کرونا؛ سفید و سیاه

سیاهپوستان آمریکایی واکسن کووید-19 را به میزان بسیار چشمگیری کمتر از سفیدپوستان دریافت می‌‌کنند

در جهان امروز، هنوز هم ممکن است رنگ پوست تعیین‌کننده سرنوشت باشد و گاه حکم به مرگ و زندگی هم بدهد! مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در ایالات متحده گفته است سیاهپوستان آمریکایی تنها 5.4درصد از دریافت‌کنندگان واکسن کووید-19 را تشکیل می‌دهند. آنان درباره واکسن «تردید» هم دارند که ریشه تاریخی دارد؛ فاجعه‌ای که در آن سیاهپوستان برای گشودن گره‌های علمی روانه مسلخ «تاسکیگی» شدند!

فرشته کیانی-شهروندآنلاین: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در اولین تجزیه و تحلیل خود از نحوه ارایه واکسن در بین گروه‌های مختلف جمعیتی در ماه نخست توزیع واکسن در ایالات متحده دریافت که فقط 5.4درصد از گیرندگان واکسن کرونا سیاهپوستان هستند. این کمتر از نسبت افراد سیاهپوستی است که یا ساکن خانه‌های سالمندان در ایالات متحده هستند (14درصد) یا در زمینه مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کنند (16درصد). هر دو در گروه‌های دارای اولویت بالا برای ایمن‌سازی هستند.

با وجود این، آژانس بهداشتی فدرال تأکید کرد که کمبود داده‌ها این تجزیه و تحلیل را با اختلال مواجه کرده است. در حالی که 64 ایالت و منطقه و پنج ناحیه قضائی فدرال که اقدام به واکسیناسیون کرده‌اند تقریبا در همه موارد سن و جنسیت را گزارش کرده‌‌اند، فقط نیمی از سوابق شامل اطلاعات مربوط به نژاد یا قومیت بود.

بیش از 97درصد آماری که CDC دریافت‌ کرد حاوی اطلاعات مربوط به سن و 99.9درصد شامل اطلاعات جنسیت بود. با این حال، فقط نیمی از داده‌ها (51.9درصد) حاوی اطلاعات نژادی یا قومی بود.

 سیاهپوستان و لاتین‌تباران در ایالات متحده به ‌طور نامتناسبی به کووید-19 مبتلا می‌شوند و بر اثر آن جان می‌بازند که بخشی از آن به دلیل اختلافات و سیاست‌های چندین‌دهه‌‌ای است که این گروه‌ها را در برابر کووید-19 آسیب‌پذیرتر کرده است

در تحقیق CDC داده‌های بیش از 12.9 میلیون مورد واکسیناسیون در ایالات متحده بین چهاردهم دسامبر 2020 و چهاردهم ژانویه 2021 بررسی شده است. از میان گیرندگان واکسنی که نژاد آنها مشخص بود، 60.4درصد سفیدپوست، 11.5درصد لاتین‌تبار، 6درصد آسیایی، 5.4درصد سیاهپوست و 14.4درصد چندهویتی بودند! از آن سوابق ثبت‌شده، فقط 6.7 میلیون نفر اطلاعاتی در مورد نژاد و قومیت داشتند.

بر اساس یافته‌های پروژه ردیابی کووید-19، افراد سیاهپوست در ایالات متحده1.5 برابر و افراد لاتین 1.2 برابر بیشتر از سفیدپوستان بر اثر کووید-19 جان باخته‌اند.

تجزیه و تحلیل‌های مستقل همچنین مشکلاتی را در اطلاعات نژاد و قومیت‌ در ایالت‌ها گزارش و در این‌باره هشدار داده‌اند. گزارش اخیر «بنیاد خانواده کایزر» نشان داد که فقط 17 ایالت چنین داده‌هایی را گزارش دادند. در مقابل، پروژه ردیابی کووید-19 گزارش می‌دهد که 51 ایالت و منطقه اکنون داده‌های نژادی و قومی را در مورد مرگ گزارش می‌دهند.

