آغاز چهل‌وسومین سال انقلاب اسلامی ایران

روحانی: ایستادگی ملت بزرگ ایران و تدبیر دولت باعث شکست ترامپ شد

رئیس‌جمهوری گفت: «اگر در این هفت سال و نیم در بخش‌هایی از اداره کشور آنچنان که شایسته ملت ایران بوده، عمل نکرده‌ایم از مردم عزیز و بزرگوار ایران در این ایام جشن ملی طلب عفو می‌کنم.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مراسم سالروز بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه آغاز چهل‌وسومین سال انقلاب اسلامی ایران را تبریک عرض می‌کنم، گفت: «چهل‌وسومین سال پیروزی انقلاب اسلامی با رنگ‌وبوی جدیدی روزهای خود را آغاز کرده است. دورانی که به دلیل پروتکل‌های بهداشتی، مردم عاشق انقلاب و امام(ره) نتوانستند آن‌طور که مورد نظرشان بود، به خیابان‌ها بیایند و احساسات پاک خود را نشان دهند.»

رئیس‌جمهوری بیان کرد: «البته به صورت و شکل دیگر این حضور پرشور در سراسر کشور در جریان است. از جهات دیگر هم آغاز چهل‌وسومین سال انقلاب اسلامی با سال‌های قبل متفاوت است.»

او ادامه داد: «امسال سال ۱۳۹۹ است و انقلاب ما هم در سال ۱۳۹۹ به پیروزی رسید؛ یک شباهت بسیار زیبا در این زمینه وجود دارد. البته سالی که انقلاب پیروز شد، سال ۱۳۹۹ هجری قمری بود و امسال سال ۱۳۹۹ هجری شمسی است.»

روحانی تصریح کرد: «با توجه به اینکه در آستانه پایان قرن هستیم، لازم است به صد سال گذشته گذری زده شود. سال آینده یعنی سال ۱۴۰۰ پایان قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی است. صد سال پیش یعنی در سال ۱۲۹۹ مردم ما رنج و مشکلات بعد از جنگ جهانی اول را پیش‌رو داشتند و قحطی، اختلافات و به‌هم‌ریختگی بسیار زیاد بود و از سوی دیگر یک قلدری به نام رضاخان در همان سال با کودتای خود امور کشور را در دست گرفت.»

رئیس‌جمهوری یادآور شد: «سال ۱۲۹۹ با این شکل بسیار تأسف‌انگیز برای مردم ما و سلطه یک مستبد بر مردم شروع شده بود، البته این سلطه استبداد در پایان سال ۱۲۹۹ و در تاریخ سوم اسفندماه اتفاق افتاد.»

او اظهار داشت: «امسال در حالی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم که ملت ما در سال ۱۳۹۹ در یک جنگ بزرگ اقتصادی بعد از سه سال مقاومت در حال پیروزی است. البته در آن صد سال اتفاقات مهمی در جریان بود و آغاز آن قرن بعد از پیروزی مردم در انقلاب مشروطه بود، اما در این قرن انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب مشروطه یعنی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و مردم شاهد آن بودند.»

روحانی تصریح کرد: «مردم در آن صد سال دو کودتا را شاهد بودند؛ کودتای رضاخانی در سال ۱۲۹۹ و کودتای محمدرضا شاه هم در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ اتفاق افتاد. کودتای رضاخانی را انگلیسی‌ها و کودتای دیگر را آمریکایی‌ها بر مردم مسلط کردند.»

رئیس‌جمهوری اظهارداشت: «در طول این صد سال ما شاهد دو جنگ جهانی بودیم که یک جنگ قبل از آغاز قرن چهاردهم و یک جنگ در سال ۱۳۲۰ اتفاق افتاد که ویرانی‌ها و مشکلات زیادی را برای مردم جهان پیش آورد. میلیون‌ها انسان به جهت جنگ جهانی از بین رفتند و خانه‌های بسیار زیادی ویران شد و آرزوهای فراوانی برباد رفت.»

