پرواز سیمرغ‌ها در شب تقسیم جوایز!

جشنواره ۳۹ فیلم فجر به پایان راه رسید

در مراسم پایانی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، در روزی که دست نرگس آبیار از جوایز اصلی خالی مانده بود، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «ابلق» رسید. رضا عطاران هم به‌عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد و سیمرغ بهترین بازیگر زن نیز به رویا افشار رسید. فیلم «یدو» هم سیمرغ‌های بهترین فیلم و کارگردانی را به دست آورد- تا شاهد یک تقسیم جوایز (به قول کاربران فضای مجازی: تقسیم غنائم) واقعی باشیم…

پولاد امین، شهروند آنلاین: در مراسمی که به دلیل شرایط کرونایی تنها با حضور نامزدهای بخش‌های مختلف و عکاسان خبری برگزار شد، جشنواره ۳۹ فیلم فجر به پایان راه رسید. جشنواره‌ای که اگر چه در شب پایانی‌اش فیلم‌های «یدو» با پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار و «بی‌همه چیز» با پنج سیمرغ موفق‌ترین فیلم‌های سال لقب گرفتند، ولی در کل شاهد یک برنده تام و تمام نبودیم- و جوایز بین فیلم‌های مدعی تقسیم شد: «یدو» بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را گرفت، «بی‌همه چیز» جایزه ویژه هیأت داوران و فیلمنامه اقتباسی را گرفت، جوایز بازیگری نقش اصلی به «روشن» و «مامان» رسید، و البته در شب دست‌های خالی فیلم «ابلق» با سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از سازندگان این فیلم دلجویی شد. این یعنی که «تدبیر» هیأت داوران باعث شد همه راضی از مرکز همایش‌های برج میلاد خارج شده و مصلحت جشنواره برآورده شود!

سیمرغ‌های بازیگری

در رقابت پرویز پرستویی بازیگر فیلم «بی‌همه چیز»، رضا عطاران بازیگر «روشن»، نوید پورفرج بازیگر «زالاوا»، محسن تنابنده برای «روزی روزگاری آبادان»، میلاد صویلوی برای فیلم «یدو» و امیر نوروزی بازیگر «مامان»؛ در نهایت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد به رضا عطاران برای فیلم «روشن» رسید- تا تنها جایزه مهم این فیلم به دست آمده باشد و عطاران نیز یک‌بار دیگر بابت حضور در فیلمی غیرکمدی پاداش گرفته باشد. جایزه‌ای که با آرزوها و کنایه‌های کرونایی رضا عطاران همراه بود- که گفت: «امیدوارم زودتر روند واکسیناسیون تمام شود و امیدوارم برای هر شهر یک آمپول‌زن نگذارند! کار سرعت بگیرد و زودتر از این وضعیت رها شویم».

در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن نیز دیپلم افتخار به ستاره پسیانی بازیگر فیلم «یدو» و سیمرغ بلورین نیز به رویا افشار برای فیلم «مامان» رسید. رویا افشار که در رقابت با الناز حبیبی بازیگر فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»، ملیسا ذاکری برای فیلم «ستاره بازی»، الناز شاکردوست بازیگر «ابلق» و نازنین فراهانی برای فیلم «مصلحت» موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن شده بود، هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «افتخار می‌کنم که سال‌های زیادی در کنار مردم ایستاده‌ام، مردمی که این روزها روزگار خوبی را نمی‌گذرانند».

پوریا رحیمی‌سام بازیگر فیلم «زالاوا» نیز سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛ و گلاره عباسی بازیگر فیلم «ابلق» هم سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آوردند- که گلاره عباسی آن را به پدر و مادرش تقدیم کرد.

فیلم اولی‌ها

در بخش بهترین کارگردان فیلم اول؛ دیپلم افتخار به حسین دارابی کارگردان فیلم «مصلحت» اهدا شد- که او بابت این جایزه از امام زمان تشکر کرد. ارسلان امیری کارگردان «زالاوا» نیز سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول را دریافت کرد.