سیاهپوستان و لاتین‌تباران در ایالات متحده به ‌طور نامتناسبی به کووید-19 مبتلا می‌شوند و بر اثر آن جان می‌بازند که بخشی از آن به دلیل اختلافات چندلایه و سیاست‌های چندین‌دهه‌‌ای است که این گروه‌ها را در برابر کووید-19 آسیب‌پذیرتر کرده است.

به‌ عنوان مثال، سیاهپوستان آمریکایی تقریبا دو برابر سفیدپوستان در طول زندگی خود به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند که باعث عوارض شدید کووید-19 می‌شود.

در عین حال، سیاهپوستان و لاتین‌تباران بیش از حد در موقعیت کارگران ضروری با دستمزد کم قرار دارند، جایی که معمولا رعایت فاصله اجتماعی دشوار است.

بر اساس مقاله اخیر در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم،‌ کووید-19 بر امید به زندگی در بدو تولد سیاهپوستان و لاتین‌ها در ایالات متحده تأثیری چشمگیر داشت و برای این دو گروه به ترتیب دو و سه سال کاهش یافت. در مقابل، افراد سفیدپوست 0.68 سال امید به زندگی در بدو تولد را از دست دادند.

از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل Kaiser Health News هم نشان می‌دهد در هر ایالت، سیاهان در بین افراد واکسینه‌شده به میزان چشمگیری کم بودند.

طبق این تجزیه و تحلیل جدید، سیاهان آمریکایی واکسن کووید-19 را به میزان بسیار چشمگیری کمتر از سفیدپوستان آمریکایی، در روند آشفته توزیع واکسن دریافت می‌‌کنند.

حدود 3درصد از آمریکایی‌ها تا کنون حداقل یک دوز واکسن ویروس کرونا دریافت کرده‌اند، اما در 16 ایالت که داده‌ها را براساس نژاد منتشر کرده‌اند، طبق این تجزیه و تحلیل، ساکنان سفیدپوست به میزان چشمگیری بالاتر از ساکنان سیاهپوست واکسینه می‌شوند، در بسیاری از موارد دو تا سه برابر بیشتر!

در موردی توجه‌برانگیز، از چهاردهم ژانویه، 1.2درصد از پنسیلوانیایی‌های سفیدپوست واکسینه شده بودند، در مقابلِ 0.3درصد از پنسیلوانیایی‌های سیاه!

بر اساس تجزیه و تحلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سیاهپوستان، اسپانیایی‌تبارها و بومیان آمریکا تقریبا سه‌برابر سفیدپوستان آمریکایی بر اثر کووید-19 می‌میرند، همچنین کارکنان خدمات بهداشتی غیر اسپانیایی‌تبار سیاهپوست و آسیایی بیشتر از کارکنان خدمات بهداشتی سفیدپوست کرونا می‌گیرند و بر اثر آن می‌میرند.

آنتونی فائوچی. Photograph: Alex Wong/Getty Images

دسترسی ناعادلانه به واکسن

در این میان، آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده و مشاور ارشد پزشکی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم بر لزوم اولویت‌بندی افراد رنگین‌پوست برای دریافت واکسن‌ کووید-19 تأکید کرد. فائوچی گفت افراد رنگین‌پوست باید دسترسی عادلانه‌ای به واکسن‌ها داشته باشند.

او می‌گوید واکسن باید به افرادی که بیشتر در معرض خطرند داده شود، نه فقط به افراد سفیدپوست طبقه متوسط.

فائوچی به مجله پزشکی نیوانگلند گفت: «فکر می‌کنم این چیزی است که باید واقعا به آن دقت کنیم. در غیر این ‌صورت بیشتر افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند، سفیدپوستان طبقه متوسط ​​هستند. واکسن باید در دسترس افرادی که بسیار آسیب‌پذیرند قرار گیرد. نباید افرادی که واقعا به آن نیاز دارند به دلیل جایی که در آن زندگی می‌کنند یا وضعیت اقتصادی‌شان به واکسن دسترسی نداشته باشند.»

