داروی نِقرس، درمان کرونا؟

تحقیقات جدید در برزیل نشان داد داروی نقرس بستری شدن در بیمارستان و مرگ در میان بیماران کووید-19 را کاهش می‌دهد

«کلشی‌سین» دارویی ارزان قیمت برای درمان نقرس است که تحقیقات جدید در کشوری که هجوم کووید-19 در آن چشمگیر بوده، نشان از کارایی آن در مقابله با این بیماری دارد. محققان می‌گویند این دارو بستری شدن در بیمارستان و مرگ در میان بیماران کووید-19 را بیش ار 20 درصد کاهش می‌دهد و می‌تواند نیاز به اکسیژن اضافی را به نحوی چشمگیر کاهش دهد.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: مشخص شده است دارویی ارزان‌قیمت که معمولا برای درمان نقرس استفاده می‌شود، توانایی کاهش چشمگیر مدت زمان بستری شدن در بیمارستان برای بیماران کووید-19 و نیاز به اکسیژن اضافی را دارد.

نتایج تحقیقی جدید درباره «کلشی‌سین» که در برزیل انجام و پس از آزمایشی بین‌‌المللی، در روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که این دارو بستری شدن در بیمارستان و مرگ در میان بیماران کووید-19 را بیش ار 20 درصد کاهش می‌دهد.

محققان از کلشی‌سین، که برای درمان بیماری‌های روماتیسمی استفاده می‌شود، استقبال کردند؛ دارویی خوراکی که در آزمایشی هم که استان کِبِک و نیکوکاران در کانادا انجام دادند، مشخص شد در درمان کووید-19 در شرایط سرپایی تواناست.

آخرین آزمایش، که بنیادها و مقامات برزیلی آن را پشتیبانی کرده‌اند، نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند واکنش التهابی بدن را کاهش دهد و به جلوگیری از آسیب دیدن سلول‌های دیواره رگ‌های خونی کمک کند.

نتایج تحقیقی جدید درباره «کلشی‌سین» که در برزیل انجام و پس از آزمایشی بین‌‌المللی، در روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که این دارو بستری شدن در بیمارستان و مرگ در میان بیماران کووید-19 را بیش ار 20 درصد کاهش می‌دهد.

طبق گزارشی در مورد کارآزمایی بالینی کوچک که در مجله آنلاین RMD Open  و مجله British Medical منتشر شده است، مکانیسم عمل هر چه باشد، به نظر می‌رسد که کلشی‌سین برای درمان بیماران مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان مفید است.

محققان افزودند این دارو عوارض جانبی جدی مانند آسیب قلبی یا کبدی یا سرکوب سیستم ایمنی ندارد؛ عوارضی که بعضی اوقات برخی داروهای دیگر که برای درمان کووید-19 به کار گرفته می‌شوند، به دنبال دارند.

آنان اضافه کردند کاهش نیاز به اکسیژن‌درمانی و مدت‌زمان بستری در بیمارستان نه تنها برای بیماران خوب بود، بلکه باعث کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و نیاز به تخت‌های بیمارستانی شد.

با این حال، آنان همچنان محتاطانه می‌گویند که فقط تعداد کمی از بیماران در این آزمایش حضور داشتند و آنان نتوانستند تشخیص دهند که آیا کلشی‌سین ممکن است از نیاز به مراقبت‌های ویژه جلوگیری کند یا خطر مرگ را کاهش دهد.

کشور برزیل به‌شدت از همه‌گیری کرونا متأثر شده است و این در حالی است که کارکنان خدمات بهداشتی در بزرگ‌ترین ایالت این کشور پس از افزایش شدید موارد ابتلا به کووید-19، خواهان کمک و منابع اکسیژن هستند.

در حالی که از کلشی‌سین برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های التهابی استفاده شده است، که از مشخصه‌های برخی از موارد ابتلا به کووید-19 است، محققان می‌خواستند دریابند آیا استفاده از آن می‌تواند نیاز به اکسیژن اضافی یا ماندن طولانی‌مدت در بیمارستان‌ها را کاهش دهد.

