در جست‌و‌جوی کوهنوردان قله ناز و کاهار

عملیات شبانه امدادگران در آماده‌باش هلال احمر برای نجات محبوسان ارتفاعات البرز

4 کوهنورد در ارتفاعات کاهار و ناز گرفتار شدند. این کوهنوردان که در دو گروه ۲ نفره بودند، پس از صعود به دو قله ناز و کاهار گرفتار کولاک و برف شده‌اند. دو تیم کوهنورد، در تماس‌های جداگانه از جمعیت هلال احمر البرز کمک خواستند. کمک‌خواهی این کوهنوردان، ماموریت نجات دیگری پیش روی امدادگران قرار داد. تیم‌های نجات از بامداد یکشنبه ماموریت یافتند تا منجی این دو گروه گرفتار برف و بهمن شوند.

امدادگرانی که عصر یکشنبه هم در یک عملیات سخت دیگر معجزه زندگی کارمندان شرکت توزیع برق استان البرز بودند. در حالی که هیچ امیدی به نجات این مردان نبود سرخپوشان البرزی ۳ کارمند برق را از  اعماق بهمن روستای ناریان طالقان بیرون آوردند.

بی‌توجه به هشدارها

شرایط جوی و هشدارهای هواشناسی را نادیده گرفتند وچشمشان را روی احتمالات بستند. نه سقوط بهمن را جدی گرفتند و نه برف و کولاک و مه غلیظ را. کوله‌شان را بستند و رفتند. دو گروه بودند. 2 کوهنورد به سمت قله ناز رفتند و صعود کردند. اما در مسیر برگشت با کولاک و برف روبه رو شدند که در جان پناه قله ناز اتراق کرد.

۲ کوهنورد دیگر هم مقصدشان قله کاهار بود. آنها هم صعود کردند. اما در مسیر بازگشت مه غلیظ، بهمن‌های متعدد و بارش سنگین برف، اجازه ادامه حرکت  نمی‌داد. به اجبار در درون چادر کوهستان مستقر شدند و از مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان البرز درخواست کمک کردند.

اعزام نجاتگران

صبح یکشنبه یک تیم ۷ نفره امداد‌و‌نجات کوهستان جهت ارزیابی شرایط به محل اعزام شدند. آب و هوا نامساعد بود. ادامه جست‌و‌جو برای تیم‌های اعزامی میسر نبود. نجاتگران نتوانستند صعود کنند و به ناچار به پایگاه بازگشتند و بصورت آماده‌باش درآمدند.
همزمان با درخواست کمک‌خواهی این تیم‌های صعود کننده به دو قله، یک گروه ۱۴ نفره از کوهنوردان هیئت کوهنوردی استان البرز به همراه نجاتگران هلال احمر از بامداد یکشنبه در آماده‌باش قرار دارند تا در صورت شرایط مناسب به دو قله ناز و کاهار صعود کنند.

عملیات شبانه

این در حالی است که با توجه به شرایط برفی و مه آلود منطقه امکان اعزام بالگرد هم به ارتفاعات ناز و کاهار وجود نداشت. در صورتی که هوا و شرایط جوی مناسب شود قرار است امدادرسانی با بالگرد صورت گیرد.
با توجه به قطع بارش‌ها، ۲ تیم در حال تجهیز و آماده سازی مجدد جهت اعزام به منطقه هستند تا در صورت امکان صعود و عملیات نجات شبانه انجام شود.

۵ ساعت عملیات در دل کوه‌های یخی

 محمد باقر خلفی مدیر عامل هلال احمر البرز در این رابطه می‌گوید: « دو گروه مختلف کوهنوردان از شامگاه شنبه در جان پناه قله ناز و درون چادری در نزدیک قله کاهار در برف و بوران گرفتار شدند. این کوهنوردان صعود را انجام دادند اما به دلیل وضعیت نامساعد جوی و سقوط بهمن‌های متعدد امکان بازگشت برای آنها میسر نشد.»

خلفی گفت: «به منظور امدادرسانی و نجات کوهنوردان ۲ تیم امداد و نجات به سمت این ۲ قله اعزام شدند. اما به دلیل بافت پودری برف، باوجود تلاش پنج ساعته امدادرسانی بی‌نتیجه بود.»

اکنون با توجه به قطع بارش ها و مساعد شدن وضعیت جوی تیم‌های آماده‌باش برای نجات اعزام شدند.

خلفی گفت: «هماهنگی لازم برای استفاده از بالگرد برای نجات کوهنوردان در صورت نجات پیدا نکردن در دستور کار قرار گرفته شد.»

دو قله مرتفع

قله کاهار با ارتفاع ۴۰۵۰ متر در حاشیه غربی استان البرز بخش آسارا روستای کلوان قرار دارد.

قله کاهار پس از ارتفاعات مرتفع منطقه علم کوه و قلل منطقه طالقان از جمله سیالان، شاه البرز و خشکه چال، یکی از مرتفع‌ترین قله‌های البرز غربی است.
قله ناز به ارتفاع ۴۱۰۸ متر بعد از شاه البرز از مهمترین قلل منطقه طالقان به شمار می‌آید که در شرق البرز غربی قرار دارد و از جنوب به دره چالوس و از شمال به طالقان منتهی می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.