اتاق جهیزیه، جادو می‌کند

داوطلبان اصفهان برای تأمین اثاث زندگی زوج‌های جوان آستین بالا می‌زنند

اسمش را گذاشته‌اند «اتاق جهیزیه». یکی از اتاق‌های ساختمان هلال‌ احمر شهرستان اصفهان که سال‌هاست گوشه‌وکنارش را یخچال‌ها و اجاق‌گازها و فرش و لوازم‌برقی نو نوار اشغال کرده‌اند.
وسایلی که میهمان چندروزه این ساختمان هستند و خیلی زود راهی خانه زوج‌های جوان اصفهان می‌شوند.
سال‌هاست گروهی از داوطلبان اصفهان چراغ اتاق جهیزیه را در ساختمان هلال ‌احمر روشن نگه داشته‌اند. حتی وقتی که قیمت لوازم خانگی و وسایل برقی یک‌شبه سر به فلک گذاشت و خرید آن از توان بسیاری از مردم، خارج بود.

قرارشان روزهای یکشنبه در ساختمان مرکزی هلال‌ احمر اصفهان است. نیازمندانی که قرار است اقلام جهیزیه را دریافت کنند، در زمان‌های تعیین شده، طبق قرار قبلی به این ساختمان می‌آیند.

اقلام مورد نیازشان را تحویل می‌گیرند و اگر به کمک‌های دیگر هم نیاز داشته باشند، سری به بخش‌های دیگر ساختمان می‌زنند. «مژگان صفوی» بیش از 30‌سال حضور داوطلبانه در هلال ‌احمر اصفهان دارد.

سال‌هاست برای تحقیق درباره وضع مددجوها به خانه‌هایشان سری می‌زند و امین خیران جهیزیه در هلال ‌احمر اصفهان است.

او می‌گوید: «برای بررسی وضع مددجویانی که درخواست کمک برای جهیزیه دارند به خانه‌ آنها می‌رویم و تحقیق می‌کنیم. چون معتقدیم کمک‌هایی که به زحمت توسط خیران جمع‌آوری می‌شود باید به دست نیازمند برسد. برای حفظ کرامت این خانواده‌ها اصلا سراغ همسایه‌ها و اهالی محله نمی‌رویم.

اقلامی که برای جهیزیه نیاز دارند را به ما اعلام می‌کنند و ما با توجه به مقدار موجودی که خیران تهیه کرده‌اند به آنها کمک می‌کنیم.»

سال‌ها رفت‌وآمد به خانه نیازمندان شهر اصفهان، او را با زندگی اغلب مددجویان آشنا کرده است؛ پلاک به پلاک برخی محله‌ها را از نزدیک می‌شناسد و از وضع بیماری، تحصیل و دیگر مشکلات این افراد آشناست.

او می‌گوید: «در برخی از تحقیقات، می‌بینیم که مددجویان به نان شب‌شان هم محتاج هستند. یا برای تأمین دارو و هزینه‌های درمان فردی بیمار در خانه با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

گزارش کاملی از ضعیت این افرد را در برگه تحقیق می‌نویسم و به دست هلال‌احمر می‌رسانم.

درست است که من برای تحقیق درباره نیاز به جهیزیه به آنها سر می‌زنم، اما اگر نیاز ضروری دیگری هم در این خانواده وجود داشته باشد به گروه‌های دیگر داوطلبان اطلاع می‌دهیم تا در صورت امکان به آنها کمک شود.»

 

گره پشت گره

زوج‌هایی در این شهر داشتیم که بیش از 4‌سال از عقدشان می‌گذشت اما به دلیل نداشتن وسایل زندگی، نتوانسته بودند به خانه خود بروند.»

در این سال‌ها که اقلام و لوازم خانگی افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند مشکل ما را برای تأمین جهیزیه چند برابر کرده. تعداد درخواست‌ها بیشتر از توان خرید ماست. روزهایی پیش می‌آید که از خالی شدن اتاق جهیزیه دچار اضطراب می‌شوم. با این حال کمک‌ها از راه می‌رسند و هرطور شده نیازمندی را دست خالی از اینجا راهی نمی‌کنیم

«پوران‌دخت خدابخشیان» از خیران و داوطلبان باسابقه هلال ‌احمر است و بیش از 30‌سال از حضورش در جمعیت می‌گذرد. او 5‌سال است که مسئولیت گروه داوطلبی پیوند مهر را برعهده گرفته که به تأمین جهیزیه برای نیازمندان می‌پردازد.

او می‌گوید: «کمک به تأمین جهیزیه هلال ‌احمر اصفهان قدمتی دیرینه دارد. تنها در یک‌سال گذشته برای تأمین جهیزیه به بیش از 100 زوج کمک کرده‌ایم. به‌خصوص در سال‌های گذشته تأمین جهیزیه برای افراد تنگدست بسیار دشوار شده.

قیمت لوازم برقی و وسایل خانه سر به فلک گذاشته. افراد زیادی را می‌شناسیم که چون از پس تأمین جهیزیه و وسایل زندگی بر نمی‌آیند امکان تشکیل زندگی مشترک را ندارند.