این تحقیق بین ماه آوریل و آگوست سال گذشته انجام شد؛ زمانی که 75 بیمار کووید-19 متوسط ​تا شدید که در بیمارستان بستری بودند، به‌طور تصادفی برای دریافت سطوح مختلف کلشی‌سین نامزد شدند.

علاوه بر کلشی‌سین، داروهای دیگری هم در برابر کرونا آزموده شده‌اند؛ از جمله دگزامتازون، پلاسمای نقاهت که از بیماران بهبودیافته کرونا گرفته شده است؛ آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که برای درمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، استفاده شد؛ داروی ضد التهاب توسیلیزومب و آسپرین.

نتایج بر اساس بررسی 72 بیمار بود. در این آزمایش مشخص شد میانگین مدت‌زمانی که بیماران به اکسیژن‌درمانی نیاز دارند برای افرادی که با کلشی‌سین اضافی درمان شدند، چهار روز بود، در حالی که برای کسانی که نوع استاندارد درمان را دریافت کردند، 6 روز و نیم بود.

متوسط ​​مدت اقامت در بیمارستان برای گروه کلشی‌سین هفت روز بود؛ در حالی که برای گروه دیگر 9 روز بود.

از آغاز هجوم کووید-19 تاکنون، داروهای بسیاری مقابل آن به‌ کار گرفته شده است که گاهی نتیجه‌بخش بوده و جان‌ها را نجات داده است و گاهی هم نه‌چندان امیدوارکننده.

علاوه بر کلشی‌سین، دارویی ضد التهاب، که اغلب برای درمان نقرس استفاده می‌شود؛ داروهای مهم دیگری هم در این راه آزموده شده‌اند؛ از جمله دگزامتازون، پلاسمای نقاهت که از بیماران بهبودیافته کرونا گرفته شده است؛ آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که شرکت Regeneron ساخته و برای درمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، استفاده شد؛ داروی ضد التهاب توسیلیزومب و آسپرین.

آزمایش‌ها نشان داد دگزامتازون، درمانی ارزان برای التهاب، زندگی بیماران بدحال کرونایی را نجات می‌دهد. پیشتر پروفسور مارتین لندری، بنیان‌گذار «Recovery programme» -بزرگ‌ترین آزمایش تصادفی داروهای کووید-19 در جهان- که تابستان گذشته خاصیت ضدکرونایی این دارو را نشان داد، گفت تخمین زده می‌شود کشف اثربخشی داروی دگزامتازون (داروی ضد التهاب) موجب نجات حدود 650 هزار زندگی در سراسر جهان شده است. او به Observer  گفته بود فقط در انگلیس، دگزامتازون از بیش از 12هزار مرگ جلوگیری کرده است.

پلاسمای خون نقاهت هم از کسانی که از کووید-19 بهبود می‌یابند، گرفته می‌شود و دارای آنتی‌بادی‌هایی است که ممکن است به دیگران در مبارزه با بیماری‌ها کمک کند. به‌طور گسترده‌ در ایالات متحده از آن استفاده می‌شود، گرچه دانشمندان هنوز نمی‌دانند آیا این ماده موثر است یا چه کسی بیشتر از آن سود می‌برد.

آنتی‌بادی‌های مونوکلونال هم آنتی‌بادی‌هایی مصنوعی است که شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی Regeneron   ساخته و برای معالجه دونالد ترامپ استفاده شد. هنوز مشخص نیست که در کدام مرحله از بیماری باید آنها را تجویز کرد.

توسیلیزومب داروی ضد التهاب آرتریت است که تصور می‌شود نویدبخش است، اگرچه مزایای دقیق آن ناشناخته است؛ همچنین گران است.

آسپرین هم عامل رقیق‌کننده خون است که ممکن است به کاهش لخته خون در ریه‌ها کمک کند؛ لخته‌شدن خون عارضه‌ای نگران‌کننده در برخی موارد کووید-19 است.

منبع: گاردین

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.