چالش‌‌های دنباله‌دار یک «حذف»

از اول اسفند دفترچه‌های بیمه الکترونیک می‌شوند

شهرام غفاری درباره چالش‌های پیش روی اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای اسفندماه اظهار کرد: «به نظر می آید که همه باید بپذیریم با ورود تکنولوژی در جای جای زندگی ما، بخش سلامت نیز در سطح جهان به سمت استفاده از تکنولوژی برای بهترشدن شرایط بیماران رفته است.»

شهروند‌آنلاین– یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در امسال حذف کامل دفترچه‌های بیمه و الکترونیکی‌شدن نسخ است که اجرایی‌شدن آن چالش‌های کمی هم ندارد.

از امضای الکترونیک تا ثبت سند مجازی برای پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر

«تمام فرآیندها برای حذف دفترچه بیمه آماده است؛، اما یک بحث قانونی در این زمینه وجود دارد و آن هم بحث امضای الکترونیک است‌. در وهله اول پزشکان باید امضایی الکترونیک داشته باشند که سازمان نظام پزشکی باید به این موضوع بپردازد‌. در این صورت هر پزشکی که امضای الکترونیک داشته باشد، امکان نسخه‌نویسی الکترونیک برایش فراهم است‌.» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت یک ماه پیش از چالش‌های این حذف گفت.

علاوه بر ثبت امضای الکترونیک پزشکان، سازمان‌های بیمه‌گر هم باید با الکترونیکی‌شدن نسخه‌ها کنار بیایند و به جای سند کاغذی، سند الکترونیک را بپذیرند. حمیدرضا صفی‌خانی عنوان کرد که وقتی نسخه‌نویسی الکترونیک انجام شد، سازمان‌های بیمه‌گر باید آن سند را به عنوان سند پرداخت قبول کنند‌.

با این حال گویا هنوز سازمان‌های بیمه‌گر به طور کامل این بخش از موضوع را نپذیرفته‌اند و می‌گویند این کار احتیاج به قانون دارد و باید قانونی داشته باشیم که اجازه دهد ما بر اساس نسخه الکترونیکی که سند کاغذی‌اش کاملا حذف شده، پرداخت‌ها را انجام دهیم‌.

در حال حاضر امکان نسخه‌نویسی الکترونیک و پذیرش آن در داروخانه فراهم شده و ارتباط اینها با سامانه پرونده الکترونیک سلامت هم برقرار است‌. پس همان طور که صفی‌خانی تأکید کرد اگر بحث امضای الکترونیک و بحث پرداخت بیمه‌ها رفع شود، می‌توانیم سریعا به سمت حذف دفترچه حرکت کنیم. طرحی که قرار است از ابتدای اسفند به طور رسمی اجرا شود.‌

به گفته این مسئول وزارت بهداشت گام‌های اساسی در زمینه پرونده الکترونیک سلامت برداشته شده و در حال حاضر هسته اولیه آن به شکل کامل در همه کشور ایجاد شده و سایر بحث‌ها ارزش افزوده‌ای است که به پرونده الکترونیک سلامت اضافه می‌شود. وزارت بهداشت برنامه دارد تا  پیش از پایان دولت این اهداف و اقدامات را عملیاتی کند.

یک اقدام ملی به نفع بیمار و نظام سلامت

«وقتی نسخه‌نویسی الکترونیک باشد، می‌توانیم پرونده الکترونیک سلامت بیماران را داشته باشیم، اما در سیستم کاغذی معمولا بیماران نتایج همه آزمایش‌ها را نگهداری نمی‌کنند و پرنده کاملی ندارند، اما اکنون فرصت خوبی برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به دست آمده است.» مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اهمیت تکمیل پرونده الکترونیک سلامت عنوان می‌کند: «این یک کار ملی است که نفعش برای نظام سلامت و بیمار است.»

شهرام غفاری درباره چالش‌های پیش روی اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای اسفند اظهار کرد: «به نظر می‌آید که همه باید بپذیریم با ورود تکنولوژی در جای جای زندگی ما، بخش سلامت نیز در سطح جهان به سمت استفاده از تکنولوژی برای بهترشدن شرایط بیماران رفته است.»

تمام سوابق بیمار در پرونده الکترونیک ثبت می‌شود

به گزارش ایسنا، غفاری گفت: «وقتی نسخه‌نویسی الکترونیک باشد، می‌توانیم پرونده الکترونیک سلامت بیماران را داشته باشیم، اما در سیستم کاغذی معمولا بیماران نتایج همه آزمایش‌ها را نگهداری نمی‌کنند و پرنده کاملی ندارند اما اکنون فرصت خوبی برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به دست آمده و  یک کار ملی است که نفعش برای نظام سلامت و بیمار است.»

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در مسیر اجرای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی با دو چالش رو‌به‌رو باشیم، اظهار کرد: «چالش نخست، اطلاع رسانی و آگاهی‌دهی به مردم است. تلاش می‌کنیم با اطلاع‌رسانی صحیح از طریق رسانه‌ها به مردم بگوییم که قرار نیست اتفاق نگران‌کننده ای رخ بدهد، تا الان با دفترچه به مراکز درمانی مراجعه می‌کردید و اکنون می‌توانید با کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی اقدام کنید.»

زیر 18 ساله‌ها با شناسنامه دکتر بروند

غفاری افزود: «به این ترتیب که اگر زیر ۱۸ سال دارید، شناسنامه‌تان را همراه خود ببرید، اگر بیمه‌شدگان زیر ۱۸ سال کد ملی نداشته باشند، می‌توانند شماره دفترچه بیمه‌شان را نیز بنویسند. اگر اتباع خارجی هستید با کد فراگیر یا کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی مراجعه کنید. همچنین باید به پزشکان بگوییم که هر بار بیمار را ویزیت می‌کنند روی سربرگ نسخه، کد ملی بیمار را حتما درج کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.