او گفت: «در طول قرن هم مردم ما شاهد دو جنگ بودند؛ جنگ تحمیلی هشت ساله یکی از این جنگ‌ها بود و ملت ما تنها و متکی بر خداوند بزرگ بود، اما متجاوزان متکی به همه قدرت‌های بزرگ شرق و غرب بودند. در این سال‌ها هم جنگ دیگری یعنی جنگ تحمیلی اقتصادی از سال ۹۷ تا امروز علیه کشورمان اعمال شده است.»

روحانی ادامه داد: «مردم ما سه سال در جنگ اقتصادی هستند و در جنگ تحمیلی ما به پیروزی بزرگی رسیدیم و در این جنگ هم به حول و قوه الهی به پیروزی خواهیم رسید. پایان شب ظلمانی و طلوع فجر صادق برای همه آگاهان مشهود است.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «همه مردم جهان در این روزها یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند. ملت بزرگ ایران اگر در برابر این مستبد کاخ سفید نایستاده بود و اگر با صبر و مقاومتش او را به شکست نکشانده بود و اگر تدبیر دولت منتخب مردم نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام، ما هم از برجام خارج می‌شدیم، به این معنا بود که پیروزی بدون زحمت و هزینه برای ترامپ می‌شد.»

او گفت: «اگر ما بلافاصله از برجام خارج شده بودیم، همه تحریم‌ها برگشته بود و توطئه بزرگ اسراییل و آمریکا در صفحه تاریخ به ظهور و بروز خود رسیده بود، اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد که در این سه سال آقای ترامپ لگدمال شد.»

روحانی بیان کرد: «ترامپ یک بار در شورای امنیت و در سال ۹۷ و چند بار هم در سال ۹۹ شکست خورد و شکست و انزوای آمریکا در سازمان ملل در برابر ایران در تاریخ آمریکا و جهان بی‌نظیر بود.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «از سوی دیگر آنان در چند نوبت در دادگاه بین‌المللی لاهه در مقابل ایران شکست خوردند و حقوقدانان کشورمان در برابر آمریکا پیروز شدند و این دادگاه بین‌المللی لاهه بود که رأی علیه تحریم ترامپ داد.»

او تأکید کرد: «آن کسی که ترامپ را سرنگون کرد، خدا بود و آن کسی که به ظاهر ترامپ را سرنگون کرد، ملت آگاه آمریکا بود، اما نقش ملت و دولت ایران برای سرنگونی این مستبد بدون تردید تأثیرگذار بود و امروز دنیا به خاطر این امنیت، احساس قانون‌گرایی و ثبات به ملت بزرگ ایران مدیون است.»

روحانی اظهارداشت: «در انتخابات سال ۹۲ حدود ۷۳درصد مردم مشارکت داشتند و در انتخابات سال ۹۶ هم بیش از ۷۳ درصد حضور یافتند که برای تاریخ بسیار مهم است که ۷۳درصد مردم واجد شرایط پای صندوق‌های رأی آمدند.»

رئیس‌جمهوری گفت: «مردم از منتخب خودشان می‌خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد و پیمان‌هایی را که در برابر دنیا ملت ایران متعهد شده است، پاس بدارد. مردم از منتخب خود می‌خواستند که با تعامل سازنده سایه جنگ و تحریم را از سر مردم دور کند و منتخب مردم به مردم وعده داده بود که هم اقتصاد شرایط بهتری خواهد داشت و هم قدرت هسته‌ای شرایط بهتری خواهد داشت به گونه ای که چرخ سانتریفیوژها بچرخد.»

او تأکید کرد: «من به مذاکره افتخار می‌کنم. مذاکره چیز منفی نیست و از لوازم دولت و حکمرانی دنیای امروز و نه امروز که ارث پیامبر است که در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد و مذاکره کرد و پیمان بست و صلح کرد که نمونه آن صلح حدیبیه است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.