ویروس چند قدم جلوتر از واکسن‌ها؟

تحقیقات می‌گوید: کارایی واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا در برابر کووید-19 آفریقای جنوبی فقط 10 درصد

در برابر هجوم کووید-19 واکسن‌ها قد علم کردند، اما ویروس هم بیکار ننشست و هر روز به رنگی درآمد تا مسیر درمان آنقدرها هم هموار نباشد. واکسن‌ها چند گام از ویروس عقبند؟ اکنون تحقیقات جدید درباره یکی از این واکسن‌ها حاکی از تأثیر کم آن در برابر انواع جدید کووید-19 است. تحقیقات دانشگاه ویتواترزراند آفریقای جنوبی و دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا فقط 10 درصد حرف برای گفتن در مقابل ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی، دارد؛ نوعی که به گفته دانشمندان باعث درصد بسیار بالایی از آلودگی‌های فعلی در این کشور است. حالا آفریقای جنوبی تزریق این واکسن را به حالت تعلیق درآورده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: ویروس چند قدم جلوتر از واکسن‌ها؟ شرکت داروسازی آسترازنکا روز شنبه گفت که بر اساس داده‌های اولیه یک آزمایش، به نظر می‌رسد واکسن این شرکت با دانشگاه آکسفورد محافظت محدودی در برابر بیماری خفیف ناشی از نوع کووید-19 آفریقای جنوبی ارایه می‌دهد.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تحقیقات دانشگاه ویتواترزراند آفریقای جنوبی و دانشگاه آکسفورد نشان داد که اثر این واکسن به‌طور چشمگیری در برابر نوع ویروس کرونای آفریقای جنوبی کم است.

در میان اَشکال مختلف ویروس کرونا، اکنون انواع موسوم به انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی بیشتر توجه و نگرانی دانشمندان و متخصصان بهداشت عمومی را برانگیخته است؛ انواعی که به نظر می‌رسد با سرعت بیشتری نسبت به بقیه گسترش می‌یابند.

سخنگوی شرکت آسترازنکا گفت: «دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا تطبیق و اصلاح واکسن را علیه نوع آفریقای جنوبی آغاز کرده‌اند و به‌سرعت پیشرفت می‌کنند تا برای واکسیناسیون پاییز آماده باشد.»

سخنگوی شرکت آسترازنکا در پاسخ به گزارش فایننشال تایمز گفت: «در این آزمایش کوچک، داده‌های اولیه نشان از اثر محدود در برابر ویروس  B.1.351آفریقای جنوبی داشت.»

این روزنامه گفته است هیچ کدام از حدود ۲هزار شرکت‌کننده در این آزمایش، بستری نشده‌اند یا جان‌شان را از دست نداده‌اند.

سخنگوی آسترازنکا گفت: «با این حال، با توجه به اینکه افراد بزرگسالان سالم و جوان بودند، ما نتوانسته‌ایم به‌درستی اثر آن را در برابر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان مشخص کنیم.»

این شرکت گفت معتقد است واکسنش می‌تواند مبتلایان را در برابر بیماری شدید محافظت کند، با توجه به اینکه فعالیت آنتی‌بادی خنثی‌کننده با واکسن‌های دیگر کووید-19 برابر است که محافظت در برابر بیماری شدید را نشان داده است.

فایننشال تایمز گفت این آزمایش که 2هزار و 26 نفر در آن شرکت کردند، که نیمی از آنان گروه پلاسیبو یا دارونما را تشکیل می‌دادند، هنوز باید بررسی شود.

سخنگوی شرکت آسترازنکا گفت: «دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا تطبیق و اصلاح واکسن را علیه نوع آفریقای جنوبی آغاز کرده‌اند و به‌سرعت پیشرفت می‌کنند تا برای واکسیناسیون پاییز آماده باشد.»

روز جمعه آکسفورد گفت که واکسنش در برابر ویروس کرونای انگلیسی مثل سایر انواعِ در گردشِ ویروس کرونا عمل می‌کند.

BBCNEWS هم گزارش داد دانشمندان می‌گویند آزمایش‌های اخیر نشان داده واکسن آکسفورد/آسترازنکا حداقل محافظت را در برابر بیماری خفیف کرونا از نوع آفریقای جنوبی ارایه می‌دهد.

در این مطالعه‌ جدید حدود 2هزار نفر که به‌طور متوسط ​​31 سال داشتند، شرکت کردند.

پروفسور سارا گیلبرت، هدایت‌کننده تولید واکسن آکسفورد، گفت که واکسن‌ هنوز در برابر  بیماری‌ شدید کارایی دارد. او گفت: «تولیدکنندگان تا پاییز واکسن را برای مبارزه با نوع آفریقای جنوبی اصلاح خواهند کرد.»

بیش از 100 مورد از گونه آفریقای جنوبی در انگلیس پیدا شده است.

ویروس چند قدم جلوتر از واکسن‌ها؟
Photograph: Gareth Fuller/AP

کارایی آکسفورد در برابر جهش کرونا، فقط 10 درصد

محققان می‌گویند واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا حدود 10 درصد در برابر نوع کووید-19 آفریقای جنوبی از افراد محافظت می‌کند.

