راه‌اندازی دانشگاه تلویزیونی در ایران

وزارت علوم آمادگی دارد آموزش‌های تلویزیونی دروس عمومی و پایه دانشگاه‌ها را آغاز کند

ماهیت درس‌های عمومی اجازه دانشگاه تلویزیونی را می‌دهند، ولی محدودیت‌هایی هم داریم، زیرا هر استادی شیوه تدریس خود را دارد. وزارت علوم آمادگی دارد با همکاری صداوسیما و شبکه آموزش آموزش‌های تلویزیونی دروس عمومی و پایه دانشگاه‌ها را آغاز کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «وزارت علوم آمادگی دارد با همکاری صداوسیما و شبکه آموزش سیما، آموزش‌های تلویزیونی دروس عمومی و پایه دانشگاه‌ها را آغاز کند.»

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در  برنامه «به وقت ایران» با موضوع «تشریح دستاوردهای علمی کشور در سال‌های اخیر و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی» درباره امکان راه‌اندازی دانشگاه تلویزیونی همانند مدرسه تلویزیونی توضیح داد: «برای برخی گروه‌ها شدنی است، اما به سمت آن حرکت نکرده‌ایم. دوم اینکه ماهیت درس‌های عمومی اجازه دانشگاه تلویزیونی را می‌دهند، ولی محدودیت‌هایی هم داریم، زیرا هر استادی شیوه تدریس خود را دارد. وزارت علوم آمادگی دارد با همکاری صداوسیما و شبکه آموزش آموزش‌های تلویزیونی دروس عمومی و پایه دانشگاه‌ها را آغاز کند.»

وزیر علوم ادامه داد: «برخی از دانشگاه‌ها اجازه تغییر محتوای درسی تا ۲۰درصد را دارند و به این دلیل امکان این امر که یک برنامه درسی مثل آموزش‌وپرورش ارایه شود، سخت است، اما به راه‌اندازی این امکان فکر خواهیم کرد.»

وزیر علوم گفت: «در دنیا به علوم انسانی خیلی بیشتر از آنچه ما توجه می‌کنیم، توجه می‌شود و در کشور ما کمتر مورد اقبال قرار گرفته است.»

غلامی ادامه داد: «کاربردی‌بودن آموزش‌ها و تأثیرگذار بودن این آموزش‌ها بحث دیگری است و ما امروزه در دنیا رویکردهای بین‌رشته‌ای را خیلی قوی‌تر از آنچه خودمان انجام داده‌ایم، می‌بینم و در پژوهش‌ها هم رشد این اقدامات بین‌رشته‌ای را خیلی دیده‌ایم. این پژوهش‌ها به سمت کاربردی‌شدن نیز پیش رفته‌اند.»

به گفته‌ این مقام مسئول، این مسائل را در پارک‌ها و واحدها فناوری می‌بینم. وزارت علوم ۴۵ پارک علم و فناوری در سطح کشور دارد. دانشگاه آزاد هم یک دانشگاه معتبر است که جایگاه خودش را در آموزش عالی دارد.

غلامی گفت: «نگاه به کاربردی‌شدن خیلی خوب پیش رفته است. برنامه‌ریزی‌ها بر اساس آمایش آموزش عالی است که به سمت آنها نیز حرکت شده است. در ۱۰سال گذشته رویکرد آمایشی را به آموزش عالی پیدا کرده‌ایم و دانشگاه‌ها موظف هستند به ساماندهی دست بزنند.»

غلامی بیان کرد: «در دانشگاه‌ها وظیفه آموزش علم را داریم و خوب است که بر محور نیاز جامعه هم باشد. اما تأمین نیاز جامعه جزو اهداف ما است، ولی برخی رشته‌ها هم به دلایل دیگری مثل باز کردن دریچه‌های جدید علمی و قرار گرفتن در لبه‌های علمی جهان ایجاد می‌شوند. یافته هر محققی ضرورتا مشکل جامعه را حل نمی‌کند، اما جزو ضروریات جامعه است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.