقی»، «پالم اسپرینگز» و «جشن پایان سال تحصیلی» برگزار خواهد شد. در بخش بهترین کارگردانی نیز امرالد فنل برای «زن جوان امیدبخش»، دیوید فینچر برای «منک»، رجینا کینگ برای «شبی در میامی»، آرون سورکین برای «دادگاه شیکاگو ۷»، کلوئی ژائو برای «سرزمین آوارگان» نامزد شده‌اند كه حضور سه فيلمساز زن در اين بخش قابل توجه است.

در بخش بهترین فیلمنامه نیز «زن جوان امیدبخش»، «منک»، «پدر»، «دادگاه شیکاگو ۷» و «سرزمین آوارگان» شانس دریافت جایزه را دارند.

 

بازیگران

کری مولیگان نامزد بازیگری

در بخش بهترین بازیگر مرد درام ریز احمد برای «صدای فلز»، چادویک بوزمن برای «بلک باتم ما رینی»، آنتونی هاپکینز برای «پدر»، گری اولدمن برای «منک» و طاهر رحیم برای «موریتانیایی» نامزد شده‌اند. وایولا دیویس برای «بلک باتم ما رینی»، آندرا دی برای «آمریکا در برابر بیلی هالیدی»، ونسا کربی برای «تکه‌هایی از یک زن»، فرانسیس مک‌دورماند برای «سرزمین آوارگان» و کری مولیگان برای بازی در فیلم «زن جوان امیدبخش» نیز نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن درام هستند.

اما در بخش بازیگر مرد موزیکال یا کمدی؛ ساشا بارون کوهن برای «بورات ۲»، جیمز کوردن برای «جشن پایان سال تحصیلی»، لین-مانوئل میراندا برای «همیلتون»، دو پاتل برای «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد» و اندی سمبرگ برای «پالم اسپرینگز» نامزدهای این بخش هستند و در بخش بهترین بازیگر زن موزیکال یا کمدی نیز ماریا باکالوا برای «بورات ۲»، کیت هادسن برای «موسیقی»، میشل فایفر برای «خروج فرانسوی»، رزاموند پایک برای «زیاد اهمیت می‌دهم» و آن تیلور- جوی برای «اما» نامزد شده‌اند.

ساشا بارون کوهن، دانیل کالیوآ، جرد لتو، بیل موری و لزلی ادم جونیور نامزدهای بهترین بازیگر مرد مکمل و گلن کلوز، جودی فاستر، اولیویا کولمن، آماندا سیفرید و هلنا زنگل نیز نامزدهای بهترین بازیگر زن مکمل هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.