تب ١٢٠‌هزار دلاری بیت‌کوین

پیش‌بینی‌های جدی از رشد ١٠ برابری رمزارزها در یک ‌سال آینده خبر می‌دهد

قیمت بیت‌کوین به مرز ١٢‌هزار دلار رسیده است و حالا حرف از رسیدن این ارز دیجیتال به ١٠٠‌هزار دلار و حتی یک‌میلیون دلار است. نخستین دلیل برای هر تغییر شدیدی در شرایط کنونی از خط کرونا می‌گذرد. یکی از تحلیل‌های مورد پذیرش در پاسخ چرایی قدرت‌گرفتن بیت‌کوین شیوع کرونا و قدرت‌گرفتن پرداخت‌های دیجیتال است. این قدرت‌گرفتن پرداخت‌های دیجیتال با شتابی متحول‌کننده در حال تغییر مسیر پول است.
بسیاری بانک‌ها در انتظار تصمیم «بانک مرکزی ارزهای دیجیتال» (CBDC) برای قراردادن فناوری بلاک‌چین بر روی ارزهای ملی هستند. طبیعتا دیجیتالی‌شدن ارزهای ملی به صورت مستقیم دلیلی بر افزایش تقاضا برای بیت‌کوین و حتی دیگر رمزارزهای رایج نیست ولی مسأله اینجاست که به اعتقاد عموم بیت‌کوین قوی‌ترین و فراگیرترین رمزارز جهان است. شاید هنوز رمزارز به جریان‌های اصلی نقل‌وانتقال مالی وارد نشده باشد ولی فرصتی بزرگ برای تاجران کوچک و سرمایه‌گذاران عادی است. کسی پیش‌بینی نمی‌کرد بیت‌کوین در ‌سال ٢٠٢٠ چنین افزایشی داشته باشد و همین باعث شده است که پیش‌بینی‌ها برای آینده بسیار جذاب‌تر و بی‌پرواتر باشد. در ادامه پیش‌بینی‌های مختلفی را از قیمت بیت‌کوین براساس رسانه‌های و دیگر منابع معتبر جهانی می‌خوانیم.

بلومبرگ: پیش‌بینی قیمت ٢٠‌هزار دلاری بیت‌کوین
براساس گزارشی که بلومبرگ در آن قیمت رمز‌ارزها را تا پایان ‌سال ٢٠٢٠ پیش‌بینی کرده است، بیت‌کوین تا مدتی رشد قیمت طلا را همراهی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که بیت‌کوین تا پایان ‌سال با سکته و مانع خاصی روبه‌رو نخواهد شد و سرمایه‌گذاران باید این رمز‌ارز را به‌ عنوان یک سرمایه مهم در کنار نفت خام، طلا و دیگر کالاها بررسی کنند.
بر اساس این گزارش پول نقد تقاضای پیشین خود را در بازار از دست خواهد داد و تجارت‌ها به مرور این نوع پول را از چرخه مالی خود حذف خواهند کرد. این اتفاق به دنبال مسائل مربوط به کووید-١٩ تشدید خواهد شد و از سوی دیگر جذابیت کار با بیت‌کوین افزایش پیدا می‌کند.
در جایی از این گزارش آمده است: «پس از کاهش ٦٠‌درصدی قیمت رمزارز در ‌سال ٢٠١٦، قیمت آن به سقف ٢٠١٣ نزول پیدا کرد. پس از کاهش ٧٥‌درصدی در‌ سال ٢٠١٨، بیت‌کوین طی ‌سال ٢٠٢٠ دوباره از سقف ١٩‌هزار دلار عبور و رکورد ٢٠٠٠‌هزار دلاری را ثبت خواهد کرد.»

سیتی‌‌بانک: رشد بیت‌کوین به ١٢٠‌هزار دلار تا ‌سال ٢٠٢١
موسسه مالی سیتی‌بانک (CitiBank) پیش‌بینی‌های خود را براساس روند تاریخی رشد بیت‌کوین انجام داده است. به گفته «آلیستار میلن» سرمایه‌گذار بریتانیایی، سیتی‌بانک در نموداری که از طریق سیستم پستی فرستاده است، رشد قیمت بیت‌کوین به ١٢٠‌هزار دلار را تا ‌سال ٢٠٢١ پیش‌بینی کرده است. آقای میلن در پیامی توییتری این نمودار را منتشر کرده بود.

مکس کایزه: صعود بیت‌کوین به ١٠٠‌هزار دلار
«مکس کایزه» موسس و مدیرعامل‌ هایزنبرگ کپیتال معتقد است که بیت‌کوین پس از یک کاهش قیمت موقتی، به سمت ١٠٠‌هزار دلار صعود پیدا می‌کند. به عقیده کایزه این انفجار قیمتی بیت‌کوین پس از یک عقب‌نشینی رخ می‌دهد که بیت‌کوین روی قیمت ٢٨‌هزار دلار تجربه خواهد کرد.

پانگزورا: عقب‌نشینی تا ٧هزار دلار و بعد رکوردی تاریخی
گوین اسمیت، مدیرعامل شرکت تحلیل رمزارزهای پانگزورا در مصاحبه‌ای که با فوربز انجام داد، پیش‌بینی کرد که قیمت بیت‌کوین تا مرز ٧‌هزار دلار پایین خواهد آمد. اگر چه در مقاله فوربز خیلی به رشد نرخ این رمزارز توجهی نشده است ولی اسمیت در جایی اشاره می‌کند که این رمزارز در ‌سال ٢٠٢١ در افق جدیدی رکوردشکنی خواهد کرد.

تئوری الیوت ویو: ریزش تا مرز ٣‌هزار دلار
بر اساس نظریه اصلاح ABC یا همان تئوری الیوت ویو، قیمت بیت‌کوین تا پایان ‌سال دچار اصلاحی عظیم می‌شود و تا مرز ٣هزار دلار پایین می‌آید. البته این تئوری از سوی عموم متخصصان بی‌اعتبار شمرده شده است ولی هنوز عده‌ای هستند که با استدلالی از این نظریه معتقدند ریزش شدید نرخ بیت‌کوین تا پیش از پایان ‌سال ٢٠٢٠ حتمی است.

جان مک‌آفی: شوخی یک میلیون دلاری برای بیت‌کوین
خالق شرکت مک‌آفی که حالا سال‌هاست دیگر هدایت شرکت خود را بر عهده ندارد پیش‌بینی‌های عجیب‌و‌غریبی در مورد بیت‌کوین دارد. مک‌آفی چندی پیش گفته بود که بیت‌کوین تا مرز یک‌میلیون دلار هم خواهد رفت. او حتی شرط بسته بود که اگر این رمزارز تا پایان ‌سال ٢٠٢٠ به نیم‌میلیون دلار نرسد کار عجیبی انجام خواهد داد. حالا البته او در توییتی گفته است که شوخی کرده بود و اگر قیمت بیت‌کوین به یک‌میلیون دلار برسد حجم این بازار از کل تولید ناخالص ملی آمریکای شمالی بزرگ‌تر خواهد شد.
در پایان باید گفت که فارغ از تئوری‌های مردود و شرط‌های خنده‌دار، به نظر می‌رسد بیت‌کوین دوباره می‌خواهد قدرت خود را بر جهان پولی تحمیل کند. اصلاحاتی که طی سال‌های اخیر در این رمز‌ارز شکل گرفته، آن را تبدیل به جانشینی قوی برای ارزهای سنتی کرده است. گویا این پول دیجیتالی قرار است یک بار دیگر همه پیش‌بینی‌های معقول بازار را به چالش بکشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.