وزیر بهداشت انگلستان گفت تزریق سالانه واکسن کووید-19می‌تواند برای بسیاری از افراد عادی شود و این در حالی است که دانشمندان تلاش می‌کنند یک قدم جلوتر از جهش‌های ویروس باشند.

پروفسور شبیر مهدی از دانشگاه ویتواترزراند که این آزمایش را هدایت کرد به برنامه امروز رادیو BBC 4 گفت: «با وجودی که این آزمایش در مقیاسی کوچک بود، به این منظور طراحی شد تا تعیین کند آیا این واکسن حداقل 60 درصد اثر در برابر بیماری کووید-19 در هر درجه‌ای از شدت دارد یا نه. نتیجه‌ای که اکنون از آزمایش این واکسن در برابر نوع آفریقای جنوبی به دست آمده است تأثیر 10 درصدی است»

او افزود: «واضح است که این میزان از 60 درصد خیلی دور است. حتی اگر تحقیق بزرگ‌تری هم انجام شود، بعید است که این واکسن حتی 40 یا 50 درصد تأثیر در برابر این نوع ویروس نشان دهد. آنچه واقعا نتایج مطالعه به ما می‌گوید این است که در یک گروه سنی نسبتا جوان با شیوع بسیار کم بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و … واکسن در برابر بیماری خفیف تا متوسط ​​محافظت نمی‌کند.»

این خبر باعث نگرانی شده است که واکسن‌های موجود برای خاتمه بخشیدن به بحران کرونا کافی نیستند و تولیدکنندگان در حال کار روی نسخه‌های جدیدی هستند که در برابر انواع مختلف کووید-19 ایمنی ببخشد.

آفریقای جنوبی استفاده از واکسن آکسفورد را به حالت تعلیق درآورد

گاردین به نقل از رویترز گفت که وزیر بهداشت آفریقای جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد این کشور استفاده از واکسن دانشگاه آکسفورد/ آسترازنکا را در برنامه واکسیناسیون خود متوقف می‌کند.

زولی مکهیزه، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی این تصمیم را بعد از نتایج آزمایشی اعلام کرد که نشان داد واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا محافظت محدودی در برابر بیماری خفیف ناشی از ویروس کرونای 501Y.V2 که اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، نشان می‌دهد.

محققان هشدار داده‌اند که تمرکز واکسن‌ها باید از مصونیت جمعی به سمت محافظت از افراد در بیمارستان و در برابر مرگ منتقل شود.

محققان می‌گویند واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا حدود 10 درصد در برابر نوع کووید-19 آفریقای جنوبی از افراد محافظت می‌کند. این خبر باعث نگرانی شده است که واکسن‌های موجود برای خاتمه بخشیدن به بحران کرونا کافی نیستند و تولیدکنندگان در حال کار روی نسخه‌های جدیدی هستند که در برابر انواع مختلف کووید-19 ایمنی ببخشد.

آکسفورد/آسترازنکا برای افراد بالای 65 سال چقدر موثر است؟

در حالی که آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) و آژانس دارویی اروپا واکسن دانشگاه آکسفورد/آسترازنکا را برای همه بزرگسالان تصویب کرده‌اند، آلمان، فرانسه و 6 کشور اروپایی دیگر این واکسن را فقط برای افراد زیر 65 سال و بلژیک و ایتالیا برای افراد زیر 55 سال توصیه کرده‌اند. در این میان، کشور سوییس این واکسن را برای هیچ کس توصیه نمی‌کند. چرا ناظران و تأییدکنندگان مختلف، تصمیم‌های متفاوتی می‌گیرند؟

مشکل این است که در آزمایش‌های مربوط به این واکسن فقط 660 نفر از افراد 65 ساله یا بالاتر- 6 درصد از شرکت‌کنندگان- حضور داشته‌اند.

نماینده برخی از گروه‌ها در مطالعات و آزمایش‌ها کمتر است که امری است اجتناب‌ناپذیر؛ آزمایش‌های فایزر فقط 4 درصد از نژاد آسیایی را شامل می‌شد؛ هیچ کس بیش از 89 سال نداشت. اما حضور تعداد بسیار کمی از افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستند، مایه تأسف است.

بسیاری از آژانس‌های نظارتی به این نتیجه رسیدند که شواهد در مورد افراد مسن ناکافی بود، اما آنان قاطعانه نگفتند که واکسن آکسفورد کم‌اثر است؛ آنچه البته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، مدعی آن شد.

MHRA  (آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی) گفت برخلاف گفته‌ها، هیچ مدرکی درباره ایمنی وجود ندارد: «چیزی وجود ندارد که نشان‌دهنده نبود ایمنی باشد.»

شواهدی در مورد افراد مسن از تحقیقی در ایالات متحده به‌دست می‌آید که ممکن است تصمیمات آینده را تغییر دهد.

منابع: گاردین و BBCNEWS

اینجااینجااینجااینجااینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.