جنگ یمن پایان می‌یابد؟

آمریکا از حمایت خود از عربستان دست کشید؛ آیا این پیام حسن‌نیت برای ایران است؟

 جو بایدن در روزهای اخیر دو تصمیم مهم درباره روابط آینده ایالات متحده با برخی هم‌پیمانان آمریکا در منطقه خلیج‌فارس گرفته که بیش از همه بر دو کشور امارات و عربستان تأثیر می‌گذارد

شهروند آنلاین: در حالی که هنوز صفرشدن تعرفه صادرات آلومینیوم امارات به آمریکا اجرایی نشده بود، بایدن دستور داد این تعرفه به همان رقم پیشین ۱۰درصد بازگردد؛ ضربه‌ای بزرگ به صنعت تولید آلومینیوم امارات متحده عربی که حدود ۱۴درصد صادرات غیرنفتی آن را تشکیل می‌دهد. این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس سال ۲۰۱۹ رقمی حدود ۱.۳میلیارد دلار آلومینیوم به آمریکا صادر کرد.
همزمان با دستور بایدن به بازگشتن تعرفه ۱۰درصدی با هدف حمایت از تولیدکنندگان آلومینیوم در آمریکا، رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان داد قرارداد فروش ۵۰ فروند جنگنده لاکهید مارتین به امارات هم موقتا متوقف شود.
از سوی دیگر بایدن با حضور در وزارت امور خارجه از سیاست خارجی جدید این کشور رونمایی و در بخشی از آن به جنگ یمن هم اشاره کرد. بایدن با تأکید بر اینکه جنگ یمن باید تمام شود، گفت: «آمریکا دیگر از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که باعث مرگ ۱۰۰هزار یمنی و آواره‌شدن هشت میلیون نفر شده‌اند، حمایت نمی‌کند. ما فروختن سلاح را به این کشورها متوقف می‌کنیم.»

آیا هدف از توقف جنگ یمن ارسال پیام حسن نیت به تهران است؟
در پاسخ به این پرسش شارل أبی نادر در المیادین نوشت که می‌توان گفت جو بایدن با مانور در مورد توقف جنگ علیه یمن از طریق تعلیق معاملات سلاح با عربستان و امارات و به راه‌انداختن جو رسانه‌ای از طریق اشتباه‌خواندن مسیر جنگ یمن سعی دارد پیام حسن نیت خود را برای ایران ارسال کند، در حالی که اندکی عقب‌نشینی در پیام خود دارد و آنها فکر می‌کنند که شاهد عقب‌نشینی متقابلی از سوی ایران هم باشند.
طبعا ایران به خوبی از این موضع آمریکا آگاه است و مسیری را که دولت بایدن در این درگیری یا مذاکره حساس در نظر دارد، می‌شناسد. با این حال دو گرایش خود را حفظ می‌کند: اول آنکه خط قرمز ایران که از آن چشم‌پوشی نمی‌کند، رفع تحریم‌های آمریکاست تا در ادامه ایران هم به تعهداتش در برجام بازگردد. دوم، ایران جنگ یمن را یک تجاوز کامل می‌داند که تعدی به قانون بین‌المللی و حق ملت‌هاست و باید به زودی و بدون امتیازدهی از سوی یمن یا ایران متوقف شود. همان طور که ایران به خود اجازه نمی‌دهد در مورد موضوع یمن و به زیان فرزندان این خاک که در برابر تجاوز خارجی پیروز شده‌اند، چانه‌زنی و معامله کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.