واکنش‌ها به تولید اورانیوم فلزی در ایران

پاریس و مسکو خواستار خویشتنداری تهران شدند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران ۳.۶ گرم اورانیوم فلزی در تأسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان تولید کرده است.

شهروندآنلاین: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه کشورهای عضو را از تحولات تازه مرتبط با فعالیت‌های ایران مطلع کرد.

گروسی در گزارشی که بخشی از آن به رسانه‌ها درز کرده از «فرآیند تحقیق و توسعه ایران در زمینه تولید اورانیوم فلزی در چارچوب طرحی اعلام‌شده برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران» خبر داد. بر اساس این گزارش، آژانس تأیید کرد که ایران ۳.۶ گرم اورانیوم فلزی در تأسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان تولید کرده است.

تهران در واکنش به نگرانی‌های مطرح‌شده اعلام کرد که تولید اورانیوم فلزی بخشی از فرآیند تحقیق و توسعه برای تدارک سوخت مناسب برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران است و جزئیات این فرآیند از پیش به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

پاریس خواستار خویشتنداری تهران شد

در همین زمینه فرانسه به عنوان یکی از طرف‌های اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام از ایران خواست دست به اقداماتی نزند که به وخیم‌ترشدن وضعیت توافق هسته‌ای وین منجر شود.

این درخواست پاریس یک روز پس از آن مطرح شد که برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز فرآیند تولید اورانیوم فلزی در تأسیسات هسته‌ای ایران خبر دادند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود به شکل تلویحی به تلاش برای ترغیب ایران و ایالات متحده برای گفت‌وگو بر سر توافق هسته‌ای اشاره کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین ضمن استقبال از «عزم تأییدشده دولت جدید آمریکا برای بازگشت به رویکرد دیپلماتیک برای حل مسأله هسته‌ای ایران» به احتمال پیوستن دوباره ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک نیز اشاره شده است.

مسکو: تهران مسئولانه عمل کند

از سوی دیگر مسکو نیز که تاکنون هماهنگ با تهران خواستار برداشته‌شدن تحریم‌های ایالات متحده برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی بود پس از انتشار بخش‌هایی از گزارش محرمانه آژانس خواستار خویشتنداری تهران در خصوص اقدامات بیشتر شده است.

سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه به‌صراحت تهران را به خویشتنداری بیشتر در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای دعوت کرد.

ریابکف در این خصوص تصریح کرد: «اگر چه ما منطق و دلایل اقدامات ایران را درک می‌کنیم اما لازم است که این کشور خویشتنداری بیشتری نشان دهد و رویکردی مسئولانه در پیش گیرد.»

او در عین حال از ایالات متحده خواست که تحریم‌های اعمال‌شده علیه تهران را پس از خروج واشنگتن از برجام لغو کند.

 

اندازه متنAaAa

فرانسه به عنوان یکی از طرف‌های اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام از ایران خواست دست به اقداماتی نزند که به وخیم‌تر شدن وضعیت توافق هسته‌ای وین منجر شود.

این درخواست پاریس یک روز پس از آن مطرح شد که برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی با استناد به گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از آغاز فرایند تولید اورانیوم فلزی در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر دادند.

رویکرد ایران در تولید این محصول که به اعتقاد غربی‌ها کاربرد نظامی دارد و می‌تواند تهران را در دستیابی به سلاح اتمی کمک کند از جمله موارد نقض تعهدات مندرج در توافقنامه‌ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین قلمداد شده است.

تهران اما در واکنش به نگرانی‌های مطرح شده اعلام کرده که تولید اورانیوم فلزی بخشی از فرایند تحقیق و توسعه برای تدارک سوخت مناسب جهت استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران است و جزئیات این فرایند از پیش به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن دعوت تهران به خویشتن‌داری و اجتناب از دست زدن به اقدامات بیشتر که سبب وخامت بیشتر اوضاع کنونی شود، تاکید کرد: «به منظور حفظ فضای سیاسی جهت جستجو و یافتن راه‌حلی برای مذاکرات، از ایران می‌خواهیم که از اقدامات جدید که وخامت بیشتر اوضاع مرتبط با توافق هسته‌ای را به همراه داشته باشد، پرهیز کند.»

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود به شکل تلویحی به تلاش برای ترغیب ایران و ایالات متحده جهت گفتگو بر سر توافق هسته‌ای اشاره کرده است.

جو بایدن در کوران مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که پس از به قدرت رسیدن کشورش را به برجام بازگرداند. وی پس از پیروزی در انتخابات نیز بر این ایده تاکید کرده اما یادآور شده که محقق شدن آن مستلزم بازگشت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام است.

تهران اما برداشته شدن همه‌ تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده را به عنوان پیش شرط برای بازگشت به تعهدات مطرح کرده است؛ تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای وین علیه تهران وضع کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه همچنین ضمن استقبال از «عزم تایید شده دولت جدید آمریکا برای بازگشت به رویکرد دیپلماتیک جهت حل مسئله هسته‌ای ایران» به احتمال پیوستن دوباره ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک نیز اشاره شده است.

مسکو: تهران مسئولانه عمل کند

از سوی دیگر مسکو نیز که تاکنون هماهنگ با تهران خواستار برداشته شدن تحریم‌های ایالات متحده جهت بازگشت ایران به تعهدات برجامی بود پس از انتشار بخش‌هایی از گزارش محرمانه آژانس خواستار خویشتنداری تهران در خصوص اقدامات بیشتر شده است.

سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه به صراحت تهران را به خویشتن‌داری بیشتر در زمنیه فعالیت‌های هسته‌ای دعوت کرد.

آقای ریابکف در این خصوص تصریح کرد: «اگر چه ما منطق و دلایل اقدامات ایران را درک می‌کنیم اما لازم است که این کشور خویشتن‌داری بیشتری نشان دهد و رویکردی مسئولانه در پیش گیرد.»

وی در عین حال از ایالات متحده خواست که تحریم‌های اعمال شده علیه تهران پس از خروج واشنگتن از برجام را لغو کند.

گفتنی است که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه کشورهای عضو را از تحولات تازه مرتبط با فعالیت‌های ایران مطرع کرد.

آقای گروسی در گزارشی که بخشی از آن به رسانه‌ها درز کرده از « فرایند تحقیق و توسعه ایران در زمینه تولید اورانیوم فلزی در چارچوب طرحی اعلام شده جهت تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران» خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، آژانس تایید کرد که ایران ۳.۶ گرم اورانیوم فلزی در تأسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان تولید کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.