فیلمنامه

جوایز فیلمنامه امسال در دو بخش اهدا شد- که سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی را محسن قرایی و محمد داودی برای سناریوی «بی‌همه چیز»؛ و سیمرغ بهترین فیلمنامه اریژینال را نیز آیدا پناهنده، ارسلان امیری و تهمینه بهرام برای سناریوی «زالاوا» دریافت کردند.


محمد داودی یکی از دو نویسنده سناریوی «بی‌همه چیز» هنگام دریافت سیمرغ‌اش علاوه بر ابراز امیدواری برای ریشه‌کن‌شدن «ویروس نکبت کرونا» گفت: «آقای پرستویی، خانم تهرانی و خانم کوثری جای شما خالیست. ما با فیلم‌های شما عشق کردیم، جای شما در دل مردم ماناست».
ارسلان امیری یکی از نویسندگان فیلمنامه «زالاوا» نیز سیمرغ را به مردم کردستان تقدیم کرد.

بهترین کارگردانی و فیلم

در شرایطی که به نظر می‌رسید فیلم «یدو» چندان مورد توجه داوران قرار نگرفته، در ادامه دو جایزه مهم جشنواره به این فیلم رسید: سیمرغ بهترین کارگردانی به مهدی جعفری برای کارگردانی فیلم سینمایی «یدو» اهدا شد و سیمرغ بهترین فیلم را نیز محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این فیلم دریافت کرد.

مهدی جعفری پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی ضمن ادای دین به مردم شهر آبادان و فیلم‌های گرم کانون پرورش فکری گفت: «البته «یدو» به گرد پای «باشو غریبه کوچک»، «دونده» و.. نمی‌رسد. این فیلم‌ها بخشی از هویت ملی را می‌سازند».

جایزه ویژه هیأت داوران امسال نیز به محسن قرایی برای کارگردانی فیلم «بی‌همه چیز» اهدا شد.

از نگاه ملی

اما امسال قرار بود یک سیمرغ تحت عنوان سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی نیز اهدا شود- که در نهایت این سیمرغ به فیلم «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری اهدا شد. این فیلم دربازه سردار شهید عبدالرسول زرین ساخته شده است.

از نگاه تماشاگران

اما در شرایطی که به نظر می‌رسید فیلم «ابلق» نرگس آبیار را باید ناکام بزرگ مراسم نامید، این فیلم موفق شد سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد.

در این بخش سه فیلمی که بیشترین آرای مردمی را کسب کرده بودند، معرفی شدند و گفته شد که در مسیر دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره سی‌ونهم از نگاه تماشاگران، فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی توانسته از دو فیلم «بی‌همه چیز» و «شیشلیک» پیشی گرفته و سیمرغ بسیار مهم مردمی را از آن خود کند.

جوایز فنی

جالب اینکه علاوه بر جوایز اصلی جشنواره، در مورد جوایز فنی نیز شاهد تقسیم جوایز بودیم: سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «تک‌تیرانداز» رسید و سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری را نیز فرید ناظرفصیحی برای «ابلق» گرفت. فیلم «ابلق» موفق به دریافت سیمرغ بهترین چهره‌پردازی برای ایمان امیدواری نیز شد.
در بخش بهترین طراحی لباس؛ مارال جیرانی برای فیلم «بی‌همه چیز» برنده سیمرغ بلورین جشنواره شد و در بخش بهترین طراحی صحنه نیز سیمرغ بلورین به سهیل دانش‌اشراقی برای «روزی روزگاری آبادان» اهدا شد.
در زمینه صدا؛ فیلم «یدو» جوایز این بخش را به خود اختصاص داد. در زمینه صدابرداری، رشید دانشمند و در زمینه صداگذاری نیز امیرحسین قاسمی دو سیمرغ برای فیلم «یدو» به ارمغان آوردند. سیمرغ بهترین موسیقی متن هم به حامد ثابت برای «بی‌همه چیز» رسید. مانند سیمرغ بهترین تدوین که آن را نیز عماد خدابخش تدوینگر فیلم «بی‌همه چیز» دریافت کرد. سیمرغ بهترین فیلمبرداری هم به مرتضی نجفی رسید- که امسال فیلم‌های «روشن» و «یدو» را در جشنواره داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.