در مورد همه مسائل برجام حتی کاما و ویرگول‌های آن گفت‌وگو شده است

خطیب‌زاده: «وزارت امور خارجه در سفر رئیس مجلس به روسیه همکاری حداکثری را داشت»

 اینکه آمریکا در مورد یمن می‌خواهد مسیر اشتباه گذشته را جبران کند و چک سفید امضایی که برای کشتار مردم یمن به عربستان داده را پس بگیرد، اگر مانور سیاسی نباشد، به حل بحران یمن کمک می‌کند.

شهروندآنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نباید سفر رئیس مجلس به روسیه تحت حاشیه قرار بگیرد، گفت: «در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه حداکثر همکاری و همراهی بین وزارت امور خارجه و مجلس وجود داشته است.»

 سعید خطیب‌زاده  در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امورخارجه عراق به ایران و حامل‌بودن پیام برای ایران از سوی او خاطرنشان کرد: «این سفر در ادامه رایزنی‌های دو کشور بود. بحث اقتصادی، مراودات مرزی و پیگیری ترور سردار سلیمانی دستور کار این سفر بود که در این موارد ملاقات‌های خوبی انجام شد. ادامه همکاری‌ها در کمیسیون مشترک هم در این سفر بررسی شد.»

نکات مهم نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه چنین است: 

جمهوری اسلامی ایران در برجام فضای لازم را برای جبران مسیر گذشته آمریکا و نقض‌هایی که اروپایی‌ها داشتند، فراهم کرده است.

منتظر اقدام طرف مقابل به کلیه تعهدات‌شان می‌مانیم. ما عضو برجام هستیم و آنها بودند که میز مذاکره را ترک کردند. ما پشت میز هستیم و هر وقت به میز برگشتند، آن وقت درباره مسائل حرف می‌زنیم.

سه کشور اروپایی شریک نقض تعهدات آمریکا در برجام هستند و نتوانستند به تعهدات‌شان عمل کنند اما جوسپ بورل و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام نیز هستند. آنچه وزیر امورخارجه درباره نقش بورل گفت، یادآور نقش تسهیل‌کننده اتحادیه اروپا در مسیر برجام است. گفت‌وگوها در حال انجام است و انجام هم شده است.

اروپا می‌تواند نقش سازنده داشته باشد و مسیر غلط گذشته را در این برهه جبران کند.

قالیباف که جای خود را دارد. حتی اگر یک تاجر هم بخواهد سفری برود و از ما کمک بخواهد، وزارت امور خارجه تسهیلات لازم را فراهم می‌کند. در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و مجلس و وزارت امور خارجه وجود داشت.

اینکه آمریکا در مورد یمن می‌خواهد مسیر اشتباه گذشته را جبران کند و چک سفیدامضایی که برای کشتار مردم یمن به عربستان داده را پس بگیرد، اگر مانور سیاسی نباشد، به حل بحران یمن کمک می‌کند.

تمامی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس است و با اطلاع و خبر این نهاد بین‌المللی است. پرونده‌ای مربوط به گذشته بوده که مختومه شده است. دو درخواست دسترسی سال گذشته و امسال براساس ادعای مطرح‌شده داشتند که نیازمند پاسخ فنی است. بنابراین این مسأله جدیدی نیست. همواره پاسخ‌های ایران هم فنی و دقیق بوده است.

باید آمریکا به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 بازگردد. این مسأله هم انتخابی نیست که بخواهد کدام‌ها را اجرا کند و کدام‌ها را اجرا نکنند.

ایران باید نفت خود را بفروشد که این یک زنجیره است یعنی بتواند نفت خود را حمل کرده و آن را انتقال دهد، محموله‌اش را بیمه کند و پولش را هم بگیرد. آمریکا باید به شکل موثر به تعهدات خود بازگردد.

برجام نیازمند میانجیگر نیست. در مورد همه مسائل برجام حتی کاما و ویرگول‌های آن رایزنی و گفت‌وگو شده است. طرف مقابل می‌تواند به راحتی به تعهداتی که درباره آن مذاکره و آنها را قبول کرده‌اند، بازگردد. ضمن اینکه اروپا باید به تعهدات خود بازگردد. ما می‌ترسیم یک روز یکی دیگر مدعی میانجیگری میان ایران و اروپا شود.

آنچه دیروز (توسط بایدن)گفته شد، بلافاصله خودشان اصلاح کردند و گفتند دقیق نبوده است. این نشان می‌دهد در دولت آمریکا یک سردرگمی وجود دارد.

ریشه بحران یمن تجاوز عربستان به این کشور است. اگر عربستان کشتار را متوقف کند، فردا ترک مخاصمه انجام می‌شود. همان طور که ایران مساعی جمیله خود را به کار گرفته، عربستان و امارات هم می‌توانند این کار را انجام دهند ولی درباره آینده یمن باید گروه‌های یمنی  خودشان تصمیم‌گیری کرده و مذاکره کنند.

اینکه در جلسه وزرای سه کشور اروپایی و همتای آمریکا چه گذشته، به ما ربطی ندارد و ما هم سوال نمی‌کنیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، اجرای موثر برجام است. البته تماس‌هاس مکرر و مرتب میان طرف‌ها بوده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.