از نماینده مجلس تا عضو شورا؛ غیرفوتبالی‌های انتخابات فوتبال!

افراد غیرفوتبالی در انتخابات فدراسیون فوتبال اسفندماه هم حضور دارند

با وجود تأکیدهای فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر اداره این فدراسیون در ایران توسط افراد متخصص اما همچنان شاهد حضور غیرفوتبالی‌ها در انتخابات اسفندماه خواهیم بود.

بعد از برگزاری جلسات مختلف طی روزهای گذشته در نهایت طی ساعت‌های اولیه بامداد امروز (دوشنبه) سایت فدراسیون فوتبال اسامی افرادی را که صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات این فدراسیون تأییدشده، منتشر کرد.

حذف برخی افراد سرشناس مثل حیدر بهاروند، سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال به خاطر موضوع بازنشستگی و تعدادی دیگر از مدیران کنونی فدراسیون حواشی زیادی را ایجاد کرده است. در کنار این موضوع اما حضور افراد غیرفوتبالی که نام‌شان در فهرست تأیید صلاحیت‌ها قرار گرفته قابل تأمل است.

یکی از موضوعاتی که فیفا همواره روی آن تأکید داشته و بحث طولانی‌شدن اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران هم به خاطر آن بود، عدم دخالت و حضور افراد غیرفوتبالی بوده و هست. فیفا همواره تأکید دارد انتخابات فوتبال در فضای کاملا باز و آزاد برگزار شود و همه افراد بتوانند در آن شرکت کنند تا این رشته به دست فوتبالی‌ها بیفتد، اما ظاهرا برخی افراد غیرفوتبالی که چندین سال است وارد این رشته ورزشی شده‌اند یا دوست دارند وارد شوند، نمی‌خواهند فضای فوتبال توسط فوتبالی‌ها کنترل شود.

در لیست اعلام‌شده تأیید صلاحیت‌ها نام‌های زیادی از این تیم به چشم می‌خورد. نام‌هایی که در سوابق‌شان نمایندگی مجلس و عضویت در شورای شهر دیده می‌شود. افرادی که حتی شهردار هم بوده‌اند و البته که نام‌شان آنقدر به چشم نیامده و حالا از فضای فوتبال می‌خواهند به شهرت برسند. با مرور لیست تأیید صلاحیت‌شدگان انتخابات به خوبی می‌توان متوجه حضور چنین افرادی شد که البته هم‌اکنون اکثر آنها با داشتن یک پست فوتبالی در هیأت‌های استانی خود را افرادی کاملا فوتبالی می‌دانند.

نمونه بارز این مسأله احسان اصولی‌صفار، نماینده سابق مردم مشهد در مجلس است که اکنون ریاست هیأت فوتبال خراسان‌رضوی را برعهده دارد. عباس صوفی، شهردار سابق همدان و رئیس کنونی هیأت فوتبال این شهر یک نمونه دیگر است. روسای هیأتی مثل طهمورث حیدری (چهارمحا‌ل‌وبختیاری)، منصور بیک‌وردی (البرز)، حسین باجیوند (قزوین)، حسین نیرویار (آذربایجان‌غربی) و… نیز از این دست هستند که به واسطه ریاست‌شان بر هیأت‌های فوتبال خود را فوتبالی می‌دانند و شایسته حضور در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال.

در بین کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده افرادی مثل علیرضا ابراهیمی (رئیس کمیته اقتصادی بخش ورزش‌های رزمی)، شهامت عباسی (نایب رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی) و…. هم هستند که هیچ تخصص فوتبالی ندارند و به واسطه پستی نه‌چندان مهم در فدراسیون‌های دیگر حالا خود را شایسته مدیریت فوتبال می‌دانند.

از این دست افراد بازهم در لیست بلندبالای کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده فدراسیون فوتبال وجود دارد. در چنین شرایطی مجمع فدراسیون فوتبال باید آگاهانه‌تر از قبل عمل کند و در فضای باز شدن انتخابات توسط فیفا و حضور افراد فوتبالی بسیار زیاد، مهم‌ترین موضوع رأی دادن به متخصص‌های حوزه است تا برای یک‌بار هم که شده مدیرانی که سررشته‌ای از فوتبال ندارند، نتوانند در پست‌های مدیریتی فدراسیون مشغول به کار شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.