طولانی شدن دوران عقد به دلیل نداشتن جهیزیه و وسایل زندگی مشکلات ثانویه‌ای برای زوج‌های جوان به‌وجود می‌آورد. برای همین جمعی از خیران و داوطلبان هلال احمر برای کمک به این زوج‌ها آستین بالا زدند.»

 

قطره قطره دریا شد

کمک‌های داوطلبانه را از جمع‌های کوچک دوستانه‌ای جمع‌آوری می‌کند که سال‌هاست به‌عنوان خیر، با هلال ‌احمر همکاری می‌کنند. با این حال گاهی نذر و کمک‌هایی هم از دیگر افراد به دست‌شان می‌رسد.

گرانی‌های سال‌های اخیر بزرگ‌ترین مشکلی است که او و دیگر خیران این گروه داوطلبی را تحت‌تأثیر خود قرار داده. خدابخشیان می‌گوید: «تعداد محدودی از افراد از جمع دوستان و آشنایان من هستند که برای تأمین جهیزیه به ما کمک می‌کنند.

گاهی داوطلبان دیگر یا مردمی که ما را می‌شناسند مبلغی پول یا تعدادی کالا که برای رفع گرفتاری‌شان نذر کرده‌اند به دست ما می‌رسانند.

در این سال‌ها که اقلام و لوازم خانگی افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند مشکل ما را برای تأمین جهیزیه چند برابر کرده. تعداد درخواست‌ها بیشتر از توان خرید ماست.

روزهایی پیش می‌آید که از خالی شدن اتاق جهیزیه دچار اضطراب می‌شوم. با این حال کمک‌ها از راه می‌رسند و هرطور شده نیازمندی را دست خالی از اینجا راهی نمی‌کنیم.»

سال‌ها فعالیت مددکاری در شهر اصفهان او را به فرد مورد اعتمادی برای دوست و آشنا تبدیل کرده است و حتی برای تأمین بسته‌های غذایی و معیشتی هم گروه خیریه‌ای راه‌اندازی کرده و به نیازمندان شهر خود کمک می‌کند.

خدابخشیان می‌گوید:«گاهی کمک‌هایی که به دست ما می‌رسد رقم بسیار اندکی دارد. اما همین کمک کم هم برای ما ارزشمند است. دریایی است که قطره قطره جمع شده و گره بزرگی را در زندگی یک نیازمند باز می‌‌کند.»

 

مثل یک خانواده

پیوند مهر یا همان گروه داوطلبی اهدای جهیزیه به نیازمندان در اصفهان از دهه 80 فعالیت جدی خود را آغاز کرده است.

در این سال‌ها خانواده‌های زیادی بعد از بررسی و تحقیق تحت پوشش دیگر حمایت‌های خیران هلال ‌احمر هم قرار گرفته‌اند.

«شهریار انصاری» رئیس شعبه هلال ‌احمر شهرستان اصفهان می‌گوید:«فعالیت‌های گروه پیوند مهر کاملا داوطلبی است و به همت خیران انجام می‌شود.

ما در هلال‌ احمر هم پشتیبانی‌های لازم برای انجام این امور را انجام می‌دهیم. در صورت نیاز خودرو در اختیارشان می‌گذاریم و فضایی برای نگهداری از اقلام تهیه شده. کارهای داوطلبی در هلال ‌احمر حدومرزی ندارند و هر فعالیتی که بتواند آلام مردم را کاهش دهد و از درد و رنج آنها کم کند در دایره فعالیت‌های داوطلبی ما می‌گنجد.»

مرجع بودن هلال ‌احمر برای فعالیت‌های داوطلبی و جمع کردن خیران در کنار هم، باعث شده تا گروه‌ها و خیران مختلف بتوانند ارتباط‌های مستمری با هم  پیدا کنند. برای مثال وقتی نیازمندی در گروه تأمین جهیزیه شناسایی می‌شود که نیاز به حمایت درمانی هم دارد، به خیران و گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند هم معرفی می‌شود.»

از مددجویانی می‌گوید که در دهه‌های گذشته در مرکز کودکان بی‌سرپرست هلال ‌احمر نگهداری می‌شدند و حالا که به دوران جوانی و بزرگسالی رسیده‌اند، گروه‌های داوطلبی جمعیت به تأمین نیازهایشان کمک می‌کنند: «یکی از افرادی که از کودکی در شیرخوارگاه هلال ‌احمر اصفهان زندگی می‌کرد و برای تأمین جهیزیه به مشکل برخورده بود، با حمایت خیران همین گروه توانست وسایل مورد نیاز برای زندگی مشترکش را تأمین کند.

خیران در این مشارکت تنها کمک‌حال این فرد نبودند بلکه مثل خانواده‌ای که نگران آغاز زندگی تازه برای فرزندش هستند، این جوان را حمایت کردند و به خانه و زندگی خود فرستادند. این حمایت‌های دلسوزانه است که کار داوطلبی در هلال ‌احمر را ارزشمند می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.