مطالعات نشان داده است احتمال مثبت‌شدن آزمایش کرونای گروه‌های اقلیت قومی بیشتر از افراد سفیدپوست است و آنان بیشتر در معرض خطر بستری‌شدن و مرگ هستند!

سپتامبر گذشته، «بنیاد خانواده کایزر» گزارش داد اسپانیایی‌تباران بیش از دو و نیم برابر بیشتر از سفیدپوستان آزمایش کرونای‌شان مثبت است و افراد سیاهپوست و آسیایی تقریبا دو برابر سفیدپوستان.

به سیاهپوستان حق بدهید که «مردد» باشند

فائوچی که یکی از اعضای اصلی کادر ویروس کرونا در دولت دونالد ترامپ بود و اکنون در دولت جو بایدن کار می‌کند، همچنین به مشکل «تردید» درباره واکسن در میان جوامع رنگین‌پوست اشاره کرد.

او گفت: «شما کاملا باید به مرددبودن اقلیت‌های قومی احترام بگذارید. آنها مدام برمی‌گردند و تاریخچه شهر تاسکیگی در آلاباما را مرور می‌کنند.»

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در اولین تجزیه و تحلیل خود از نحوه ارایه واکسن در بین گروه‌های مختلف جمعیتی در ماه نخست توزیع واکسن در ایالات متحده دریافت که فقط 5.4درصد از گیرندگان واکسن کرونا سیاهپوستان هستند

در آلاباما، از دهه 1930 تا 1970، صدها مرد سیاهپوست مبتلا به سیفلیس درمان نمی‌شدند تا پزشکان بیماری را قبل و بعد از مرگ‌شان بررسی کنند!

آسوشیتدپرس در سال 1972 از این آزمایش پرده برداشت. این افراد شکایت کردند و توافقی حاصل شد. همه قربانیان اکنون مرده‌اند.

فائوچی گفت: «افراد رنگین‌پوست نمی‌توانند و نباید فراموش کنند؛ آنان این کار را نمی‌کنند، چون این اتفاق افتاد و شرم‌آور بود!»

او افزود: «مقامات بهداشت عمومی باید افراد رنگین‌پوست را متقاعد کنند که با ایمن‌سازی‌ها و حفاظت‌هایی که از آن زمان به بعد اِعمال شده، سر برآوردن تاسکیگی دیگری اساسا غیرممکن است.»

در سال 2010، دولت ایالات متحده به دلیل آزمایشی که در دهه 1940 انجام شد و در آن زندانیان و سربازان گواتمالایی به ‌منظور تحقیقات علمی عمدا به سیفلیس آلوده شدند، عذرخواهی کرد. دانشمندی که این آزمایش را انجام داد در تاسکیگی کار خود را ادامه داد.

[نتیجه تحقیقات کمیسیونی که به دستور باراک اوباما در سال 2010 تشکیل شد، نشان داد محققان آمریکایی در دهه ۱۹۴۰در جریان بررسی تأثیر داروی پنی‌سیلین در درمان بیماری سیفلیس ۱۳۰۰ نفر گواتمالایی را در معرض آلودگی به باکتری‌های عامل این بیماری‌ قرار دادند. حداقل ۸۳ گواتمالایی بر اثر ابتلای عمدی به این بیماری جان خود را از دست دادند. (این در حالی است که رئیس انجمن پزشکی گواتمالا گفته بود تعداد افرادی که در جریان آن مطالعات آلوده شدند ممکن است تا ۲۵۰۰ نفر باشد.) به گزارش کمیسیون تحقیق آمریکا، شواهدی وجود نداشت که نشان دهد محققان از غیراخلاقی‌بودن آزمایش‌های خود بی‌خبر بوده‌اند. این آزمایش‌ها را یک محقق جنجالی آمریکایی به نام جان چارلز کاتلر سرپرستی کرد. او آزمایش‌های مشابهی روی آفریقایی‌تباران آمریکایی هم انجام داد.]

منبع: گاردین

اینجا، اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.