مواظب چشم‌ها برای نفوذ کرونا باشید

این روزها کمتر کسی وجود دارد که از ماسک استفاده نکند، آنهایی که حساس‌تر هستند نیز، دستکش به دست کرده و مدام دستهای‌شان را ضدعفونی می‌کنند. اما در این میان این چشم‌ها هستند که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و بحث انتقال از چشم به فراموشی سپرده می‌شود.

از همان زمانی که کرونا همه‌گیر شد، پزشکان اعلام کردند که یکی از راه‌های انتقال این ویروس گریزپا می‌تواند از چشم باشد. به عقیده چشم‌پزشکان، درصورتی که واقعا دست آلوده به ویروس کرونا با چشم تماس داشته باشد، مثل این است که دست آلوده با مخاط بینی تماس داشته است و راهی نیست که بتوان جلوی تکثیر یا اتصال ویروس به سلول‌ها را گرفت. بنابراین، تا حد امکان باید افراد، مراقب تماس دست‌های آلوده با چشمان خود باشند.

بررسی های اولیه نشان داد که این ویروس از طریق دست آلوده و تماس آن با چشم وارد بدن افراد شده و فرد را به کووید-19 مبتلا می‌کند.

چطور از چشم‌هایمان محافظت کنیم

پزشکان می‌گویند حواستان باشد که دست آلوده را به هیچ عنوان به اطراف چشم نمالید و اگر در اطراف چشمتان احساس خارش کردید، با دستمال کاغذی که از تمیزی آن اطمینان دارید، اطراف چشم‌ها را بمالید و این را فراموش نکنید که قبل از  تنظیم عینک، چکاندن قطره داخل چشم، استفاده از پماد چشمی و گذاشتن و برداشتن لنز تماسی به خوبی دست‌ها را بشورید.

اگر تصمیم دارید از لنز استفاده کنید و تابه‌حال از آن استفاده نکرده‌اید، مدت بیشتر صبر کنید و آن را تا مهار کامل ویروس به تعویق بیندازید.

توجه کنید که در دوران شیوع بیماری کرونا موارد ضروری مراجعه به چشم‌پزشک را به هیچ‌وجه به تأخیر نیندازید.

این را در نظر داشته باشید که اگر در خانه بیمار مبتلا به کرونا دارید یا افراد مشکوک به این بیماری در اطراف شما زندگی می‌کنند، علاوه بر ماسک حتما از شیلد هم استفاده کنید تا در صورت عطسه و سرفه فرد بیمار، از ورود ذرات شناور در هوا به چشمتان جلوگیری کنید.

اگر دستتان به چشمتان برخورد کرد و شک کردید که دست‌هایتان آلوده بوده، باید ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی شسته و سپس از مواردی همچون قطره اشک مصنوعی، سرم نمکی (محلول نرمال سالین)، یا شامپو بچه رقیق‌شده جهت شست‌وشوی چشم‌ها استفاده کنید.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.