بر یمن چه گذشت؟

بزرگ‌ترین جنایت انسانی و جنگ در یمن اتفاق می‌افتد. جنگی که با ائتلاف عربستان سعودی در مارس 2015 شدت گرفته و همچنان ادامه دارد. اکنون فقیرترین کشور عرب منطقه، صحنه زد و خورد قدرت‌های محلی و بین‌المللی شده است و اما جنگ چگونه آغاز شد؟
پس از بهار عربی، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن مجبور شد در سال 2011 قدرت را به معاونش عبدالربه منصور الهادی واگذار کند. اما این انتقال قدرت سیاسی با شکست مواجه شد. بیکاری، کمبود غذا، بمب‌گذاری‌های انتحاری و اقدامات جدایی‌طلبان در جنوب یمن همه به جنگ منجر شد. یک طرف مخاصمه گروه شیعی حوثی‌ و هواداران علی عبدالله صالح بودند و در سوی دیگر نیروهای وفادار به دولت هادی.
سال 2014، حوثی‌ها صنعا، پایتخت یمن را اشغال کرده که باعث فرار هادی به عربستان شد. عربستان که عملیات حوثی‌ها را تهدیدی جدی علیه خود می‌دید، ایران را متهم کرد که از حوثی‌ها حمایت می‌کند، ولی ایران این اتهام را رد کرد.
عربستان یک ائتلاف تشکیل داده و یک کمپین نظامی را آغاز کرد که بیش از 10هزار کشته و 3 میلیون نفر آواره بر جای گذاشت.
کشورهای عضو ائتلاف به عربستان کمک تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیکی کردند، اما این ائتلاف نتوانست شمال کشور از جمله صنعا را پس گرفته و هادی را به قدرت برگرداند.
اکنون نیروهای القاعده در شبه جزیره عرب و داعش قسمت‌هایی از جنوب را اشغال و به پایگاه قدرت دولت هادی در عدن هم حمله کرده‌اند.
مردم عادی بیشترین بار فجایع جنگ را به دوش می‌کشند: ویرانی منازل مسکونی و محدودیت واردات غذا و سوخت یعنی بدون کمک‌های بشردوستانه، 17 میلیون یمنی با قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. وبا شیوع یافته و حمله هوایی عربستان کنترل وبا را سخت‌تر کرده است. فاضلاب و زباله در خیابان‌های تحت کنترل حوثی‌ها بیداد می‌کند و دوسوم یمنی‌ها به آب تمیز دسترسی ندارند. در نهایت تلاش برای پایان مناقشات بی‌ثمر مانده و از آنجا که هیچ‌کدام از طرفین کوتاه نمی‌آیند، یمن در بلاتکلیفی و بن‌بست گیر کرده است.
منبع: الجزیره
مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.